سرخک، عفونی‌ترین بیماری شناخته شده در جهان

سرخک که زمانی از طریق واکسیناسیون گسترده کنترل می‌شد، به دلیل اطلاعات نادرست و تردید در زدن واکسن، دوباره در حال افزایش است.

به گزارش تکناک، در حال حاضر تلاش برای افزایش واکسیناسیون MMR بزرگسالان با هدف بازگرداندن ایمنی و جلوگیری از شیوع آن انجام می شود.

تصور کنید سرخک که عفونی‌تر از هر بیماری دیگری که در علم است، سالانه 2.6 میلیون کودک خردسال را می‌کشد و میلیون‌ها نفر دیگر را دچار ناشنوایی و حتی آسیب مغزی می‌کند.

با این حال حتی سرخک در سراسر جهان حداقل برای مدتی رام شد. پس از ریشه‌کنی موفقیت‌آمیز آبله در دهه 1970، یک تلاش جهانی مشابه برای واکسیناسیون، مرگ‌ومیر سرخک را از 2.6 میلیون نفر در سال 1980 به 73000 نفر در سال 2014 کاهش داد.

عدد R سرخک (متوسط تعداد افرادی که فرد مبتلا به این ویروس به آنها ویروس را منتقل می‌کند) 15 یا بیشتر، رکورد شایع‌ترین سویه‌های SARS-CoV-2 را می‌زند. به دلیل این مسری بودن، هرگز امکان ریشه‌کنی کامل وجود ندارد، اما بسیاری از کشورها توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) عاری از سرخک اعلام شده‌اند.

با این حال، این دستاورد لزوماً دائمی نیست. بریتانیا در سال 2016 عاری از سرخک در نظر گرفته شد اما تنها دو سال بعد وضعیت خود را از دست داد. اکنون تعداد مبتلایان در سراسر انگلیس با شیوع قابل توجهی در لندن و غرب میدلندز رو به افزایش است.

سلاح اصلی در جنگ علیه سرخک، واکسن MMR است که از سال 1971 تولید شد، که ایمنی در برابر اوریون و سرخجه که دو ویروس دیگر با اثرات طولانی مدت و ناخوشایند هستند را فراهم می کند.

شاید بزرگترین پیروزی بهداشت عمومی در ربع آخر قرن بیستم، استقرار جهانی MMR بود که بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت جان حداقل 56 میلیون نفر را نجات داد.

همه چیز خوب بود تا اینکه در سال 1998 در یک مقاله ادعاهای جعلی در مورد ارتباط بین واکسن MMR و اوتیسم در مجله‌ای به نام The Lancet مطرح شد. در سال 2010، این مقاله توسط مجله پاک شد و پروانه پزشکی نویسنده اصلی آن که دکتر اندرو ویکفیلد نام داشت، باطل شد. اما تا آن زمان، خسارت وارد شده بود.

علیرغم مطالعات متعددی که هم اثربخشی و هم ایمنی MMR را تایید می‌کند و هیچ ارتباطی با اوتیسم پیدا نمی‌کند، بسیاری از مردم در مورد واکسیناسیون فرزندان خود دچار تردید شدند. تردید در واکسن شروع شد و سرخک بازگشت موذیانه خود را آغاز کرد و مرگ و میر جهانی در سال 2022 به 136000 افزایش یافت.

تردید در زدن واکسیناسیون و اطلاعات غلط

اگرچه تردید در زدن واکسن چیز جدیدی نیست اما به چنان مشکلی برای خدمات بهداشت عمومی تبدیل شده است که اخیرا یکی از موضوعات مورد توجه تحقیقاتی شده است.

مطالعات پیچیدگی کامل این مشکل را آشکار کرده است: هیچ عامل واحدی وجود ندارد که افراد نسبت به واکسن مردد باشند و بنابراین هیچ استراتژی آموزشی عمومی آسان و واضحی برای حل این مشکل وجود ندارد.

کسانی که تحصیلات کمتری دارند، بیشتر نسبت به زدن واکسن تردید می‌کنند اما کسانی که تحصیل‌کرده هستند هم همینطور! به همین ترتیب، کسانی که اعتقادات عمیق مذهبی دارند نسبت به زدن واکسن شک دارند اما کسانی که به‌طور ستیزه جویانه بی‌دین هستند هم همینطورند. افرادی که وضعیت مالی خوبی ندارند، تمایل کمتری به زدن واکسن دارند اما کسانی که وضع مالی خوبی دارند هم همینطورند. همه این افراد تردید زیادی در مورد واکسن دارند ولی اغلب نقاط مشترک با یکدیگر ندارند.

در مقابل، یک فرد عادی، با درآمد متوسط، تحصیلکرده معقول با اعتقادات مذهبی ضعیف به احتمال زیاد در صف واکسیناسیون یافت می شود و علت این مسئله هنوز واقعا مشخص نیست.

تردید در واکسن در حال حاضر برای همه برنامه‌های واکسیناسیون به ویژه سرخک مشکل است، زیرا R 15 یا بیشتر به این معنی است که هر کاهشی در پوشش واکسن منجر به افزایش سریع موارد می‌شود.

در جایی که پوشش واکسن به صورت محلی کم می‌شود، ممکن است اپیدمی‌های محلی با شدت قابل توجهی وجود داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از کشورها وضعیت عاری از سرخک را که به سختی به دست آورده‌اند. در اروپا کشورهایی مانند آلبانی، جمهوری چک و یونان و همچنین بریتانیا عاری از سرخک نیستند.

MMR  فقط برای بچه ها نیست

حتی اگر یک بزرگسال در دوران کودکی واکسن MMR زده باشد یا از حمله سرخک در روزهای قبل از واکسیناسیون جان سالم به در برده باشد، ایمنی او ممکن است کاهش یابد. واکسن MMR در بزرگسالان همچنان ارزشمند است زیرا از محافظت از فردی که واکسن می‌زند، فراتر می‌رود.

تقویت ایمنی بزرگسالان در برابر این سه ویروس، احتمال عفونت بدون علامت را کاهش می‌دهد و جلوی ناقلیت ناخواسته فرد را می‌گیرد. MMR  بزرگسالان می‌تواند به بازیابی بخشی از ایمنی جمعی که به دلیل تردید در واکسن از بین رفته است، کمک کند.

نوزادان زیر یک سال نمی‌توانند MMR بزنند، بنابراین آسیب پذیرترین قشر آنها هستند. تزریق MMR  بزرگسالان به محافظت از این نوزادان در برابر سرخک کمک می‌کند و به جلوگیری از سرخک در زنان باردار و نوزادان آنها کمک می‌کند.

اگر مرد هستید، انتخاب MMR بزرگسالان نیز شخصاً از شما در برابر اورکیت محافظت می کند. اورکیت به معنای التهاب وحشتناک بیضه‌ها است که از علائم اوریون در مردان بالغ محسوب می شود.

بازگشت به روزهای همه‌گیری کنترل‌نشده سرخک به دلیل تردید مداوم در زدن واکسن در مورد MMR برای جهان یک تراژدی خواهد بود. بیایید با زدن واکسن MMR بزرگسالان، مصونیت جمعی در برابر سرخک ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.