درمان عفونت‌های روده بزرگ با پیوند مدفوع

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین درمان مبتنی بر پیوند مدفوع را برای جلوگیری از عود عفونت های روده بزرگ تایید کرد.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین درمان مبتنی بر پیوند مدفوع را برای جلوگیری از عود عفونت های روده بزرگ تایید کرد.

به گزارش تکناک، این محصول که Rebyota نام دارد از مدفوع انسان تولید می شود و با بازسازی میکروبیوم روده از رشد باکتری ها جلوگیری می کند.

این درمان برای افراد 18 سال و بالاتر که قبلاً درمان آنتی بیوتیکی برای CDI را تکمیل کرده اند تأیید شده است.

ابر میکروب

(CDI) Clostridioides difficile یک ابرمیکروب است که باعث اسهال خطرناک و التهاب روده بزرگ می شود. مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک تعادل میکرو ارگانیسم ها را در روده تغییر می دهد و این به باکتری ها اجازه می دهد تا رشد کنند و سموم را آزاد کنند که باعث اسهال، درد شکم، تب و در برخی موارد نارسایی اندام و مرگ می شود.

عفونت می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کند و اغلب در افراد 65 سال و بالاتر که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، افرادی که برای مدت طولانی در بیمارستان ها و خانه های سالمندان می مانند و  یا در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف رخ می دهد.

این ابر میکروب به همه داروها به جز سه داروی فعلی مقاوم است و سالانه با 30هزار مرگ در ایالات متحده منتهی می شود.

CDI مکرر بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می گذارد و همچنین می تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد. به عنوان اولین محصول میکروبی مدفوع مورد تایید FDA، اقدام امروز نشان دهنده یک نقطه عطف مهم است، زیرا یک گزینه تایید شده اضافی برای جلوگیری از تکرار بیماری CDI ارائه می دهد.

بازسازی میکروبیوم روده

درمان جدید تایید شده از نمونه‌هایی میکروب‌های به‌دست‌آمده از مدفوع یک اهداکننده سالم استفاده می‌کند. اهداکنندگان برای طیف وسیعی از پاتوژن های قابل انتقال آزمایش می شوند. با این حال، FDA خاطرنشان کرد، با توجه به تنوع ماده مدفوع، این احتمال وجود دارد که حاوی یک عامل عفونی پیش بینی نشده یا آلرژن های غذایی باشد.

این درمان از طریق رکتوم در یک دوز انجام می شود و با بازیابی میکروبیوم روده، جلوگیری از رشد عفونت باکتریایی و خروج آن از روده عمل می کند.

تایید FDA از Rebyota بر اساس داده های ترکیبی از مطالعات بالینی تصادفی، دوسوکور، کنترل شده با دارونما و مطالعات بالینی باز انجام شده در ایالات متحده و کانادا است. میزان موفقیت کلی تخمین زده شده در پیشگیری از CDI مکرر طی هشت هفته در گروه Rebyota (70.6درصد) به طور قابل توجهی بالاتر از گروه دارونما (57.5درصد) بود.

بیش از 90 درصد از افراد در گروه Rebyota که درمان موفقیت آمیز داشتند، به مدت شش ماه بدون عود CDI مشاهده شدند.

درمان مبتنی بر مدفوع ایمن است

ایمنی در 2 مطالعه بالینی تصادفی شده، دوسوکور، کنترل شده با دارونما و سه مطالعه بالینی باز ارزیابی شد. در مجموع 978 بزرگسال حداقل یک دوز Rebyota دریافت کردند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده با درمان شامل: درد،اتساع شکم، اسهال، نفخ شکم و حالت تهوع بود.

علاوه بر این، فقط عوارض جانبی خفیف تا متوسط (AEs) در آزمایشات گزارش شد و هیچ عارضه جانبی جدی مرتبط با درمان (SAE) وجود نداشت.

پر فالک، رئیس Ferring Pharmaceuticals و صاحب این درمان می گوید: اعلان این خبر نه تنها نقطه عطفی برای افرادی است که با عفونت مکرر CDI زندگی می کنند، بلکه گام مهم و نوید بخش است که نشان میدهد بسیاری از بیماری های دیگر را می توان با استفاده از آگاهی های در حال تکامل ما در مورد نقش میکروبیوم ها در سلامت انسان، تشخیص، پیشگیری و درمان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.