پیامد منفی شیوع ویروس کرونا بر دانشجویان

بررسی ها نشان می دهد ثبات تصمیم گیری دانشجویان در مقایسه با داده های قبل از سال 2020 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مهارت‌های تصمیم‌گیری دانشجویان، از جمله آن‌هایی که قرار است در بهار امسال فارغ‌التحصیل شوند، ممکن است تحت تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا قرار گرفته باشد.

یک تحقیق که توسط محققان دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، نشان داد که دانشجویان در طول ترم پاییز 2020 در مقایسه با همسالان خود در چندین سال قبل که در تحقیقات مشابه ای شرکت داشتند، ثبات کمتری در فرآیندهای تصمیم‌گیری از خود نشان دادند.

محققان، پاسخ‌ها را به وضعیت فرضی دانشجویان در طول همه‌گیری کرونا با پاسخ‌هایی که دانشجویان در مطالعات قبلی داده بودند، مقایسه کردند. ملیسا بوئلو، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: تئوری ما این است که احساس استرس داشتن نسبت به همه چیز، منابع دانشجویان را برای ارزیابی واقعی اطلاعات ارائه شده به آنها محدود می‌کند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که عدم قطعیت‌های طولانی‌مدت و دامنه‌ای که با قرنطینه جهانی به وجود آمد که در واقع بسیار متفاوت از یک عامل استرس‌زای حاد تحمیل‌شده در آزمایشگاه است، بر ناحیه مغزی که مسئول حل مسئله و تصمیم‌گیری است، تأثیر گذاشت.

بوئلو گفت: من فکر می‌کنم مشاهده اینکه استرس‌های زندگی روزمره می‌توانند افزایش یابند و به طور بالقوه بر منابع مغزی شما غلبه کنند و منجر به تاثیر واقعی بر روی فعالیت‌های روزمره که به انرژی و تلاش شما نیاز دارند، واقعا مهم باشد. این مطالعه اطلاعات بیشتری را برای درک اینکه چرا دانشجویان ممکن است برای آمدن به کلاس، تمرکز روی درس و تغییر دادن چیزها مشکل داشته باشند، ارائه می دهد، زیرا این رویداد جهانی روی همه بخش هایی از زندگی آنها تأثیر گذاشته است.

در پاییز 2020، دانشجویان در کلاس‌هایی شرکت کردند که هم به‌صورت مجازی و هم حضوری با تراکم کمتر و فاصله‌گذاری فیزیکی مداوم، ماسک زدن و انجام آزمایش‌های معمول کرونا، ارائه می‌شد. زمانی که دانش‌آموزان در این تحقیق شرکت کردند، فرض بر این بود که به ویروس کرونا مبتلا نیستند.

بوئلو گفت: همانطور که در حال جمع‌آوری داده‌ها بودیم، در مطبوعات رایج درباره این موضوع که استرس ناشی از کرونا، منجر به مشکل در تفکر، پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری می‌شود، شنیدیم.

برای این مطالعه، محققان داده‌های نمونه‌ای از 722 دانشجو را پیش از همه‌گیری که با مقیاس ADMC ارزیابی شده بودند، با داده‌های 161 دانشجو که در یکی از دو ارزیابی در طول ترم پاییز 2020 و در واقع بعد از همه گیری شرکت کردند، مقایسه کردند.

یافته اصلی این بود که در سال 2020، دانشجویان به جای اینکه بپذیرند که سناریوهای مبتنی بر اخلاق با توجه به اینکه به عنوان یک سود یا ضرر ارائه شده‌اند، به همان نتیجه منجر می‌شوند، بیشتر به دلیل نحوه فراهم کردن اطلاعات، پاسخ‌های متفاوتی را اعلام کردند.

بوئلو گفت: تکیه به اینکه «این یک برد» در مقابل «این یک باخت است» واقعاً در تصمیم‌گیری نقش دارد.

علیرغم این ناهماهنگی، محققان خاطرنشان کردند که دانشجویان در سال 2020 به اندازه شرکت‌کنندگان قبل از همه‌گیری مطمئن بودند که تصمیمات آنها در مورد سؤالات مبتنی بر دقت، صحیح است.

محققان 72 دانشجوی دیگر را در دو مقطع زمانی در طول ترم بهار 2022 مورد ارزیابی قرار دادند تا بررسی کنند که آیا واکسیناسیون کرونا ، کنار گذاشتن ماسک ها و الزامات فاصله‌گذاری، تأثیرات همه‌گیری ویروس کرونا بر تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد یا خیر. تجزیه و تحلیل اکتشافی آنها با این نمونه کوچکتر، نشان داد که دانشجویان هنوز در مقایسه با شرکت کنندگان قبل از همه گیری، تصمیمات ثابت کمتری می گیرند.

بوئلو و همکارانش قرار است همچنان به جمع آوری داده ها برای ردیابی تغییرات در تصمیم گیری دانشجویان در مدت زمان طولانی ادامه می دهند.

بوئلو در نهایت گفت: عوامل موقعیتی می‌توانند بر این که چرا مردم یک تصمیم خوب و سودمند در مقابل یک تصمیم بد یا مخاطره‌آمیز می‌گیرند، تأثیر بگذارد، و همین موضوع این یک زمینه مهم است. هنگامی که ما در آزمایشگاه به شدت به افراد استرس می‌دهیم، متعاقباً شاهد کاهش ثبات تصمیم‌گیری هستیم. ما کاملا می‌توانیم در غیاب یک عامل استرس‌زای حاد آزمایشگاهی این نظریه را مطرح کنیم که ویروس کرونا، بر همه جنبه‌های زندگی و مهم تر از همه مغز ما تأثیر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.