سومین جمجمه انسان یک میلیون ساله در چین کشف شد

بر اساس گزارشی که مجله Nature منتشر کرد، سومین جمجمه یک میلیون ساله انسان اولیه در قسمت مرکزی چین در شرایطی کاملا سالم کشف شده است

به گزارش تکناک، این کشف می تواند تصویر کامل تری از شجره نامه متنوع انسان های اولیه را ترسیم کند که در دوران ماقبل تاریخ در سراسر اوراسیا زندگی می کردند.

این بقایا در فاصله 35 متری از جایی که دو جمجمه ی مشابه دیگر در سال های 1989 و 1990 پیدا شدند، کشف شد و بنظر می رسد که متعلق به همان گونه از انسان های اولیه است.

مکانی که جمجمه (skull : bony structure that forms the skeleton of head in most vertebrates) در آنجا کشف شده در 20 کیلومتری غرب یونیانگ در استان هوبی در مرکز چین بود. آملی ویالت، دیرینه شناس موزه ملی تاریخ طبیعی پاریس گفت: این یک کشف خارق العاده است.

ویالت بر روی دو جمجمه اول که آنها را یونشیان(Yunxian) اول و دوم نامگذاری کرد،کار کرد‌. اگرچه این بقایا پس از هزاران سال در زیرزمین،از حالت اصلی خود خارج شده اند اما بنظر میرسد که جمجمه سوم یعنی یونشیان ۳ در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

اعضای هومو ارکتوس

در سال 2010، ویالت و همکارانش حدس زدند که جمجمه یونشیان 2 عضوی از گونه انسان اولیه هومو ارکتوس است که بین 1.1 میلیون و 800هزار سال پیش میزیسته اند.

جمجمه یونشیان 3 در حال حاضر هنوز به حالت عمودی نیمه دفن شده است. با این وجود، محققان،پیشانی را که شامل برآمدگی ابرو و حدقه چشم، و همچنین قسمت بالایی، پشت و گونه چپ جمجمه را کشف کرده‌اند.

گائو زینگ از موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرینه انسان شناسی در پکن، که مدیریت این کاوش را بر عهده دارد، می گوید: هنوز مشخص نیست که آیا دندان ها یا استخوان فک پایین به جمجمه متصل است یا خیر.

ویالت می‌گوید که جمجمه‌ های یونشیان اول و دوم دارای برخی ویژگی‌های مشترک با فسیل‌های قدیمی جاوه و برخی ویژگی های دیگر با فسیل‌های جوان‌تر هومو ارکتوس از قاره ی آسیا هستند.همانند فسیل های جاوه ای،فسیل های کشف شده نیز از نظر ابعاد جثه و مغز بزرگ هستند.اما بنظر ویالت این فسیل ها مشخصه هایی دارند که معمولاً نشان دهنده ی یک فرد مدرن تر است.

محققان متوجه شده اند که هومو ارکتوس ها در بیش از ده ها مکان در سراسر چین باقی مانده اند. ویالت می‌گوید که انسان‌های اولیه ی  یونشیان ممکن است اجداد برخی از این جمعیت‌ها باشند، اما جمجمه‌ های آن‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی است که آنها را متفاوت می‌کند.

مکان های مشابه، ویژگی های مختلف

با این حال، فقط به این دلیل که فسیل ها در یک مکان پیدا شده اند به این معنی نیست که آنها از یک نژاد هستند. یامنگ ژانگ، دیرینه‌ شناس در دانشگاه شاندونگ،در مصاحبه با مجله طبیعت گفت که فسیل‌های هومو ارکتوس یافت شده در چین بسیار متفاوت هستند و دلایل آن نامعلوم است.

او دو نظریه را مطرح می کند: اینکه هر جمعیت به طور مستقل در آسیا تکامل یافته است و یا اینکه آنها می توانند نتیجه امواج متعدد گسترش در خارج از آفریقا باشند.

با این حال، ممکن است به زودی پاسخی برای این معما پیدا شود.وی ر تکمیل صحبت های خود گفت: هوموارکتوس های چینی کامل تر مانند یونشیان سوم برای پاسخ به این سوال بسیار مهم هستند.

برای تفکری ژرف درمورد این راز، ویالت در حال حاضر یونشیان دوم را با فسیل‌های هومینین اروپایی مقایسه می‌کند. علاوه بر این، کلمنت زانولی از دانشگاه بوردو فرانسه اشاره می کند که دندان های جمجمه یونشیان سوم،به ویژه دندان های آسیاب آن، می تواند برای تشخیص روابط تکاملی با سایر انسان های اولیه مفید باشد.

جمجمه یونشیان سوم هنوز چند ماه زمان برای حفاری کامل نیاز دارد. هنگامی که این کار انجام شود،بررسی آن بسیار مهم و به هیچ وجه کار آسانی نخواهد بود.

از آنجایی که کشور چین فاقد رسوبات آتشفشانی است که بتوان با تجزیه و تحلیل مقادیر ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در سنگ تاریخ‌گذاری کرد، وی وانگ، یک زمین‌شناس در دانشگاه شاندونگ، می‌گوید که فسیل‌های هومینین در چین از لحاظ تاریخی از فسیل‌های موجود در آفریقا پیچیده‌تر هستند.

علاوه بر این، فسیل‌های حیوانات کوچک اطراف جمجمه یونشیان سوم روند استخراج را کند می‌کنند، زیرا نگهداری صحیح از این نمونه‌ها برای تعیین سن جمجمه یونشیان سوم بسیار مهم است. پس از حفاری کامل،این جمجمه چه چیزی را آشکار می کند؟ فقط زمان است که می تواند بگوید.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.