خطرات شارژ کردن آیفون در هنگام خواب

اپل در یک به‌روزرسانی اخیر در صفحه پشتیبانی خود، هشداری حیاتی در رابطه با خطر شارژ کردن آیفون هنگام خواب، به خصوص در تخت صادر کرده است.

به گزارش تکناک، مهمترین هدف این توصیه هشدار دهنده آموزش کاربران در مورد حفظ عادات شارژ ایمن برای آیفون هایشان است.

این موارد گام‌های کوچک و در عین حال حیاتی با هدف جلوگیری از حوادث ناشی از یک کار به ظاهر پیش پا افتاده، شارژ کردن تلفن‌های هوشمند، هستند.

آخرین توصیه های اپل در درجه اول برای افرادی است که عادت به چرت زدن با آیفون در حال شارژ دارند. کارشناسان فناوری و آتش نشانان به طور یکسان خاطرنشان کرده اند که این عادت به ظاهر بی ضرر می تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد و به طور بالقوه منجر به آتش سوزی شود.

اپل اکیداً به کاربران توصیه می‌کند، دستگاه‌های الکترونیکی را در مناطق مانع اتلاف گرما شارژ نکنند. علاوه بر این، آنها به صراحت توصیه می کنند که آیفون در حال شارژ را در مجاورت پوست، بالش یا پتو خود قرار ندهند.

برای مثال، طبق راهنمای اپل، روی دستگاه، آداپتور برق یا شارژر بی‌سیم نخوابید، یا وقتی به شارژ متصل است، آن‌ها را زیر پتو، بالش یا زیر بدنتان قرار ندهید.

اصل پیام اپل این است که دستگاه های خود را در مناطقی با تهویه مناسب شارژ کنید. سناریوی ایده آل این است که آیفون خود را روی یک میز یا سطحی قرار دهید و امکان اتلاف گرمای موثر در طول فرآیند شارژ را فراهم کنید.

علاوه بر اپل، برخی از آتش‌نشانان نیز کمپین‌های اطلاع‌رسانی برای جلوگیری از چنین اقدامات خطرناکی آغاز کرده‌اند. آنها چندین دلیل قانع‌کننده برای جلوگیری از شارژ تلفن هوشمند خود در یک منطقه با تهویه ضعیف هنگام خواب ذکر کرده‌اند:

  1. عدم هوشیاری در خواب: وقتی در اعماق خواب هستید، حس بویایی شما خفته است، یعنی آغاز آتش سوزی را تشخیص نخواهید داد.
  2. استنشاق سریع دود: فقط سه نفس برای بیهوشی با دود کافیست و در صورت آتش سوزی شما را بسیار آسیب پذیر می‌کند.
  3. شارژرهای غیر استاندارد: بسیاری از کاربران با انتخاب شارژرهای ارزان یا معیوب موجب افزایش خطر آتش سوزی می‌شوند.

آیا می‌توان گوشی هوشمند خود را در طول شب شارژ کرد؟ اپل صراحتاً با این عمل مخالفت نمی کند.

با توجه به صفحه پشتیبانی اپل، تا زمانی که آیفون خود را در مکانی با تهویه مناسب شارژ می کنید، این روش باید ایمن باشد. به عبارت دیگر، تا زمانی که به این شرایط پایبند باشید، هیچ مشکلی وجود ندارد که دستگاه خود را در طول شب شارژ کنید.

با این حال، نگرانی در موردشارژ کردن آیفون در هنگام خواب در درجه اول به فشار وارده بر باتری دستگاه مربوط می شود. این مشکلی است که سازندگان سعی کرده اند با راه حل های نرم افزاری آن را برطرف کنند.

به عنوان مثال، اپل قابلیت « optimized battery charging» را در iOS 13 معرفی کرد. هدف آن کاهش سرعت فرآیند شارژ با رسیدن باتری به ظرفیت 80 درصد است. هدف از این اقدام کاهش فشار وارده به باتری در طول دوره های شارژ طولانی مدت است.

در صورت عادت همیشگی به شارژ شبانه آیفون یا سایر وسایل الکترونیکی خود، بهتر است آن را تغییر دهید. از طرف دیگر، وقتی نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید، برای جلوگیری از فشار غیرضروری به باتری، شارژر گوشی هوشمند خود را جدا کنید.

خطرات شارژ کردن آیفون در هنگام خواب

چند خطر بالقوه شارژ کردن آیفون در هنگام خواب وجود دارد. شامل:

  • گرمای بیش از حد: آیفون هنگام شارژ، گرما تولید می کند. اگر گوشی در مکانی با تهویه مناسب نباشد، گرما زیاد شده و باعث داغ شدن بیش از حد گوشی می شود. این می تواند به باتری و سایر اجزای گوشی آسیب برساند و در برخی موارد حتی می‌تواند باعث آتش سوزی شود.
  • برق گرفتگی: اگر شارژر به درستی سیم کشی نشده باشد یا درگاه شارژ گوشی آسیب دیده باشد، خطر برق گرفتگی وجود دارد. این امر به ویژه در صورت قرار گرفتن گوشی در کنار صورت یا بدن خطرناک است.
  • آتش سوزی: در صورت داغ شدن بیش از حد گوشی یا اتصال کوتاه در شارژر، خطر آتش سوزی وجود دارد. به همین دلیل مهم است که هرگز گوشی خود را زیر پتو یا بالش شارژ نکنید. و فقط از شارژرهای اصلی اپل استفاده کنید.
  • آسیب به گوشی: اگر گوشی در حین شارژ بیفتد یا زمین بخورد، ممکن است آسیب ببیند. در صورتی که گوشی در مکان امنی قرار نگیرد، این احتمال بیشتر است.
  • اختلال خواب: نور صفحه گوشی می تواند خواب شما را مختل کند. اگر با تلفن همراه خود در کنار تخت بخوابید، نور آن می‌تواند موجب اختلال خواب می‌شود.

به طور کلی شارژ کردن آیفون در طول شب بی خطر است، البته تا زمانی که اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. در اینجا چند نکته برای شارژ ایمن آورده شده است:

  • استفاده از شارژر اصلی اپل
  • شارژ گوشی در مکانی با تهویه مناسب
  • عدم پوشاندن گوشی هنگام شارژ گوشی
  • قرار ندادن گوشی در کنار صورت یا بدن خود هنگام خواب
  • دور نگه‌داشتن گوشی از مایعات و رطوبت
  • بررسی مرتب خرابی شارژر و گوشی

اگر نگران ایمنی شارژ آیفون خود در هنگام خواب هستید، همیشه می توانید آن را در طول روز شارژ کنید. این به شما آرامش می‌دهد و به جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی کمک می کند.

با پیروی از این دستورالعمل‌ها، نه تنها از دستگاه بلکه از آرامش خود هنگام شارژ آن نیز محافظت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.