ربات انسان نمای دیجیت سال 2024 به تولید انبوه می رسد

شرکت Agility Robotics در حال ساخت یک کارخانه 6500 متر مربعی در سیلم اورگان است که ظرفیت تولید بیش از 10هزار دستگاه در سال از ربات انسان نمای دیجیت (Digit) این شرکت را دارد.

به گزارش تکناک، این ربات ها نه تنها برای فروش به مشتریان ساخته می شوند بلکه در کنار سایر کارکنان این کارخانه نیز کار خواهند کرد.

کارخانه تولیدی جدید “RoboFab” نام دارد و قرار است اواخر سال جاری افتتاح شود. انتظار می‌رود تحویل به مشتریان در سال 2024 و در دسترس بودن عمومی در بازار در سال 2025 آغاز شود. Agility انتظار دارد در سال اول خود صدها ربات انسان نما از نوع دیجیت بسازد و در سال های بعد این مقیاس را گسترش دهد.

آیندرا کمپبل، مدیر اجرایی Agility، کارخانه RoboFab را با اولین عملیات تولیدی هنری فورد مقایسه می‌کند. او می‌گوید: بیش از صد سال پیش، زمانی بود که ما اولین کارخانه خودروسازی جهان را داشتیم. فکر می‌کنم این مشابه همان لحظه‌ است که ما اکنون اولین کارخانه ساخت ربات‌های انسان‌نما را داریم و روزی درست مانند خودروها، ربات‌های انسان‌نما در سراسر جهان خواهند بود.

دیجیت یک ربات دوپا با قد 175 سانتی متر با وزن حدود 65 کیلوگرم است. این می تواند بارهای تا 16 کیلوگرم را با دست های گیره ای پنجه مانند خود حمل کند. این ربات به طور مستقل شارژ می شود و می تواند تا از 16 تا 24 ساعت )معادل پوشش دو شیفت تمام وقت( در خدمت بماند.

پاهای دیجیت شبیه پاهای ربات Cassie شرکت Agility است که رکورد جهانی گینس را برای سریع ترین مسافت طی شده ۱۰۰ متر توسط یک ربات دوپا در سال ۲۰۲۲ شکست. هر دو دارای قسمت های بالای پا کوتاه هستند که معمولاً در حالت ایستاده به حالت جلو متمایل می شود. ساق های پای این ربات بلند است و با مفصل به قسمت بالایی پا متصل میشود. قسمت بالایی ساق با اهرم به بالاتنه نیز متصل می شود و در قسمت پایینی ساق پد های قرار دارد که با زمین اتصال برقرار می کند.

مزیت این نوع پاها در این است که دیجیت می تواند پاهای خود را در پشتش جمع کند که برای یک انسان بسیار دشوار است. همچنین می‌تواند جلوی قفسه‌ها چمباتمه بزند تا جعبه‌ها را بدون اینکه زانوهایش بیرون زده باشند، بگیرد، بنابراین می‌تواند آنها را با کمترین نیاز به خم شدن به جلو بردارد.

دیجیت مجهز به دید دوربین و لیدار (LiDAR) است. می‌توان آن را از طریق یک تبلت به سبک گیم‌پد کنترل کرد و برای کارهای مختلف با درجه سختی متفاوت کدگذاری کرد. وظایف عمدتاً در دسته برداشتن اجسام و کنار گذاشتن آن‌ها قرار دارند. جالب اینجاست که در چند ماه گذشته، Agility با استفاده از هوش مصنوعی مدل زبان بزرگ (LLM) دیجیت را وادار می کند تا خود را در پاسخ به دستورات کلامی زبان طبیعی، برنامه ریزی کند.

دیجیت شروع به جابجایی جعبه‌ها و اقلام در کارخانه خود Agility و مشتریان اولیه خود خواهد کرد. در مرحله بعد، این شرکت امیدوار است بتواند وظایف بارگیری و تخلیه کامیون ها را به دیجیت محول کند. در این مرحله کمتر به وظایف پیچیده‌تر اشاره شده است، بنابراین به نظر می‌رسد Agility خوشحال است که موارد استفاده اولیه را بسیار محدود نگه می‌دارد.

در مورد اینکه آیا RoboFab از نظر فنی اولین کارخانه ساخت ربات های انسان نما در جهان است، ممکن است تردید وجود داشته باشد. زیرا شرکت چینی Fourier Intelligence در ماه ژوئیه اعلام کرد که 100 عدد از ربات های انسان نماهای GT-1 خود را ساخته و به مشتریان تا پایان سال جاری عرضه خواهد کرد. هر کدام از این ربات ها قابلیت حمل محموله تقریباً معادل وزن خود را دارند.

در هر صورت این اخبار به انبوه شواهد فزاینده ای می افزاید که نشان می دهد نیروی کار در آستانه تغییر اساسی دیگری است. اکنون ده‌ها شرکت وجود دارند که تصمیم گرفته‌اند و سرمایه‌گذاران را متقاعد کرده‌اند که از ربات‌های انسان‌نما استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.