خالق باتری لیتیوم یونی درگذشت

دانشمند مشهور جان بی گودیناف، خالق باتری لیتیوم یونی، روز یکشنبه در سن قابل توجه 100 سالگی درگذشت.

به گزارش تکناک، مشارکت های گودیناف زمینه فناوری را متحول کرد و مردم را در سراسر جهان با دستگاه های الکترونیکی که همه ما امروز از آنها استفاده می کنیم توانمند ساخت.

در سال 2019، او جایزه معتبر نوبل شیمی را دریافت کرد و به عنوان مسن ترین دریافت کننده تاریخ این عنوان، تیتر اخبار شد.

دریافت جایزه نوبل شیمی در 96 سالگی

گودیناف در طول 37 سال تصدی پرافتخار خود در دانشگاه تگزاس در دانشکده مهندسی کوکرل آستین، به عنوان عضو هیئت علمی خدمت کرد. او عمیقاً متعهد به کاوش راه‌حل‌های نوآورانه ذخیره انرژی و بررسی چالش‌های اساسی علم و مهندسی حالت جامد مواد بود. فداکاری بی دریغ او منجر به ایجاد باتری های قابل شارژ پیشرفته شد که چگالی انرژی بالایی برای تلفن های همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها و وسایل نقلیه الکتریکی فراهم می کرد.

تأثیر گودیناف فراتر از تحقیقات پیشگامانه او بود. او معلم و مربی محبوبی بود که با درایت و تشویق بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیئت علمی را راهنمایی می کرد. سخاوتمندی و علاقه او به تحصیل از طریق کمک های مالی او به دانشگاه و ایجاد بورسیه ها و صندوق های تحقیقاتی آشکار است.

جان بی گودیناف  که در سال 1922 در آلمان به دنیا آمد، مدرک خود را در ریاضیات و فیزیک از موسسات علمی معتبری مانند دانشگاه ییل و دانشگاه شیکاگو دریافت کرد.

او در طول زندگی حرفه‌ای خود در موسسات مشهوری مانند آزمایشگاه لینکلن MIT و دانشگاه آکسفورد سمت‌هایی داشت. گودناف تا دهه 90 به خوبی به کار خود ادامه داد و بر اهمیت بازنشستگی زودهنگام تاکید کرد.تأثیر او بر جوامع علمی و مهندسی پایدار خواهد ماند و الهام بخش نوآوران و محققان آینده خواهد بود.

جهان ذهن خارق العاده و قلب سخاوتمندی را از دست داده است. کار و میراث پیشگام گودیناف به شکل دادن به چشم انداز فناوری ادامه خواهد داد و مشارکت های او در علم و مهندسی برای نسل های آینده به یادگار خواهد ماند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.