ادعای پوچ قطری‌ها در مورد برگزاری جام جهانی بدون کربن

جام جهانی بدون کربن قطر 2022

برگزارکنندگان قطری وعده داده‌اند که جام جهانی بدون کربن در ماه آینده در دوحه برگزار شود، اما گروه‌های محیط‌زیست هشدار می‌دهند که این مسابقات بسیار آلوده‌تر از آن چیزی است که تبلیغ می‌شود.

به گزارش تکناک، حسن الثوادی، مسئول برگزاری ارشد جام جهانی قطر 2022، گفت که برگزارکنندگان این مسابقات “با اندازه گیری، کاهش و جبران همه انتشار گازهای گلخانه ای ” به انتشار خالص صفر برای مسابقات دست خواهند یافت.

با این حال، این وعده نتوانست منتقدان  را متقاعد کند. اریک کانتونا، بازیکن سابق منچستریونایتد اخیراً با اشاره به ردپای کربن هشت استادیوم مجهز به تهویه مطبوع، آنچه را «انحراف زیست‌محیطی» خواند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

جولین جریساتی، مدیر برنامه صلح سبز خاورمیانه، سازمان دهندگان را به “لاپوشانی” متهم کرده است و اصرار دارد که ادعاهایی مبنی بر انتشار خالص صفر از این مسابقات “می تواند شستشوی سبز ورزشی تلقی شود”.

ژیل دوفراسن، محقق دیده بان بازار کربن و نویسنده گزارشی در مورد اعتبارنامه تاثیر آب و هوایی قطر 2022، گفت که ادعاهای بی طرفی کربن “در مورد تاثیر واقعی آب و هوایی که این رویداد خواهد داشت گمراه کننده و ناصادقانه است.”

رویداد خیمه شب بازی فوتبال پیش رو  3.6 میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کند و در مقایسه با 2.1 میلیون تن تولید شده توسط جام جهانی 2018 روسیه رشدی چشمگیر را نشان می دهد.

اکثریت قریب به اتفاق این انتشارات، حدود 95 درصد، غیرمستقیم از مواردی مانند حمل و نقل، ساخت زیرساخت ها و محلهای اسکان حاصل می شود.

اما دیده بان بازار کربن می گوید که برآورد میزبان در مورد برگزاری جام جهانی بدون کربن ناقص است. این گزارش می گوید که قطر ردپای ساخت هشت استادیوم جدید را دست کم گرفته است، به عنوان مثال، ضریب هشت، تولید 1.6 میلیون تن CO2 به جای 200 تن افشا شده است.

برخی از این تفاوت ها را می توان با روش شناسی توضیح داد. قطر معتقد است که بیشتر استادیوم های جدید پس از پایان مسابقات به خوبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، به این معنی که تأثیرات زیست محیطی آنها نباید به طور خاص به یک رویداد مرتبط باشد.

نظر دیده بان بازار کربن متفاوت است، و اشاره می کند که استفاده مداوم از هشت مکان ورزشی عظیم در کشوری با تنها 2.4 میلیون نفر پرخطر است.

“خطای بزرگ”

تهویه هوای استادیوم در قطر، برخلاف تصور عمومی، انتظار می‌رود که تنها تاثیر قلیلی بر آب و هوا در طول برگزاری  مسابقات داشته باشد.

دوفراسن گفت: «این میزان در مقایسه با کل انتشارات ناشی از ساخت استادیوم ها یا حمل و نقل هوایی نسبتاً کم است.

با توجه به زیرساخت‌های زیادی که قطر مجبور به ایجاد برای  بزرگترین رویداد ورزشی جهان است، برخی کارشناسان معتقدند این کشور کوچک خلیج فارس قرار بود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تلاش بیشتری کند.

ژیل پاچه، متخصص تدارکات در دانشگاه اکس مارسی فرانسه، با اشاره به ایالات متحده که رای فیفا به خاطر  قطر را از دست داد گفت: “خطای بزرگ در دسامبر 2010 در لحظه ای که جام جهانی به کشوری که از قبل تمام زیرساخت ها را داشت اعطا نشد، رخ داد.”

پاچه گفت: ما در قطر با هیچ چیز شروع کردیم. میزبانی از بزرگترین رویداد ورزشی بر روی شن و ماسه.او گفت: «ایالات متحده از نظر استادیوم و هتل ها واقعاً مجهز بود».

برای دستیابی به انتشار صفر کربن، برگزارکنندگان مسابقات قول داده‌اند که انتشار گازهای گلخانه‌ای در قالب اعتبار کربن جبران شود. اینها، در تئوری، انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده با صرفه جویی در انتشار گازهای گلخانه ای در سایر نقاط جهان را متعادل می کنند.

سازمان دهندگان مسابقات در حال کار بر روی پروژه های انرژی تجدیدپذیر در ترکیه به عنوان بخشی از این طرح به همراه قطر هستند.

جریساتی گفت که این اعتبارات کربن یک حواس پرتی” است.او گفت: آنها این تصور را ایجاد می کنند که راه حلی که نیازی به تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از طریق تصمیمات بلندپروازانه سیاسی نداشته باشد ممکن است. ما باید انتشار گازهای گلخانه ای در منبع را در اسرع وقت کاهش دهیم.

برای مسابقات آتی، دوفراسن گفت که امیدوار است بازتابی سیستمی در نحوه سازماندهی جام های جهانی داشته باشد.

این می تواند شامل افزایش فاصله بین مسابقات یا میزبانی نسخه های جهانی رویداد باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.