روشی نوین برای پیشگیری از کرونا

محققان توانستند با استفاده از دارویی که بر پایه بخشی از پروتئین ویروس SARS-CoV-2 ساخته شده است، از ورود این ویروس به سلول ‌ها جلوگیری کنند.

به گزارش تکناک، پروتئین اسپایک، گلیکوپروتئینی است که از پوشش برخی ویروس‌ها از جمله ویروس SARS-CoV-2 بیرون زده و با اتصال به گیرنده‌ای در سطح سلول میزبان، ورود بخش عفونی سلول به سلول میزبان و به دنبال آن ادغام غشای سلولی ویروس و میزبان را تسهیل می ‌کند.

SARS-CoV-2 که همان ویروسی است که باعث COVID-19 می شود، از پروتئین اسپایک خود برای چسبیدن به سلول های ما و آلوده کردن آن استفاده می کند. آخرین گام برای ورود این ویروس به سلول‌های ما این است که بخشی از پروتئین اسپایک آن پیچ و تاب بخورد و غشای خارجی سلول میزبان را مجبور به ترکیب شدن با ویروس کند.

دانشمندان در این تحقیق، یک نوع مولکول را بر اساس بخش پیچ خورده پروتئین اسپایک (HR2) تولید کردند که خود را به ویروس می‌چسباند و از پیچ خوردن پروتئین اسپایک جلوگیری می‌ کند. تحقیقات آنها نشان می ‌دهد که این مولکول جدید قادر است با انواع جدید SARS-CoV-2 مقابله کند. این تحقیق در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر و در شصت و هفتمین نشست سالانه انجمن بیوفیزیک در سن دیگو، ارائه شد.

به منظور گسترش آگاهی در مورد کرونا، تحقیقات قبلی برای درمان کووید-19 انجام شده است. این تحقیقات شامل روشی بود که یک نوع مولکول با چسبیدن به قسمت بیرونی پروتئین اسپایک، برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر سلول‌ها مؤثر بود، اما معایبی نیز داشتند.

به عنوان مثال، bebtelovimab یک آنتی‌بادی بود که پروتئین اسپایک را  مورد هدف قرار می ‌داد، اما در برابر انواع سویه‌های جدید کرونا موثر نبود. یانگ و برونگر، محققان اصلی این مطالعه امیدوارند که مولکولی که آنها، آن را مهارکننده longHR2_42 می‌ نامند، ترکیب اصلی برای ایجاد نوع جدیدی از درمان ضد ویروسی، برای جلوگیری از عفونت با انواع واقسام سویه‌های جدید باشد.

دلیل اینکه مهارکننده longHR2_42 ممکن است علیه ویروس در حال تکامل کار کند این است که این مولکول بر اساس بخشی از پروتئین اسپایک ساخته شده و شبیه به آن عمل می کند. در ویروس، پروتئین اسپایک دو بخش دارد که این دوبخش با یکدیگر ترکیب می شوند و این پیوند را تشکیل می دهند.

بنابراین محققان با برداشتن یک قطعه کوتاه از یک قسمت کوچک ویروس و با تغییر آن قطعه کوچک به صورت شیمیایی، مولکول جدید خود را به پروتئین اسپایک وارد و از آلوده کردن سلول‌ها توسط ویروس جلوگیری کردند. لازم به یادآوری است که  تحقیقات قبلی، به اندازه استفاده از این مولکول مهارکننده longHR2_42 ، مؤثر نبودند.

محققان متوجه شدند که مولکول‌های طولانی ‌تر به مسدود کردن ویروس کرونا کمک می ‌کنند. این تیم در حال حاضر در حال آزمایش مهارکننده longHR2_42 در موش‌های آلوده به SARS-CoV-2 هستند. آنها امیدوارند که بتوانند این مولکول را از طریق دستگاه تنفسی به ریه ی انسان وارد کنند تا به مجرای تنفسی به عنوان محل اصلی شکل گیری ویروس کرونا، برسد و تاثیر خود را بگذراد. برانگر می گوید: ممکن است در آینده نیاز باشد مردم این مولکول را استنشاق کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.