رکوردشکنی جدید خودروی هیدروژنی هلند

یک تیم دانشجویی از دانشگاه دلفت هلند جدیدترین خودروی هیدروژنی خود به نام Eco-Runner را معرفی کرده است.

به گزارش تکناک، این خودروی شهری بیش از صد برابر خودروهای مدرن که با سوخت فسیلی کار می کنند کارایی مصرف انرژی دارد.

اگرچه فناوری باتری به طور چشمگیری عملکرد محدوده هر شارژ را برای وسایل نقلیه الکتریکی در چند سال گذشته بهبود بخشیده است، رانندگانی که به دنبال راه حل برای مسافت های واقعاً دور هستند ممکن است در حال حاضر با فناوری های موجود ناامید باشند. اینجاست که هیدروژن سبز ممکن است وارد شود، و تیم Eco-Runner دلفت تلاش کرد تا پتانسیل خود را با یک رکورد جهانی مسافت ثابت کند.

پروژه Eco-Runner مانند ماشین های خورشیدی چشمگیر دانشگاه، حاصل همکاری سالانه دانشجویان در دانشکده های مختلف است. همه چیز در سال 2005 با Eco 1 سه چرخ آغاز شد که در سال 2006 در مسابقات اکو ماراتن Shell در رتبه پنجم قرار گرفت و به بازده 557 کیلومتر بر یک لیتر بنزین دست یافت.

نسخه گلوله‌شکل بعدی هیدروژن را به‌عنوان منبع سوخت استفاده می کند که در آن H2 از یک مخزن ذخیره به یک پیل سوختی برای یک واکنش الکتروشیمیایی هدایت می شود که جریان الکتریکی تولید می کند و تنها  ضایعات آن آب است. این فرایند معادل 2282 کیلومتر بر یک لیتر بنزین را به ثبت رساند تا رکورد مصرف سوخت هلند را به خود اختصاص دهد.

طرح‌های بعدی در طول سال‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه اولین مفهوم کلاس شهری در سال 2020 ظاهر شد. در این نوع طراحی، سه چرخ ثابت ماند اما طول خودرو به‌طور قابل توجهی کوتاه شد. تکرار بعدی چرخ چهارم را اضافه کرد و توانست 36 ساعت بدون توقف روی مخزن هیدروژن مسافت 1195.74 کیلومتر را طی کند.

تیم طراحی سال گذشته در چالش بازدهی هیدروژن به مقام اول رسید، اما برای سال 2023، بار دیگر با طراحی مجدد با تمرکز بر ثبت رکود مسافت جدید وارد رقابت شدند.

تیم دانشجویی 24 نفره کنونی در ماه فوریه تصمیم به ساخت یک وسیله نقلیه قوی تر با شکل ایرودینامیک بهتر و ساختار وزن کمتر کردند و نتایج تلاش خود را در ماه می با نام Eco-Runner XIII ارائه کردند.

سپس تیم برای ثبت رکورد به پیست آزمایشی امندینگن در آلمان رفت. آزمایش در 22 ژوئن انجام شد و در ساعت 4 صبح خودرو مسیر حماسی خود را آغاز کرد.

این وسیله نقلیه با سرعت 45 کیلومتر در ساعت در طول رکورد حرکت می کرد که تقریباً دو برابر سرعت نمونه اولیه در سال گذشته بود و رکورد قبلی 2056 کیلومتری در روز یکشنبه شکسته شد.

سرانجام در ساعت 8:26 صبح روز 26 ژوئن این خودرو متوقف شد و 2488.45 کیلومتر  را با 950 گرم هیدروژن طی کرد تا رکورد جدید گینس را برای “بزرگترین مسافت طی شده توسط یک خودرو با مخازن پر سوخت هیدروژنی” ثبت کند.

این پروژه ادامه دارد و تیم بعدی اکنون هدف خود را برای شکست دادن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.