سقوط ماهواره، تهدیدی جدید برای انسان ها

بر اساس گزارش جدید اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا (FAA)، به زودی ممکن است افراد در معرض خطر مرگ یا مجروح شدن در اثر سقوط ماهواره ها باشند.

به گزارش تکناک، بر این اساس اداره هواشناسی بیان می کند که اگر اسپیس ایکس طبق برنامه ریزی به پرتاب ماهواره ها ادامه دهد، تا سال 2035 هر سال حدود 28000 قطعه زباله ماهواره وارد جو می شود.

در این میان، احتمال اینکه زباله های ماهواره در هنگام سقوط به طور کامل نسوزند و باعث آسیب یا مرگ افراد روی زمین شوند، 0.6 در سال است. یعنی هر دو سال یک بار اتفاق می افتد. این گزارش همچنین بر خطر فزاینده سقوط زباله‌های ناشی از افزایش پرتاب‌های مورد نیاز برای استقرار و حفظ صورت‌های فلکی بزرگ مدار پایین زمین (LEO) تاکید می‌کند.

در این گزارش همچنین آمده است که بقایای ماهواره سقوط کرده حتی ممکن است تهدیدی برای هواپیماها باشد. تا سال 2035، احتمال ساقط شدن یک هواپیما توسط زباله های ماهواره ای 0007/0 خواهد بود. در این مطلب، گزارش FAA را به طور مفصل مورد بحث قرار خواهیم داد، از جمله خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها، علل این خطرات و راه حل های بالقوه برای کاهش آنها.

نیاز به گزارش

FAA نسبت به سطح زباله های فضایی ابراز نگرانی کرد. در سال های اخیر، برندهایی مانند اسپیس ایکس هر ساله ماهواره های بیشتری را به فضا پرتاب کرده اند. کارشناسان هشدار می دهند که سرعت این پرتاب ها می تواند منجر به خطر برخورد هم در فضا و هم در زمین شود. این گزارش که هدف آن ارزیابی خطرات ناشی از سقوط زباله‌های فضایی است، همچنین نشان می‌دهد که می‌توان برخی از خطرات را از طریق مقررات بیشتر کاهش داد.

در ادامه خاطرنشان شد که مانند بسیاری از مشکلات در فضا، جهان در حال حاضر فاقد راه حل های جهانی برای زباله های فضایی، ماهواره های جدید و خطراتی است که این اشیاء ممکن است ایجاد کنند.

اسپیس ایکس ایلان ماسک قبلاً برنامه هایی برای پرتاب یک صورت فلکی از ماهواره ها دارد که نیاز به این گزارش را ضروری می کند. این شرکت تاکنون 5000 ماهواره از این نوع را به فضا پرتاب کرده است و قصد دارد تعداد پرتاب ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. گزارش FAA ادعا می کند که SpaceX بیش از 85 درصد از خطرات تهدید برای افراد در زمین را به خود اختصاص می دهد. با این حال، در این گزارش دیگر شبکه های ماهواره ای که قرار است توسط کشورهای دیگر راه اندازی شود، در نظر گرفته نشده است.

اسپیس ایکس به نوبه خود گفت تجزیه و تحلیل مورد استفاده برای محاسبه این رقم به شدت مشکل دار بود. این شرکت ادعا می کند که این خطرات بر اساس فرضیات نادرست در مورد ماهواره های اسپیس ایکس است. دیوید گلدشتاین، مهندس ارشد این شرکت، در نامه‌ای به FAA گفت که احتمال سوختن ماهواره‌ های این شرکت به محض ورود به جو بیشتر از آن چیزی است که در این گزارش فرض شده است.

خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها

گزارش FAA هشدار می‌دهد که سقوط ماهواره (artificial satellite : human-made object put into an orbit) و ریزش زباله‌های صورت‌های فلکی دارای مجوز ایالات متحده در LEO می‌تواند هر دو سال یک‌بار یک نفر را مجروح یا بکشد. این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که طبق برنامه به استقرار ادامه دهند. این گزارش بیان می‌کند که تا سال 2035، انتظار می‌رود که تعداد کل قطعات خطرناک باقیمانده در هر سال به 28000 قطعه برسد، و انتظار می‌رود که تعداد تلفات، تعداد افراد روی زمین که در اثر ورود مجدد ماهواره‌ های بازمانده از بین می‌روند مجروح یا کشته شوند. از این صورت فلکی، 0.6 در سال خواهد بود. این بدان معناست که انتظار می رود هر دو سال یک نفر در این سیاره بر اثر سقوط آوار مجروح یا کشته شود.

