ثبت یک حدنصاب جدید در فناوری تبدیل انرژی موج دریا

تبدیل انرژی موج دریا

یک شرکت انرژی دریایی اسکاتلندی یک دستگاه جدید فناوری تبدیل انرژی موج دریا به نام «ارشمیدس ویوسویینگ» را در سواحل شمال شرقی اسکاتلند آزمایش کرده است و حدنصاب های جدیدی در عملکرد آن به ثبت رسیده است.

به گزارش تک ناک، بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده توسط شرکت AWS Ocean Energy ، مرکز انرژی دریایی اروپا (EMEC) و یک مرکز آزمایشی، نتایج دلگرم‌کننده ای از مرحله فعلی آزمایش‌های دریایی فناوری انرژی موج دریا مشاهده کرد.

سیمون گری، مدیرعامل AWS Ocean Energy گفت: این ارقام بر باور قوی ما که ویوسویینگ، قابلیت‌های زیادی دارد، تأکید می‌کند. در حالی که ما همیشه در مورد پتانسیل عملکرد آن مطمئن بوده‌ایم، دیدن این اطمینان توسط داده‌های واقعی شگفت انگیز است .

ما معتقدیم در مقایسه این ارقام با ارقام معادل در دیگر دستگاه‌های موج ‌سنج قبلی در همان سایت از عملکرد بسیار مطلوب آن خبر می‌دهد.

در طول آزمایش‌ها، مبدل انرژی موج ویوسویینگ 50 تنی، میانگین توان بالای 10 کیلووات و حداکثر بیش از 80 کیلووات را در طول دوره‌ای از شرایط موج متوسط ​​ثبت کرد، که تاکنون نقطه اوج قابل‌توجه برنامه آزمایش علمی آن بوده است.طبق ادعای شرکت، این اعداد 20 درصد بیشتر از انتظارات AWS بود.

گری گفت: ما اکنون به طور فعال به دنبال گفتگو با شرکای تجاری ، سایر کاربران نهایی و افراد واقعاً علاقه مند به توسعه تجاری قدرت موج، هستیم. این شامل برنامه‌های آزمایشی با حمایت مالی به منظور شناختن ویوسویینگ و پتانسیل‌های آن از نزدیک توسط شرکا می‌شود.

ویوسویینگ ارشمیدس چیست؟

زیردریایی تبدیل انرژی موج دریا که با فشار فعال می‌شود، امیدوارکننده ترین ایده برای تولید صنعتی انرژی تجدیدپذیر از امواج اقیانوس است. طبق وب سایت شرکت این محصول نتیجه 20 سال تحقیق و توسعه است.این تجهیزات که لقب شناور قدرت موج  را گرفته اند، 7 متر ارتفاع و 4 متر قطر دارد.

ویوسویینگ با کانسپت‌های موجود قدرت موج اساساً متفاوت است و پتانسیل بسیار بالاتری برای جذب قدرت نسبت به اجسام شناور هم اندازه خود دارد.

کارایی دستگاه در آب و هوای غیرمعمول

ویوسویینگ به دلیل موقعیت قرارگیری آن در زیر دریا و ظرفیت وینچ در اعماق امواج طوفان توانایی تحمل شرایط چالش برانگیز در یک محیط دور از ساحل را دارد. طبق ادعای شرکت این دستگاه می تواند در شرایط شدیدتر از ۱۰ گیل نیرو کار کند.

گری گفت:  طراحی ویوسویینگ شامل گیرنده موج منفردی می‌شود و قابلیت منحصر به فرد آن به منظور کنترل قدرت از راه دور مانند تامین انرژی متعلقات زیر دریای میادین نفتی و نظارت بر وضعیت اقیانوس‌ها ایده‌آل می‌باشد.

وینچ داخلی و لنگر اتصال سریع آن، امکان نصب خود به خود آن را فراهم می‌کند و درعین حال بند کشش تک نقطه ای آن، گسترش لنگر را به حداقل می رساند.

مفهوم عملیاتی نوآورانه و الگوریتم‌های هوشمندانه، به ازای هر تن سازه با کاهش هزینه‌ها نیروی پیشرو در صنعت تولید می‌کند.

گری اظهار داشت: با این حال، برای سنجش مقیاس قدرت ، متقاعد شده‌ایم آینده در دست پلتفرم‌های چند گیرنده‌ای خواهد بود که می‌توانند به مقیاس لازم به‌منظور تامین سهم قابل توجهی از انرژی تجدیدپذیر از قدرت موج دست یابند.

ما انتظار توسعه پلتفرم‌ها را تا 20 واحد 500 کیلوواتی با ظرفیت میزبانی بالقوه 10 مگاوات در هر سکو را داریم.

انتظار می رود مرحله آزمایش آن قبل از پایان سال به اتمام برسد و آزمایش های اضافی در سال 2023 آغاز شود.

توسعه نمونه اولیه آن با 3.4 میلیون پوندی (3.8 میلیون دلار آمریکا) توسط Wave Energy اسکاتلند به عنوان بخشی از برنامه توسعه مبدل انرژی موج جدید و با کمک شرکتOcean DEMO Interreg project شمال غربی اروپا تامین مالی شد.

انرژی اقیانوس‌ها در اروپا

طبق گزارش عمومی منتشر شده در مارچ ۲۰۲۲، در سال گذشته 2.2 مگاوات در مقایسه با میزان کم 260 کیلووات آن در سال 2020 جریان جزر و مدی توسط Ocean Energy Europe (OEE)  نصب شده است.

۶۸۱ کیلووات به ظرفیت استخراج انرژی موج اضافه شد که به گفته OEE افزایش سه برابری داشت. در سطح جهانی، 3.12 مگاوات به ظرفیت جریان جزر و مدی در سال 2021 اضافه شد، در حالی که 1.38 مگاوات انرژی الکتریکی امواج وارد شبکه توزیع برق شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.