سردردهای خوشه‌ای نشانه چیست؟

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Neurology منتشر شده است، افرادی که از سردردهای خوشه‌ای رنج می‌برند، خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها مانند بیماری های قلبی، اختلالات روانی و سایر بیماری‌های عصبی در آنها افزایش می یابد.

به گزارش تکناک، سردردهای خوشه ای سردردهای شدید و مختصری هستند که ممکن است به طور مکرر روزها یا حتی هفته ها رخ دهند. آنها می توانند از 15 دقیقه تا 3 ساعت دوام بیاورند.

دکتر کارولین ران، نویسنده این مطالعه،گفت: در سرتاسر جهان، سردرد، تأثیر منفی باورنکردنی بر کیفیت زندگی افراد، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی دارد. نتایج ما نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سردردهای خوشه‌ای نه تنها خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهند، بلکه افرادی که حداقل یک بیماری دیگر دارند، چهار برابر بیشتر از افرادی که فقط سردرد دارند، به دلیل بیماری و ناتوانی، روزهای کاری خود را از دست داده‌اند. همچنین این افراد احتمال بیشتری دارد که سرکار خود حاضر نشوند.

این مطالعه شامل 3240 نفر مبتلا به سردردهای خوشه‌ای در سنین 16 تا 64 سال در سوئد بود که با 16200 نفر که از نظر سن، جنس و سایر عوامل مشابه بودند مقایسه شد. جمعیت افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای را اغلب مردان تشکیل می دهند.

محققان سوابق کاری و از کارافتادگی را بررسی کردند تا مشخص کنند افراد در طول یک سال چند روز به دلیل بیماری و ناتوانی از کار غیبت می کنند.

در میان کسانی که سردرد خوشه ای داشتند، 92 درصد یا 2977 نفر حداقل یک بیماری دیگر نیز داشتند. از بین کسانی که سردرد خوشه ای نداشتند، 78 درصد یا 12575 نفر، دو یا چند بیماری داشتند.

از میان کسانی که سردردهای خوشه‌ای داشتند، زنان بیشتر از مردان به بیماری های بیشتر مبتلا بودند،که این میزان به ترتیب 96درصد و 90 درصد است.

میانگین روزهای غیبت یک فرد به دلیل بیماری و ناتوانی در میان افراد مبتلا به سردرد خوشه ای به مدت 63 روز ، تقریبا دو برابر بیشتر از افراد بدون سردرد خوشه ای به مدت 34 روز بود.

افراد مبتلا به سردرد خوشه ای و حداقل یک بیماری دیگر، چهار برابر بیشتر از افرادی که فقط سردرد خوشه ای داشتند، سرکار خود حاضر نمی شدند.

ران افزود: افزایش درک ما از سایر شرایطی که افراد مبتلا به سردردهای خوشه ای را تحت تاثیر قرار می دهد و اینکه چگونه بر توانایی آنها در کار تاثیر می گذارد بسیار مهم است. این اطلاعات می تواند به ما در تصمیم گیری در مورد درمان، پیشگیری و پیش آگاهی کمک کند.

محدودیت این تحقیق این بود که اطلاعات مربوط به اطلاعات شخصی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و BMI که می تواند بر بروز بیماری ها تأثیر بگذارد، در دسترس نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.