خطرات پنهان برنزه شدن برای پوست

تحقیقات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید تأثیری سریع اما موقت بر میکروبیوتای پوست به‌ویژه پروتئوباکتری‌ها دارد که بر سلامت پوست و پویایی ریکاوری تأثیر می‌گذارد

محققان نشان داده‌اند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید برای برنزه شدن، بر تنوع و ترکیب باکتریایی پوست، تأثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش تکناک، پوست که بزرگ‌ترین اندام بدن انسان است، میزبان طیف وسیعی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است که میکروارگانیسم‌هایی هستند که میکروبیوتای پوست را تشکیل می‌دهند. این جمعیت‌های میکروبی که در ساختارهای اجتماعی پیچیده سازماندهی شده‌اند، از پوست در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کنند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش با آسیب به DNA در سلول‌های پوست، التهاب و پیری زودرس پوست همراه است، اما با این وجود، رفتارهای عمدی آفتاب‌جویی امری رایج در سراسر جهان است.

به دلیل فقدان مطالعاتی که بر روی نحوه تأثیر رفتار فردی بر تغییرات میکروبیوتای مرتبط با UVR تأثیر می‌گذارد و اینکه چگونه ممکن است این مسئله با سلامت پوست ارتباط داشته باشد، اکنون محققان در بریتانیا تأثیرات قرار گرفتن عمدی در معرض نور خورشید را بر ترکیب میکروبیوتای پوست مسافران در تعطیلات بررسی کرده‌اند.

دکتر ابیگیل لنگتون، و نویسنده مسئول این مطالعه که در مجله Frontiers in Aging  منتشر شده است، می‌گوید: در این مطالعه به گروهی از گردشگران نشان می‌دهیم که قرار گرفتن عمدی در معرض نور خورشید به‌طور قابل توجهی بر تنوع و ترکیب میکروبیوتای پوست آنها تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: ما نشان داده‌ایم که آفتاب گرفتن با کاهش فراوانی پروتئوباکتری‌ها بلافاصله بعد از تعطیلات مرتبط است. البته گفتنی است که میکروبیوتای همه مسافران چند هفته پس از توقف گذراندن دوره‌های زمانی طولانی در آفتاب، بازیابی شد.

قرار گرفتن عمدی در معرض آفتاب به باکتری‌های پوست آسیب می‌رساند

قبل از مسافرت به مقصدهای آفتابی که حداقل هفت روز طول کشید، محققان پوست شرکت‌کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند. میکروبیوتای پوست عمدتاً از سه تجمع باکتریایی روی سطح تشکیل شده است: اکتینوباکتریاها، پروتئوباکتریها و فیرمیکوتها. در روز اول، 28 و 84 روز بعد از تعطیلات، میکروبیوتای پوست شرکت‌کنندگان دوباره مورد ارزیابی قرار گرفت.

علاوه بر این، به هر یک از شرکت‌کنندگان عنوانی داده شد. هشت نفر از 21 شرکت‌کننده که در تعطیلات برنزه شده بودند، به عنوان جویندگان آفتاب در نظر گرفته شدند. گروه برنزه‌شده از هفت نفر تشکیل شده بود که قبلاً در هنگام حرکت به سمت مقصد برنزه شده بودند و این حالت را در طول تعطیلات خود حفظ کرده بودند. این دو گروه به عنوان جویندگان خورشید طبقه‌بندی شدند. شش شرکت‌کننده باقی‌مانده به عنوان افراد اجتناب‌کننده در نظر گرفته شدند که رنگ پوست آن‌ها قبل و بعد از تعطیلات یکسان بود.

دکتر توماس ویلموت، اولین نویسنده این مطالعه می‌گوید: این مطالعه بر روی مسافران واقعی انجام شد و بینش‌های مهمی در مورد چگونگی قرار گرفتن در معرض نور خورشید که منجر به برنزه شدن پوست می‌شود(حتی در یک دوره نسبتاً کوتاه آفتابی) که می‌تواند منجر به کاهش شدید فراوانی پروتئوباکتری‌ها شود که تنوع میکروبیوتای پوست را کاهش می‌دهد.

با وجود کاهش سریع پروتئوباکتری‌ها و تغییر در تنوع میکروبیوتای پوست، ساختار تجمع باکتریایی 28 روز پس از بازگشت افراد از تعطیلات بهبود یافته بود. ویلموت افزود: این نتیجه نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در تعطیلات تأثیر شدیدی بر میکروبیوتای پوست دارد، اما پس از بازگشت فرد به آب و هوای کمتر آفتابی، بهبودی نسبتاً سریع است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.