همه آنچه باید از سرعت و کیفیت شبکه 5G بدانید

در حال حاضر بسیاری از شهرها دارای پوشش شبکه 5G قوی هستند، اما آیا باید انتظار ارتقاء سرعت زیادی را نسبت به شبکه 4G داشته باشیم؟

در حال حاضر بسیاری از شهرها دارای پوشش شبکه 5G قوی هستند، اما آیا باید انتظار ارتقاء سرعت زیادی را نسبت به شبکه 4G داشته باشیم؟

به گزارش تکناک، اخیراً در مورد شبکه 5G به عنوان نسل بعدی تکنولوژی موبایل زیاد شنیده اید. طبق گفته اپراتورها و سازندگان گوشی های هوشمند، شبکه 5G این پتانسیل را دارد که نحوه اتصال ما را در حین حرکت متحول کند.

اما جدا از این هجمه های تبلیغاتی، شبکه های 5G در دنیای واقعی چقدر می‌توانند سریع باشند و چگونه با شبکه های 4G فعلی مقایسه می‌شوند؟ در ادامه هرآن‌چیزی که باید از شبکه 5G بدانید را با هم مرور خواهیم کرد.

جواب سریع:

میانگین سرعت شبکه 5G در ایالات متحده امروز حدود 100 مگابیت در ثانیه است، اما این آمار با گذشت هر ماه بهبود می‌یابد. اپراتور T-Mobile در حال حاضر سریع ترین اپراتور 5G با سرعت متوسط به 200 مگابیت بر ثانیه است. اگر شاهد چنین سرعت‌هایی نیستید، احتمالاً به این دلیل است که به شبکه 5G با باند پایین متصل هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر خواندن را ادامه دهید.

سرعت شبکه 5G چقدر است؟

قبل از اینکه درباره اعداد صحبت کنیم، درک نحوه عملکرد شبکه 5G و منشأ سرعت اتصال خالی از لطف نیست. به طور خلاصه، شبکه 5G از طیف بی سیم بیشتری نسبت به شبکه 4G استفاده می‌کند که امکان انتقال سریعتر داده ها و افزایش ظرفیت را فراهم می‌کند. افزایش ظرفیت به این معنی است که در مناطق شهری متراکم که احتمالاً شبکه 4G LTE با مشکل مواجه است، اتصال 5G افت سرعت پیدا نمی‌کند. این همچنین شکل دهنده را برای اپلیکیشن‌هایی که به داده های زیادی نیاز دارند، مانند پخش ویدئو و بازی های ابری، ایده آل می‌کند.

در حال حاضر بسیاری از شهرها دارای پوشش شبکه 5G قوی هستند، اما آیا باید انتظار ارتقاء سرعت زیادی را نسبت به شبکه 4G داشته باشیم؟

با این حال، سیگنال سلولی شبکه 5G همیشه به این معنی نیست که شما سریع ترین اتصال ممکن را دارید. می‌بینید که طیف بی سیم شبکه 5G به سه باند فرکانسی مجزا تقسیم می‌شود . باند پایین، باند میانی و باند بالا. بالاترین فرکانس‌ها که به آن mmWave نیز گفته می‌شود سرعت‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کنند که بسیار از نسل‌های قبلی سلولی پیشی می‌گیرد. اگر تا به حال دیده یا شنیده اید که سرعت شبکه 5G بیش از 1 گیگابیت بر ثانیه است، احتمالاً آن اتصال تحت شبکه mmWave به دست آمده است.

شبکه  5Gباند میانی ترکیب خوبی از سرعت و برد را ارائه می‌دهد

با این حال، mmWave چند مشکل دارد. حتی با کنار گذاشتن هزینه‌های زیرساختی گران برای استقرار برج‌های پیشرفته در مقیاس، فرکانس‌های بالا به خوبی به موانع نفوذ نمی‌کنند. در دنیای واقعی، تلفن شما احتمالاً برای حفظ اتصال mmWave در داخل خانه مشکل خواهد داشت و حتی اگر به طور کامل سیگنال را از دست ندهد، شما انتقال داده کندتر و تأخیر بیشتری را تجربه خواهید کرد.

برای مقابله با این مشکل، حامل‌ها معمولاً mmWave را با شبکه‌های باند پایین و باند میانی پراکنده می‌کنند. باند پایین از فرکانس‌های مشابه شبکه 4G استفاده می‌کند، به این معنی که شما بدون در نظر گرفتن اینکه در داخل یا خارج از منزل هستید، پوشش مطمئنی دریافت می‌کنید. همانطور که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت، باند میانی تعادل سالمی از عملکرد و محدوده ارائه می‌دهد.

شایان ذکر است که همه دستگاه ها از شبکه mmWave 5G پشتیبانی نمی‌کنند. به طور کلی، گوشی های پرچمدار گوگل، اپل و سامسونگ در ایالات متحده سخت افزار لازم را دارا هستند. اما اگر در خارج از ایالات متحده زندگی می‌کنید یا یک دستگاه غیر آکبند می‌خرید، ممکن است اتصالmmWave 5G نداشته باشید یا حتی نیازی نداشته باشید.

اکنون که می‌دانیم طیف شبکه 5G چگونه کار می‌کند، نباید تعجب آور باشد که ممکن است نوسانات زیادی در سرعت دانلود از یک شبکه به شبکه دیگر تجربه کنید.

سرعت‌های بالای 100 مگابیت بر ثانیه‌ شبکه 5G به طور فزاینده ای رایج شده اند، اما عملکرد آن شدیداً به باند فرکانس و قدرت سیگنال بستگی دارد.

