رکورد تازه چین در حوزه فضایی

چین با پرتاب یک موشک، رکورد خود را در زمینه بیشترین تعداد ماهواره‌های پرتاب شده توسط این کشور به فضا به روز کرد.

به گزارش تکناک، در روز پنجشنبه، 15 ژوئن، در ساعت 1:30 صبح EDT (13:30 به وقت محلی)، یکی از موشک‌های لانگ مارچ 2D چین از مرکز فضایی تایوان که در شمال چین واقع شده، به پرواز درآمد و دسته‌ای از ماهواره‌ها را به فضا پرتاب کرد.

با مشاهده فیلم‌های مربوط به این پرتاب، همچنین می‌توان مشاهده کرد که در حینی که موشک به سمت آسمان می‌رود و 41 ماهواره کوچک را برای قرار گرفتن در مدار پایین زمین استقرار می‌دهد، صفحات عایق زیادی از روی موشک پرتاب و در فضای اطراف پخش می‌شوند.

پیش از ماموریت پرتاب 15 ژوئن، رکورد چین در حوزه فضایی برای بیشترین تعداد ماهواره‌هایی که در یک ماموریت پرتاب شده بود، 26 عدد بود. این رکورد تنها چند روز قبل از پرتاب موشک لانگ مارچ 2D توسط موشک Lijian 1، که توسط شرکت فضایی خصوصی CAS Space ساخته شده بود، محقق شده بود.

موشک لانگ مارچ 2D به ارتفاع 41 متر می‌رسد و قادر است 1300 کیلوگرم بار را به مدار همراه با خورشید برساند.

بزرگترین رکورد جهانی حوزه فضایی برای بیشترین تعداد ماهواره‌هایی که با یک موشک به فضا پرتاب شده، متعلق به اسپیس ایکس است. این شرکت در ماموریتی با نام Transporter-1 در ژانویه 2021، 143 ماهواره را به مدار زمین منتقل کرد.

ماهواره‌هایی که توسط موشک لانگ مارچ 2D به فضا پرتاب شده‌اند عبارتند از: Jilin-1 GF06A0 1-30, Jilin-1GF03D 19-26, HEGS-1 و Jilin-1 PT02A01/02، که همگی ساخت شرکت ماهواره‌ای سنجش از دور تجاری چین، Changguang Satellite (CGST) هستند. به گزارش Space.com، CGST قصد دارد تا سال 2025 بیش از 300 ماهواره را در مدار قرار دهد. این شرکت یک بخش فرعی از آکادمی علوم چین است و در شمال شرق کشور چین (در جیلین) قرار دارد.

پیشرفت سریع فضایی چین

چین همچنین در حال توسعه یک صورت فلکی ماهواره ای اینترنتی به نام “Guowang” یا شبکه ملی است که برای رقابت با صورت فلکی استارلینک SpaceX طراحی شده است. اداره فضایی ملی چین (CNSA) به تازگی اعلام کرده است که قصد دارد این ماهواره‌ها را با استفاده از موشک لانگ مارچ 8 به فضا بفرستد و قابلیت تولید موشک‌های خود را برای حمل تقریباً 13هزار ماهواره به مدار زمین افزایش خواهد داد.

با توجه به پیشرفت‌های سریع فضایی که چین در سال‌های اخیر داشته است، این کشور برنامه دارد تا قبل از ماموریت اعزام خدمه به مریخ در سال 2030، انسان را به ماه بفرستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.