تاثیر شگرف کامبوجا در کاهش قند خون بیماران دیابتی

بر اساس یک مطالعه جدید، نوشیدنی کامبوجا ممکن است برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گسترش مفید باشد و نقشی موثر در کنترل میزان گلوکز خون آن ها ایفا کند.

به گزارش تکناک، کمبوجا قرن هاست که در سراسر جهان به عنوان یک نوشیدنی سالم و محرک مصرف می شود. در دوران مدرن، مطالعات علمی به توانایی این نوشیدنی به عنوان یک آنتی اکسیدان کاهش دهنده التهاب، یک آنتی باکتریال و یک پروبیوتیک موثر اشاره کرده اند.

همچنین این نوشیدنی قبلاً به منظور تأثیرات آن بر قند خون مورد مطالعه قرار گرفته بود. در یک مطالعه نشان داده شد که در افراد سالم، هنگامی که این نوشیدنی همراه با یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مصرف شود، می‌تواند از افزایش گلوکز و انسولین پلاسما جلوگیری کند.

اکنون تحقیقات دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون نشان می‌دهد که ممکن است این نوشیدنی تأثیر مشابهی بر قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد.

در یک مطالعه که فقط بر روی 12 نفر انجام شد، محققان شرکت کنندگان را به دو قسمت تقسیم کردند و از یک گروه از شرکت کنندگان خواستند حدود 237 میلی لیتر کامبوجا در روز به مدت چهار هفته بنوشند، در حالی که گروه دیگر دارونما مصرف کردند. شرکت کنندگان در این آزمایش می توانستند رژیم غذایی عادی خود را داشته باشند. سپس جای گروه ها در چهار هفته آینده تغییر کرد.

در پایان آزمایش، هر دو گروهی که کامبوجا مصرف می‌کردند، شاهد کاهش میزان گلوکز خون ناشتا از 164 به 116 میلی‌گرم در دسی لیتر بودند. میزان گلوکوز ناشتا در منطقه سالم توصیه شده بین 70-130 میلی گرم در دسی لیتر قرار دارد.

تاکنون برخی از مطالعات آزمایشگاهی روی کامبوجا امیدوار کننده بوده است و یک مطالعه کوچک در افراد بدون دیابت نشان داد که کامبوجا قند خون را کاهش می دهد، اما این اولین آزمایشی است که اثرات کامبوجا را در افراد مبتلا به دیابت بررسی می کند. قطعا تحقیقات بیشتری باید انجام شود، اما نتایج به دست آمده بسیار امیدوارکننده است.

این تیم تحقیقاتی مخمر و باکتری های موجود در نوشیدنی کامبوجا مورد استفاده در این آزمایش را تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها متوجه شدند که باکتری‌های استیک و اسید لاکتیک و همچنین مخمری به نام دکِرا (Dekkera) بیشترین فراوانی را در این نوشیدنی دارند.

البته تیم تحقیقاتی عقیده دارد که قبل از ایجاد ارتباط قطعی بین این نوشیدنی و میزان قند خون، باید مطالعات بزرگتری انجام شود، اگرچه مطالعات روی موش‌های چاق نیز این ارتباط را تایید کرده است و امید است که کامبوجا بتواند به سایر درمان های طبیعی موثر برای بیماران دیابتی، بپیوندد.

چاگای مندلسون، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: تخمین زده می شود 96 میلیون آمریکایی به پیش دیابت مبتلا هستند. دیابت هشتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده است و همچنین یک عامل خطرناک اصلی برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. ما توانستیم شواهد اولیه ای ارائه کنیم که این نوشیدنی معمولی می تواند بر دیابت تاثیر بگذارد. امیدواریم که یک آزمایش بسیار بزرگتر، با استفاده از درس هایی که در این تحقیق آموختیم، انجام شود تا پاسخ قطعی تری به اثربخشی کامبوجا در کاهش میزان گلوکز خون و در نتیجه پیشگیری یا کمک به درمان دیابت نوع 2 بدهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.