فشار کاری با پاداش کم خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد

مطالعه‌ بر روی کارمندان نشان می دهد که مردانی که توامان فشار کاری همراه با شغلی را که به تلاش زیاد برای پاداش کم نیاز دارد، تجربه می‌کنند، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند.

به گزارش تکناک، تعدادی از عوامل خطرناک شناخته شده مرتبط با سبک زندگی به عنوان اهداف مرتبط برای پیشگیری از بیماری قلبی عروقی (CVD) شناسایی شده اند. این عوامل شامل عوامل روانی-اجتماعی مانند فشار کاری و عدم تعادل بین تلاش مورد نیاز یک شغل و پاداش دریافت شده است. در اینجا پاداش نه تنها به حقوق، بلکه به ذهن و امنیت شغلی نیز اشاره دارد.

اگرچه مطالعات قبلی چگونگی تأثیر این دو عامل را به طور جداگانه بر خطر ابتلا بیماری قلبی در نظر گرفته اند، اما تعداد کمی از آنها ترکیب این عوامل با یکدیگر را بررسی کرده اند. اکنون یک مطالعه جدید تأثیر ترکیبی فشار شغلی و عدم تعادل تلاش-پاداش (ERI) را بررسی کرده است و نشان می‌دهد که مردان به طور ‌ویژه ای تحت تأثیر این دو عامل قرار می‌گیرند.

ماتیلدا روبیشو، سرپرست و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: با توجه به زمان قابل توجهی که افراد در محل کار می گذرانند، درک رابطه بین استرس های کاری و سلامت قلبی عروقی برای سلامت عمومی و رفاه نیروی کار بسیار مهم است. مطالعه ما بر نیاز مبرم برای رسیدگی فعالانه به شرایط کاری استرس زا، به منظور ایجاد محیط های کاری سالم تر که به نفع کارمندان و کارفرمایان باشد، تاکید می کند.

این مطالعه شامل 3118 مرد و 3347 زن بود که همگی کارمندان کانادایی بودند که برای یک دوره متوسط 18.7 سال تحت نظر بودند. مشاغل شامل نقش های مدیریت ارشد، حرفه ای، فنی و کارمند اداری بود. در طول مطالعه، محققان بروز CVD و فشار شغلی را اندازه‌گیری کردند.

روبیشو می گوید: فشار شغلی به محیط های کاری اطلاق می شود که در آن کارکنان با ترکیبی از تقاضاهای شغلی بالا و کنترل کم بر کار خود مواجه می شوند. تقاضاهای بالا می تواند شامل حجم کاری سنگین، ضرب الاجل های فشرده و مسئولیت های متعدد باشد، و کنترل کم به این معنی است که کارمند در تصمیم گیری و نحوه انجام وظایف خود حرفی برای گفتن ندارد.

همچنین محققان تلاش و پاداش کار را اندازه‌گیری کردند و از مجموع هر دو معیار برای محاسبه نسبت ERI استفاده کردند.

روبیشو گفت: عدم تعادل تلاش و پاداش زمانی رخ می‌دهد که کارمندان تلاش زیادی را برای کار خود صرف می‌کنند، اما پاداش‌هایی را که در ازای آن دریافت می‌کنند مانند حقوق یا امنیت شغلی، ناکافی یا نابرابر با تلاش آنها است. به عنوان مثال، اگر شما همیشه در کار خود فرد پرتلاشی هستید اما احساس می کنید که اعتبار یا پاداشی را که شایسته آن هستید دریافت نمی کنید، به آن عدم تعادل تلاش و پاداش می گویند.

محققان متوجه شدند که مردانی که فشار شغلی یا ERI را گزارش کردند، در مقایسه با مردانی که این عوامل استرس زا را گزارش نکردند، 49 درصد در خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش داشتند. مردانی که هم فشار شغلی و هم ERI را گزارش کردند، در مقایسه با مردانی که این شرایط را نداشتند، دو برابر (103%) در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی بودند. محققان فهمیدند که تأثیر فشار شغلی و ERI ترکیبی مشابه تأثیر چاقی بر خطر ابتلا به بیماری قلبی است. جالب توجه است که محققان متوجه شدند که تأثیر استرس کار بر سلامت زنان بی‌نتیجه است.

روبیشو گفت: نتایج ما نشان می دهد که مداخلات با هدف کاهش عوامل استرس زا از محیط کار می تواند به طور ویژه ای برای مردان موثر باشد و همچنین می تواند پیامدهای مثبتی برای زنان نیز داشته باشد، زیرا این عوامل استرس زا با سایر مشکلات شایع مانند افسردگی مرتبط هستند. ناتوانی این مطالعه در ایجاد ارتباط مستقیم بین عوامل استرس زای شغلی روانی-اجتماعی و بیماری عروق کرونر قلب در زنان، نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر متقابل پیچیده عوامل استرس زا و سلامت قلب زنان را نشان می دهد.

محققان گفتند که محدودیت مطالعه آنها این بود که محدود به کارمندان کانادایی بود. با این حال آنها می گویند، نتایج ممکن است کارمندان در ایالات متحده و سایر کشورهای پردرآمد با ساختارهای شغلی مشابه قابل مقایسه باشد.

این مطالعه در مجله Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.