رونمایی روسیه از پهپاد مرموز جوکر

روسیه از پهپاد جدیدی به نام “جوکر” رونمایی کرد که می تواند قبل از حمله برای مدت طولانی غیر فعال باشد و به اصطلاح به حالت خواب فرورفته باشد.

به گزارش تکناک به نقل از خبرگزاری روسی تاس،  پهپاد جوکر که برای مخفی ماندن از اقدامات متقابل الکترونیکی طراحی شده است، می‌تواند ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها قبل از اینکه اپراتور آن را از خواب بیدار کند، در حالت آماده باش برای حمله قرار داده شود.

این گزارش که در اصل به زبان روسی ارسال شده است، همچنین توضیح می‌دهد که چگونه این پهپاد می‌تواند در جنگ اوکراین حیاتی باشد.

پهپاد های خفته قاتل

دیمیتری کوزیاکین (مدیر کل مرکز راه حل های یکپارچه بدون سرنشین) به خبرگزاری تاس توضیح داد: ابزاری که برای به خواب رفتن پهپادهای FPV مانند جوکر و مدل برتر آن، اولتیماتوم، به کار می رود در دفتر طراحی مرکزی روسیه، (Central Design Bureau) توسعه و اجرا شده است. یک پهپاد خفته می تواند موقعیتی برای حمله بگیرد و برای چند هفته خواب زمستانی داشته باشد. در هوا، یک پهپاد خفته به هیچ وجه خود را نشان نمی دهد.

وی افزود: به عنوان یک اصل، ارتفاعات غالب، سقف ساختمان ها یا سایر سازه های بلند انتخاب می شوند. وقتی زمان فرا می رسد، پهپاد نیازی به غلبه بر فاصله برای هدف ندارد. پهپاد از قبل در جای خود است و نیاز دارد روشن شود و حمله کند.

کوزیاکین همچنین توضیح داد که استفاده از ابزار خواب زمستانی می تواند زمان مورد نیاز برای آماده سازی دستگاه برای حمله را کاهش دهد و در زمان پرواز صرفه جویی شود.

چند ثانیه بین روشن کردن پهپاد و حمله وجود دارد که هیچ شانسی برای راه اندازی سیستم های اقدام متقابل باقی نمی گذارد. یک اپراتور پهپاد FPV (دید اول شخص) می تواند فرمان «بیدار شود» را به طور متوالی به 15 پهپاد «خوابیده» اعمال کند.

درگیری های جاری در اوکراین شاهد استفاده روزافزون از پهپادها در میدان جنگ بوده است و پهپاد جوکر پیشرفت طبیعی این روند است. در حال حاضر، آسمان اوکراین مملو از هواپیماهای بدون سرنشین است و هر دو طرف با کمک پهپادهای تجاری ارزان قیمت اهداف حمله خود را شناسایی می کنند.

همچنین گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه مقامات روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین Orlan-10 برای جمع آوری اطلاعات و مختل کردن شبکه های ارتباطی در اوکراین استفاده کرده اند.

این پهپادها توسط یک شرکت مستقر در سن پترزبورگ ساخته شده و منحصراً توسط ارتش روسیه استفاده می شود. Orlan-10 طراحی صافی دارد که تشخیص آن را دشوار می کند. می توان با استفاده از منجنیق و چتر نجات پرتاب و فرود آمد.

انقلاب قریب الوقوع هواپیماهای بدون سرنشین

کوزیاکین اضافه کرد: ما در آستانه یک انقلاب تسلیحاتی در پهپاد های FPV هستیم. اکنون در شرایط یک جبهه پایدار، سناریوهایی که بیشترین تقاضا را دارند حمله به سنگرهای دشمن و شکار خودروهای زرهی است. اما اگر به ابزار FPV گسترده‌تر نگاه کنید و عملکرد را بهبود ببخشید، می‌توانید نه تنها در خود فناوری، بلکه در سناریوهای کاربرد آن نیز از دشمن پیشی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.