تلاش اتحادیه اروپا برای رفع موانع استقرار مرکز داده در فضا

اتحادیه اروپا در حال بررسی روش‌های جدیدی برای کاهش اثرات منفی ایجاد مرکز داده در فضا با هدف جلوگیری از انتشار کربن است.

اتحادیه اروپا در حال بررسی روش‌های جدیدی برای کاهش اثرات منفی ایجاد مرکز داده در فضا با هدف جلوگیری از انتشار کربن است.

به گزارش تکناک، مطالعه امکان سنجی ASCEND (ابر فضایی پیشرفته برای انتشار صفر خالص و حاکمیت داده در اروپا) بخشی از برنامه «افق اروپا» قاره سبز است و از طریق صندوق ذخایر نقدی 2 میلیون یورو حمایت مالی می‌شود.

استفاده از پنل های خورشیدی برای تامین انرژی مرکز داده

طبق طرح‌های کمیسیون اروپا، مراکز داده با تغذیه کامل از پنل های خورشیدی ساخته خواهد شد. این مراکز صدها مگاوات برق تولید خواهند کرد. مراکز داده در فضا با استفاده از ارتباطات نوری به زمین متصل خواهند شد.

به گفته همکار این پروژه Thales Alenia Space، اتحادیه اروپا در حال حاضر فناوری زیربنایی لازم را به‌منظور امکان پذیرکردن چنین سناریویی را دارد.

با این حال، به نظر می رسد موشک های مراکز داده پرتابی به فضا، انتشار کربن زیادی نیز دارند. علاوه بر این، عملیات طولانی مدت در فضا نیز مشکل دیگر آن است. بنابراین، اولین هدف این مطالعه ارزیابی توانایی کنترل قابل توجه انتشار کربن در ساخت و راه‌اندازی یک مرکز داده فضایی و هدف دوم نشان دادن وجود امکان توسعه راه حل مورد نیاز راه اندازی است.

به زبان ساده، هدف نهایی کاهش انتشار کربن در دراز مدت توسط این ایستگاه است. در هر صورت، همچنان برای اقلیم جهان مفید خواهد بود.

ضرورت های طرح

تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و تلاش های بسیاری به‌منظور کاهش تاثیر تغییرات آب و هوایی صورت گرفته است. متأسفانه، برخی “رهبران جهان” در مورد وضعیت تغییرات اقلیمی کاملاً صادق نیستند. به‌عنوان مثال، ایالات متحده یکی از بزرگترین عاملان ایجاد این تغییرات اقلیمی هستند.

این مقابله بیشتر مربوط به آفریقا، آسیا و حتی اروپا است و دائما آمریکا به آنها درباره ایجاد این تغییرات گوشزد می‌کند. اما، از میان 10 شرکت بزرگ جهانی نابودکننده اقلیم جهان، 6 شرکت از ایالات متحده هستند، و سایر مناطق این مساله را محل فراری برای خود می‌بینند و  خیلی کم تغییرات اقلیمی را جدی می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.