ساخت شارژر خورشیدی با الهام از هنر اوریگامی

استارتاپ Sego Innovations با استفاده از تکنیک اوریگامی موفق به ساخت یک شارژر خورشیدی شده است که می تواند به عنوان منبع قدرت قابل ‌حمل و تجدید پذیر عمل می‌کند.

به گزارش تکناک، هنر قدیمی اوریگامی، فراتر از مجسمه‌های کاغذی زیبای مدرسه ابتدایی، پیشرفت‌های پیشرویی را در طراحی و مهندسی ایجاد کرده است. از خانه‌های فضایی، کشتی‌های آبی، بطری‌های آب، تا مبلمان کمپینگ، تکنیک‌های اوریگامی برای ایجاد وسایلی که بسته‌بندی می‌شوند و در صورت نیاز باز می‌شوند، استفاده شده‌اند. استارتاپ Sego Innovations در یوتا اکنون از این تکنیک برای ایجاد یک شارژر خورشیدی قابل بسته بندی استفاده می‌کند. بدین صورت که یک پنل خورشیدی در عرض یک ثانیه از حالت باز به یک هشتم اندازه خود می‌رسد. آن را در یک کوله پشتی یا چمدان قرار دهید و برق قابل تجدید خارج از شبکه را در هر مکانی حمل کنید.

ناسا از هنر اوریگامی برای ایجاد تأثیرات چشمگیر در پروژه‌های مختلف خود استفاده کرده است. این استفاده شامل استفاده از آینه‌های جیمز وب و روبات‌های کوچک می شود. در سال ۲۰۱۳، ناسا با همکاری محققان دانشگاه بریگهام یانگ، یک صفحه خورشیدی قابل نصب بر روی موشک طراحی کرد که قابلیت انبساط تا ده برابر اندازه اصلی خود را در فضا داشت. از آن زمان تاکنون، پژوهش‌های پیوسته در دانشگاه بریگهام یانگ باعث ایجاد طرح‌های دیگری مانند سپر ایمنی ضد گلوله شده است که به بازار عرضه شده‌اند.

شرکت Sego توسط سه فارغ‌التحصیل از دانشگاه بریگهام یانگ ، که تجربه کار در طراحی پانل خورشیدی با سازگاری ناسا را داشتند، تأسیس شده است. هدف اصلی این شرکت طراحی یک شارژر قابل حمل و کارآمد برای استفاده در سفر، ماجراجویی، پشتیبانی اضطراری و زندگی خارج از شبکه است. مدل ارائه شده شامل سلول‌های خورشیدی تک کریستالی SunPower با ظرفیت ۲۵ وات در شرایط بهینه است. پانل‌ها به شکل قطعات چهارضلعی و مثلثی جدا شده و با استفاده از مدار چاپی مجدداً به هم متصل می‌شوند..

پانل Sego طوری طراحی شده است که به شکل یک مربع  19 سانتی متری با ضخامت کمی بیش از 2.5 سانتی متر در حالت بسته قرار میگیرد و با یک کشش ساده با دو دست در یک صفحه نازک و شش ضلعی باز می شود. در حالت باز شده؛ این پانل  0.24 متر مربع مساحت سطح را ارائه می دهد.

Sego از سلول های خورشیدی با پوشش ETFE برای داشتن عملکرد مقاوم در برابر آب و هوا مطابق با استاندارد IP67 محافظت می شوند. علاوه بر این، آنها با یک بستر لمینت فایبرگلاس با فشار بالا برای ایجاد ساختاری بادوام و آماده برای سفر و استفاده در فضای باز، پشتیبان می شوند.

پنل Sego با پایه ای کار می کند که برای حمل و نقل در داخل پانل تا شده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که دوپایه اصلی Sego با سه پایه ای که در عکس ها نشان می دهد متفاوت و ساده تر است.

پشت پنل Sego دارای یک ماژول شارژر با درگاه USB-C برای اتصال مستقیم به دستگاهی است که نیاز به شارژ یا به یک پاور بانک قابل حمل برای ذخیره سازی دارد. یک پورت جداگانه برای متصل کردن چندین پنل خورشیدی به یکدیگر وجود دارد. Sego زمان شارژ را یک تا دو ساعت برای یک گوشی هوشمند، سه تا چهار ساعت برای تبلت یا 3.5 تا 7 ساعت برای یک بسته برق قابل حمل 10000 میلی آمپر ساعتی با فرض شرایط آفتابی بهینه تخمین می زند.

پنل تا شده Sego به اندازه کافی کوچک نیست که برای یک جیب پیراهن قرار گیرد، اما به راحتی در یک کوله پشتی، کیف دوشی، جعبه بار یا وسیله نقلیه قرار می گیرد. وزن آن تقریباً 1.4 کیلوگرم است و شرایط حمل و نقل مطلوبی را ارائه میدهد.

شرکت Sego یک نمونه اولیه از محصول خود تولید کرده است و در حال حاضر در مرحله نهایی‌سازی نسخه تولیدی آن قرار دارد. بنابراین، مشخصات نسخه نهایی ممکن است با مشخصات نسخه نمونه اولیه متفاوت باشد. شارژر خورشیدی Sego با توان 25 وات به افرادی که در پلتفرم Kickstarter ثبت‌نام می‌کنند، با قیمت تعهدی 289 دلار در دسترس است. تخمین زده می‌شود که قیمت نهایی آن از 395 دلار بالاتر نخواهد رفت.

علاوه بر مدل استاندارد، Sego Innovations یک مدل ممتاز با بستر فیبر کربن به جای فایبرگلاس ارائه می دهد. گفته می شود که هم سفت تر و هم سبک تر است و وزن آن  1.1 کیلوگرم تخمین زده می شود. این نسخه با قیمت تعهدی 475 دلار در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.