راه غلبه بر سرطان روده کشف شد

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سالانه حدود 150هزار مورد جدید سرطان روده بزرگ تشخیص داده می شود.

به گزارش تکناک، به لطف افزایش غربالگری پیشگیرانه مرتبط با سن، این تعداد به آرامی رو به کاهش است، اما سرطان روده (colorectal cancer : cancer of the colon or rectum) همچنان سومین سرطان بزرگ در ایالات متحده است که از هر 23 مرد یک نفر و از هر 26 زن یک نفر را مبتلا می کند.

درمان این سرطان دشوار است به این معنی که تنها 10 درصد از بیماران به خوبی درمانی های فعلی پاسخ می دهند. این بدان معناست که درمان این سرطان اغلب جراحی است و تمام بافت های سرطانی برداشته می شود. به این ترتیب، اگرچه ممکن است این روش درمانی میزان بقا را بهبود بخشد، اما می تواند تأثیر زیادی بر نتایج کیفیت زندگی بیماران داشته باشد.

اکنون، محققان موسسه تحقیقات سرطان اولیویا نیوتن جان در دانشگاه لاتروب در استرالیا دریافته‌اند که نحوه واکنش بیمار به سرطان، به میزان موثر بودن گروهی از سلول‌های ایمنی در روده بزرگ بستگی دارد.

دکتر لیزا میلکه، سرپرست آزمایشگاه ایمنی و سرطان مخاط در موسسه تحقیقات سرطان (cancer : group of diseases involving abnormal cell growth and spread) اولیویا نیوتن جان، گفت: سلول های گاما دلتا به عنوان مدافعان خط مقدم ما در روده عمل می کنند. آنچه این سلول های ایمنی را خارق العاده می کند این است که آنها به طور مداوم از سلول های اپیتلیال پوشاننده روده محافظت کرده و به عنوان جنگجو در برابر تهدیدات احتمالی سرطان عمل می کند.

زمانی که نمونه‌های گرفته شده از بیماران مبتلا به سرطان روده را تجزیه و تحلیل کردیم، متوجه شدیم که وقتی سلول‌های گاما دلتا T بیشتری در تومورها وجود داشت، نتایج بهتر و بقای این بیماران بهتر گزارش شد.

با این حال، این تنها نیمی از داستان بود. با نگاهی به کل میکروبیوم در روده بزرگ، محققان غلظت بسیار بالاتری از فاکتور رونویسی مولکولی 1 (TCF-1) را روی سلول‌های گاما دلتا یافتند. TCF-1 اختصاصی سلول T یک تنظیم کننده مرکزی رشد و عملکرد سلول T نیز می باشد.

مارینا یاکو، یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه گفت: ما کشف کردیم که مقدار و تنوع میکروبیوم در روده بزرگ منجر به غلظت بالاتر مولکولی به نام TCF-1 در سلول های گاما دلتا T در مقایسه با سایر نواحی روده می شود. این مولکول باعث سرکوب پاسخ ایمنی طبیعی ما یعنی سلول‌های گاما دلتا T، برای مبارزه با سرطان روده می‌شود.

یاکو گفت: زمانی که ما TCF-1 را در سلول‌های گاما دلتا T با استفاده از مدل‌های پیش بالینی حذف کردیم، رفتار این سلول‌های ایمنی را به طور اساسی تغییر داد و شاهد کاهش قابل توجهی در اندازه تومورهای سرطان روده بودیم. اولین پیشرفت تحقیقاتی ما نقشه راه جدیدی را برای توسعه ایمونوتراپی های ترکیبی هدفمند برای درمان موثرتر بیماران سرطان روده هموار می کند.

این تحقیق گامی هیجان‌انگیز در جهت درک میکروبیوم پیچیده و نحوه عملکرد سلول‌های ایمنی و روده با هم، با پتانسیل عظیم در روش های تشخیصی جدید سرطان و درمان بهتر به منظور بهبود خطرات سرطان روده و نتایج درمانی است.

این مطالعه در مجله Science Immunology منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.