حقایق هشدار دهنده درمورد رژیم کتوژنیک و پالئو

مطالعات نشان می دهد رژیم های کتوژنیک و پالئو از کمترین پایداری برخوردارند و در بین 6 رژیم غذایی محبوبی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، کمترین امتیاز کیفیتی را دارند.

به گزارش تکناک، طبق یک مطالعه اخیر از دانشگاه تولین، که کیفیت تغذیه‌ای و اثرات زیست‌محیطی رژیم‌های محبوب را ارزیابی می کرد، مشخص شد که رژیم‌های کتو و پالئو کمترین میزان کیفیت کلی در تغذیه را دریافت کردند و بالاترین نقش را در تولید کربن دی اکسید داشتند.

در این مطالعه تخمین زده شد که رژیم کتوژنیک که مصرف مقادیر زیاد چربی و مقادیر کم کربوهیدرات را در اولویت قرار می دهد، تقریباً 3 کیلوگرم دی اکسید کربن را به ازای هر 1000 کالری مصرفی تولید می کند.

رژیم پالئو که بر پایه  غلات و حبوبات، گوشت، آجیل و سبزیجات است، دومین جایگاه از نظر امتیاز کیفی رژیم غذایی را از آن خود کرد. این رژیم هم کربن دی اکسید را به میزان بالا یعنی 2.6 کیلوگرم دی اکسید کربن در هر 1000 کالری، تولید می کرد.

این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، امتیاز کیفیت رژیم های غذایی را با استفاده از داده‌های بیش از 16000 رژیم غذایی بزرگسالان، جمع‌آوری کرد. در این تحقیق به رژیم‌های غذایی فردی بر اساس شاخص تغذیه سالم امتیازاتی داده شد و میانگین نمرات برای افرادی که هر نوع رژیم را می گرفتند، محاسبه شد.

دیگو رز نویسنده ارشد این مطالعه گفت که پیش تر هم محققان تأثیر تغذیه ای رژیم های کتو و پالئو را بررسی کرده اند، اما این اولین مطالعه ای است که ردپای کربن دی اکسید را در هر کدام از این رژیم ها اندازه گیری می کند.

وی گفت: ما به تأثیرات منفی این رژیم بر آب و هوا مشکوک بودیم زیرا هردوی این رژیم ها گوشت محور هستند، اما هیچ کس این رژیم ها را با یکدیگر با استفاده از یک چارچوب مشترک، مقایسه نکرده بود.

از سوی دیگر، رژیم غذایی گیاه خواری کمترین تأثیر را بر آب و هوا دارد و به ازای هر 1000 کالری مصرفی، 0.7 کیلوگرم دی اکسید کربن تولید می کند که کمتر از یک چهارم رژیم کتو است. رژیم گیاهخواری نیز در این تحقیق  مورد بررسی قرار گرفت.

رژیم غذایی ماهی خواری بالاترین امتیاز را در کیفیت تغذیه رژیم های مورد تجزیه و تحلیل به دست آورد و رژیم های گیاهخواری و خام خواری پس از آن بهترین کیفیت را داشتند.

رژیم همه چیزخواری که رایج ترین رژیم غذایی است، توسط 86درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی مصرف می شد و دقیقاً در وسط میزان کیفیت و پایداری قرار داشت. بر اساس یافته‌ها، اگر یک سوم از کسانی که رژیم غذایی همه‌چیزخواری را دنبال می‌کنند، به طور متوسط ​​در هر روز رژیم گیاهخواری را شروع کنند، این مسئله معادل حذف 340 میلیون مایل وسیله نقلیه مسافربری خواهد بود.

با این حال، قابل‌توجه است که وقتی کسانی که رژیم‌های همه‌چیز خواری داشتند، رژیم غذایی مدیترانه‌ای یا رژیم DASH را انتخاب کردند، هم ردپای کربن و هم کیفیت تغذیه، بهبود یافت.

رز گفت: تغییرات آب و هوایی مسلماً یکی از مبرم ترین مشکلات زمان ما است و بسیاری از مردم علاقه مند به تغییر رژیم غذایی خود به رژیم های گیاهی هستند. بر اساس نتایج ما، این امر باعث کاهش رد پای کربن دی اکسید و به طور کلی سلامت بیشتر می شود. تحقیقات ما نشان می‌دهد که راهی برای بهبود سلامت و همپنین کاهش میزان کربن دی اکسید، بدون قطع کامل مصرف گوشت وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2021 نشان داد که 34 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم غذایی ناشی می شود. سهم عمده این انتشارات ناشی از تولید مواد غذایی است، به طوری که گوشت گاو مسئول انتشار 8 تا 10 برابر بیشتر از گوشت مرغ و بیش از 20 برابر بیشتر از تولید آجیل و حبوبات است.

در حالی که اثرات زیست محیطی یک سری غذاهای خاص به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است، رز گفت این مطالعه مهم است زیرا این مطالعه بررسی می کند که چگونه افراد رژیم های غذایی محبوبی را انتخاب می کنند که از طیف گسترده ای از غذاها تشکیل شده است.رز هنوز هم در مورد چگونگی تشویق عادات غذایی که برای مردم و کره زمین بهتر است، سوال دارد.

رز گفت: من فکر می کنم سوال بعدی این باشد که چگونه سیاست های مختلف بر نتایج تاثیر می گذارد و چگونه می تواند ما را به سمت رژیم های غذایی سالم تر و دوستدار محیط زیست سوق دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.