دلیل ریسک سقوط ماهواره ها

گزارش FAA بر خطر فزاینده سقوط زباله‌های ناشی از افزایش پرتاب‌های مورد نیاز برای استقرار و حفظ صورت‌های فلکی بزرگ LEO تاکید می‌کند. موشک های تجاری ایالات متحده که صورت های فلکی بزرگ را پرتاب می کنند، معمولاً مرحله بالایی خود را در مدار ترک می کنند. این موشک ها معمولاً جرم بیشتری نسبت به ماهواره های جداگانه دارد. این بدان معنی است که مرحله بالایی احتمال بیشتری دارد که از ورود مجدد جان سالم به در ببرد و خطری برای افراد ایجاد کند. این گزارش همچنین هشدار می دهد که گسترش سریع صورت فلکی استارلینک اسپیس ایکس می تواند به طور قابل توجهی به این مشکل کمک کند. این گزارش بیان می‌کند که اگر رشد صورت فلکی بزرگ مورد انتظار محقق شود و زباله‌های ماهواره‌های استارلینک از ورود مجدد جان سالم به در ببرند، انتظار تلفات تا سال 2035 0.6 در سال خواهد بود.

راه حل های بالقوه برای کاهش خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها

گزارش FAA چندین راه حل بالقوه را برای کاهش خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها پیشنهاد می کند. یکی از راه حل ها طراحی ماهواره ها و پرتاب وسایل نقلیه برای به حداقل رساندن زباله های تولید شده در هنگام ورود مجدد است.

راه حل دیگر طراحی ماهواره و پرتاب وسایل نقلیه است. این برای اطمینان از ورود مجدد آنها به جو زمین و سوختن کامل است. این گزارش همچنین پیشنهاد می‌کند که اپراتورهای ماهواره‌ای باید طرح‌های دفع پایان عمر را توسعه و اجرا کنند.

اینها باید خطر ورود مجدد زباله ها را به حداقل برساند. علاوه بر این، این گزارش توصیه می کند که اپراتورهای ماهواره ای باید با FAA برای توسعه و اجرای استانداردها همکاری کنند. این استانداردها برای طراحی و بهره برداری از ماهواره ها و وسایل پرتاب خواهد بود. هدف به حداقل رساندن خطر بازماندن زباله ها از ورود مجدد است.

نتیجه گیری

FAA در مورد خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها در صورت ادامه سرعت پرتاب زیاد هشدار می دهد. این گزارش می‌گوید که افراد ممکن است به زودی در معرض خطر مرگ یا جراحت در اثر سقوط یک ماهواره در یک سال در میان باشند. این گزارش بر خطر فزاینده سقوط زباله‌های ناشی از افزایش پرتاب‌های مورد نیاز برای استقرار صورت‌های فلکی بزرگ LEO تاکید می‌کند. این گزارش همچنین چندین راه حل بالقوه برای کاهش خطرات ناشی از سقوط ماهواره ها پیشنهاد می کند. این شامل طراحی ماهواره ها و وسایل پرتاب برای به حداقل رساندن میزان زباله های تولید شده در هنگام ورود مجدد است.

آنها همچنین باید دوباره وارد جو زمین شوند و کاملاً بسوزند. FAA همچنین گفت که صنعت باید برنامه های دفع پایان عمر را توسعه دهد و اجرا کند که خطر ورود مجدد زباله ها را به حداقل برساند. در نهایت، پیشنهاد می کند که باید استانداردهایی برای طراحی و بهره برداری از ماهواره ها و وسایل پرتاب وجود داشته باشد. FAA نتیجه گیری می کند که جدی گرفتن این خطرات و اجرای اقدامات برای کاهش آنها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.