تغذیه جلبک‌ های تولید‌کننده بیودیزل با تفاله قهوه

طبق یک مطالعه جدید، به زودی می‌توان از تفاله‌های قهوه مصرف‌شده برای تقویت و تغذیه جلبک‌ های تولید‌کننده بیودیزل استفاده کرد.

اگرچه تفاله‌های قهوه مصرف‌شده کاربردهایی بالقوه دارند، اما در بهترین حالت، به توده‌های کمپوست ختم می‌شوند. اما طبق یک مطالعه جدید، به زودی می‌توان از آنها برای تقویت و تغذیه جلبک‌های تولید‌کننده بیودیزل استفاده کرد.

به گزارش تکناک، در حال حاضر امکان تبدیل تفاله‌های دور‌ریخته‌شده قهوه به سوخت زیستی، بدون دخالت جلبک‌ها در هر مرحله از مسیر وجود دارد. اگرچه این یک فرآیند نسبتاً پیچیده است که احتمال پذیرش آن در مقیاس گسترده را کاهش می دهد.

البته قبلاً از روغن‌های استخراج‌شده از جلبک‌ها نیز برای تولید بیودیزل استفاده می‌شده است. جلبک معمولاً بر روی مواد بی‌اثر مانند فوم پلی‌اورتان یا نایلون رشد می‌کند و از مواد مغذی که به آب اضافه می‌شود تا تولید روغن آن را افزایش دهد تغذیه می‌کند.

در تلاشی برای ساده و مؤثر کردن کارها، دانشمندان دانشگاه آستون بریتانیا سعی کردند از تفاله‌های قهوه به عنوان محیط تقویتی و منبع غذایی جلبک کلرلا ولگاریس استفاده کنند.

پس از چند آزمایش، آنها موفق شدند، بیودیزل پیشرفته‌ای را به دست آوردند که حداقل آلایندگی و عملکرد موتور خوب را ایجاد می‌کند و با مشخصات ایالات متحده و اروپا مطابقت دارد.

بیودیزل با بهترین کیفیت با قرار‌دادن جلبک‌ها در معرض نور به مدت 20 ساعت در روز و به دنبال آن چهار ساعت در تاریکی تولید شد.

دکتر وسنا ناژدانوویچ که به همراه دکتر جیاوی وانگ این مطالعه را هدایت کردند، گفت: این یک پیشرفت در سیستم کشت میکروجلبک است. بیودیزل حاصل از میکرو‌جلبک‌های متصل به تفاله‌های قهوه مصرف‌شده می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای تجاری‌سازی مواد اولیه جدید و اجتناب از رقابت با محصولات غذایی باشد.

در مورد این پژوهش، اخیراً مقاله‌ای در مجله Renewable and Sustainable Energy Reviews منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.