به عنوان مثال، شبکه های mmWave می‌توانند سرعت های بالاتر از 1Gbps را در دنیای واقعی ارائه دهند. در حالی که حداکثر سرعت اسمی آن از 10 گیگابیت در ثانیه بسیار بالاتر است، SoC و مودم گوشی هوشمند شما کشش این سرعت را ندارند. علاوه بر این، هر گونه مانعی مانند پوشش درخت می‌تواند کیفیت سیگنال و سرعت دانلود را کاهش دهد.

در انتهای دیگر طیف، شبکه 5G با باند پایین قرار دارد که پهنای باند زیادی ندارد اما می‌تواند به راحتی چندین مایل را یکجا پوشش دهد. جای تعجب نیست که این کندترین نوع است، بنابراین تقریباً به هیچ عنوان نمی‌توانید انتظار داشته باشید که خیلی سریع‌تر از شبکه 4G عمل کند.

در نهایت، ما شبکه 5G باند میانی داریم که ممکن است در ایالات متحده به آن باند C نیز گفته شود. این می‌تواند سرعتی بین 100 تا 900 مگابیت در ثانیه ارائه دهد که برای اکثر موارد مصرفی بسیار سریع است. اکثر اپراتورها در سراسر جهان 5G باند میانی را به عنوان متعادل ترین حالت بین سرعت و پوشش در نظر می‌گیرند. شما به اندازه mmWave پوشش خود را از دست نمی‌دهید، در حالی که همچنان در فرکانس‌های پایین تر سرعت دریافت می‌کنید. استقرار باند C در ایالات متحده شروع به افزایش سرعت کرده است، بنابراین انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد بهبودهای قابل توجهی در سرعت آن باشیم.

طبق آزمایشات انجام شده توسط OpenSignal، باند C اپراتور تلفن همراه Verzion سرعت شبکه 5G را حدود 25درصد افزایش داده است. در نمودار بالا، هنگامی که این اپراتور زیرساخت باند C خود را در اوایل سال 2022 روی خط آورد، افزایش قابل توجهی در سرعت متوسط دانلود شبکه 5G آن مشاهده می‌کنیم و وقتی به نتایج 5G باند میانی به تنهایی نگاه می‌کنید، دو اپراتور Verizon و T-Mobile به طور مداوم سرعت دانلود بالای 200 مگابایت بر ثانیه را ارائه می‌کنند.

کدام اپراتور سریع‌ترین سرعت شبکه 5G را دارد

در ایالات متحده، اپراتور T-Mobile در حال حاضر از نظر سرعت شبکه 5G برتری محسوسی نسبت به اپراتورهای Verizon و At&t دارد. در سه ماهه سوم سال 2022، وبسایت تست سرعت اتصال Ookla دریافت که اپراتور T-Mobile سریع‌ترین سرعت دانلود متوسط را به دست آورده است، تقریباً دو برابر Verizon. این نتایج همچنین با یافته‌های برنامه OpenSignal که سرعت متوسط T-Mobile را در همان بازه زمانی کمی بیش از 170 مگابیت بر ثانیه تعیین می‌کرد، مطابقت داشت. اپراتورهای Verizon و At&t باید در آینده به T-Mobile برسند، اما در حال حاضر حدود 100 مگابیت بر ثانیه از آن عقب هستند.

سرعت متوسط شبکه 5G در ایالات متحده حدود 100 مگابیت بر ثانیه است، اما باید در آینده نزدیک انتظار نتایج بهتری داشته باشید.

البته، همه به سریعترین شبکه نیاز ندارند. سرعت دانلود متوسط 100 مگابیت بر ثانیه‌ اپراتور Verizon احتمالاً نیاز اکثر مشتریان امروزی را پاسخ می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است موقعیت جغرافیایی شما بسته به عواملی مانند تعداد کاربران و فاصله از نزدیک‌ترین برج تلفن، نتایج متفاوتی نسبت به گزارش‌های بالا برایتان داشته باشد. بهترین راه برای اینکه بفهمید کدام اپراتور بهترین خدمات شبکه 5G را برای نیازهای شما ارائه می‌دهد این است که به نقشه های پوشش آن‌ها نگاهی بیندازید، مانند این نقشه T-Mobile.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که گاهی اوقات اپراتورها از برند خود برای اشاره به فرکانس‌های باند میانی و mmWave استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، Verizon از 5G Nationwide و 5G Ultra Wideband برای تمایز بین این دو فرکانس استفاده می‌کند. به طور مشابه، مشتریان T-Mobile ممکن است وقتی به سریع‌ترین شبکه‌های 5G شرکت مخابراتی متصل می‌شوند، متوجه برچسب 5G UC بر روی تلفن هوشمند خود شوند.

چگونه سرعت شبکه 5G را در گوشی خود اندازه گیری کنیم؟

با تست سرعت می‌توانید میزان عملکرد اتصال 5G خود را دریابید. به سادگی fast.com یا speedtest.net را در یک مرورگر وب روی گوشی هوشمند خود باز کنید و تست را اجرا کنید. همچنین می‌توانید یک برنامه را از فروشگاه Play Android یا App Store iOS دانلود کنید تا همین کار را انجام دهید. مطمئن شوید که Wi-Fi شما خاموش است و تلفن شما از طریق سیگنال 5G به اینترنت متصل است.

به عنوان یک قاعده کلی، سرعت بالای 100 مگابیت در ثانیه نشان دهنده ارتقاء بیشتر شبکه های 5G LTE است. و اگر تلفن شما به سرعت گیگابیت دست یابد، احتمالاً به شبکه mmWave یا باند C متصل شده اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.