درمان کم هزینه سرطان با روش ایمونوتراپی جدید

اخیرا دانشمندان با مهندسی سلول‌های CAR T که می‌توانند داروی خود را تولید کنند تا در محیط اطراف تومورها مبارزه کنند، ایمونوتراپی فوق‌العاده‌ای کشف کرده‌اند.

شکل جدیدی از ایمونوتراپی به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند تا با آزاد کردن دارو ، خود را در برابر خستگی مقاوم کنند تا مبارزه با سرطان را به شکلی موثرتر ادامه دهند.

به گزارش تکناک، در یک آزمایش کوچک در حال انجام، 100 درصد بیماران با این روش به بهبودی کامل دست یافته‌اند که روشی جدید، سریع‌تر و ارزان‌تر از ایمنی‌درمانی‌های موجود است.

سیستم ایمنی هنوز بهترین سلاح ما در جنگ علیه سرطان است. می توان با این روش جدید، سرطان را به شکل موثرتری شکست داد. ایمونوتراپی یک روش درمانی نوظهور است که می‌تواند به ما کمک کند تا با حذف سلول‌های ایمنی از بیماران، تقویت آن‌ها در برابر سرطان و سپس بازگرداندن آنها به بدن برای شروع به کار، دوباره بدن فرد را به حالت عادی بازگردانیم.

تاکنون این تکنیک در انسان ها، به ویژه در برابر سرطان های مایع نویدبخش بوده است، اما نتایج متفاوتی در برابر تومورهای جامد داشته‌ است. بیشتر مشکل از این واقعیت ناشی می‌شود که سلول‌های ایمنی اصلاح‌شده که به سلول‌های T گیرنده آنتی‌ژن کایمریک (CAR) معروف هستند، در محیط استرس‌زای اطراف تومور خسته می‌شوند، کارایی خود را از دست می‌دهند و به سرطان اجازه می‌دهند که در این مبارزه پیشروی کند. حوزه اصلی تحقیقات در حال حاضر یافتن راه‌هایی برای جوان‌سازی سلول‌های CAR T با سلول‌های بنیادی یا مولکول‌ها یا مسدود کردن پروتئین‌ها یا ژن‌هایی است که سرعت آن‌ها را کاهش می‌دهند.

در مطالعه جدید، دانشمندان روش جدیدی را برای تقویت سلول های CAR T در برابر خستگی ایجاد کرده اند. این گروه از محققان، سلول ها را طوری مهندسی کردند که مولکولی به نام اینترلوکین-10 (IL-10) را دفع کنند که به آنها کمک می کند تا به تکثیر و عملکرد آنها در نزدیکی تومورها ادامه دهند. محققان می گویند سلول های ایمنی اساساً در حال تولید داروی خود هستند تا آنها را در محیط خصمانه اطراف تومور پخش کنند.

در آزمایش روی موش، محققان نشان دادند که سلول‌های IL-10 CAR T طیفی از انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان‌های ملانوما، روده بزرگ، سینه و پانکراس را کاملاً از بین می‌برند. حتی زمانی که سلول‌های سرطانی بعداً دوباره به حیوانات وارد شدند، سلول‌های ایمنی هوشیار مانع از ایجاد تومورهای جدید شدند.

پروفسور لی تانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما با مهندسی زیستی یک سلول ایمنی قوی‌تر و پر انرژی که در هدف‌گیری و از بین بردن سلول‌های تومور کارآمد است، درمان با سلول‌های CAR-T را تقویت کردیم.

در آزمایش این درمان، همه 11 بیمار تاکنون به بهبودی کامل رسیده اند، اگرچه آزمایش هنوز ادامه دارد.

در کنار اثربخشی بهبود یافته، ایمونوتراپی سلول T IL-10 CAR مزایای دیگری نیز دارد. در این روش مقدار بسیار کمتری از سلول های اصلاح شده مورد نیاز است. این مسئله به شدت هزینه را کاهش می دهد که می تواند به صدها هزار دلار برسد، و زمان انجام این روش ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد تا سلول های کافی از یک نمونه رشد کند.

تانگ می‌گوید: مقدار کمی خون از یک بیمار می‌تواند سلول‌های کافی را برای آماده‌سازی سلول درمانی CAR-T با فناوری ما فراهم کند. روز بعد شما می توانید آنها را دوباره به بیمار تزریق کنید. تولید آن به طور قابل ملاحظه‌ای ارزان‌تر و سریع‌تر خواهد بود و در نهایت جان افراد بیشتری را نجات می‌دهد.

این تحقیق در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.