شایع ترین نشانه های سرطان سینه

شناسایی و تشخیص سرطان سینه در مراحل ابتدایی تاثیر زیادی در درمان و بقای بیماران دارد، بنابراین لازم است همه افراد علائم و نشانه های اولیه سرطان سینه را بشناسند.

به گزارش تکناک :انواع مختلفی از سرطان سینه و علائم و نشانه های مختلفی در مورد این بیماری وجود دارد. برخی از تغییرات سینه ناشی از سرطان ممکن است در ماموگرافی یافت شود. به گفته انجمن سرطان آمریکا (ACS) دیگر علائم ممکن است ظاهر یا احساس سینه ها را تغییر دهند. به همین دلیل است که ACS افراد را تشویق می‌کند تا بدانند سینه‌هایشان به طور معمول چه شکلی است و چه احساسی دارد تا بتوانند هر گونه تغییر در آن‌ها را تشخیص دهند.

همچنین توجه به این نکته مهم است که همه تغییرات سینه سرطانی نیستند. اکثر افراد در طول زندگی خود دچار نوعی تغییرات خوش خیم در سینه خود خواهند شد.

اگر آنچه را که فکر می کنید ممکن است نشانه سرطان سینه باشد، پیدا کردید، طبیعی است که نگران شوید. این مسئله را نادیده نگیرید و در صورت دیدن و حس هرگونه تغییر، فورا به پزشک مراجعه کنید.

متخصصی به نام جین مندز در این زمینه گفت: با تشخیص زودهنگام، ما می توانیم نتایج عالی داشته باشیم. در ابتدایی ترین مرحله، میزان بقای 5 ساله فرد 98.5درصد است.

بر اساس گزارش موسسه ملی سرطان (NCI) حدود 12.8 درصد از زنان در ایالات متحده در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا می شوند. مردان هم در طول زندگی خود حدود 0.13 درصد احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند. این خطر با افزایش سن افزایش می‌یابد.

اگر متوجه هر یک از علائم رایج سرطان سینه که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، شدید، به پزشک مراجعه کنید و آن علائم را بررسی کنید. دکتر مندز گفت: انجام سونوگرافی برای مشاهده هرگونه علائمی، هزینه زیادی ندارد و انجام آن بسیار آسان است.

وجود یک توده سخت و بدون درد

بروز یک توده، تا حد زیادی شناخته شده ترین و رایج ترین علامت سرطان سینه است. اما داشتن توده به این معنی نیست که فرد حتما سرطان دارد. برخی از توده های سینه کیست های خوش خیم یا یکی از انواع متعدد توده های غیر سرطانی و تغییرات عادی سینه هستند.

برخی از این تغییرات، شامل برآمدگی های بی ضرر ناشی از بارداری، تغییرات طبیعی در چرخه ماهانه یا شیردهی است. برخی تغییرات می توانند موقتی باشند، اما اگر توده بیش از یک دوره پریود باقی ماند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تغییر رنگ پوست سینه

این علامت معمولاً افراد 60 سال به بالا را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند نشانه ای از نوع نادر سرطان سینه به نام سرطان سینه التهابی باشد. سرطان سینه التهابی، نادر اما تهاجمی است و 1 تا 6 درصد از کل موارد سرطان سینه را تشکیل می دهد.

تغییر رنگ مرتبط با سرطان سینه التهابی چگونه خود را نشان می دهد؟ ممکن است بیمار بگوید سینه‌اش قرمز و ملتهب است و احساس سنگینی می‌کند.

البته سن و سابقه بیماری در اینجا مهم است. اگر در دهه 20 یا 30 زندگی خود هستید و شیر می دهید، تغییر رنگ پوست سینه ممکن است به ورم پستان مربوط باشد. ورم پستان به معنای عفونت بافت پستان است که اغلب به دلیل مسدود شدن مجرای شیر ایجاد می شود.

اما اگر در دوران یائسگی هستید و هیچ نوع جراحت یا گزش حشره ای را به خاطر نمی آورید که روی سینه شما تأثیر گذاشته باشد، ممکن است این نشانه ای از سرطان سینه التهابی باشد. در این صورت پزشک باید شما را معاینه کند.

تو رفتگی بافت سینه

اگر ناحیه ای از پوست سینه شما پر از فرورفتگی شده باشد، این فرورفتگی ممکن است نشان دهنده سرطان سینه باشد. در حقیقت تومور ممکن است باعث کشیدگی پوست شود. همچنین ممکن است سینه بافت عجیبی مانند پوست پرتقال پیدا کند. این مورد در سرطان سینه التهابی به چشم می خورد.

تورم داخل یا اطراف سینه، زیر بغل یا استخوان ترقوه

اگرچه مسائل مختلفی می تواند باعث تورم در این نواحی شود، اما اگر شما چنین شرایطی را تجربه می کنید، بهتر است آن ها را معاینه کنید. انواع خاصی از سرطان می توانند باعث تورم در سینه شوند و اگر سرطان گسترش یافته باشد، ممکن است در زیر بغل یا استخوان ترقوه هم ورم صورت بگیرد، زیرا این مناطق پر از غدد لنفاوی هستند.

تغییرات نوک سینه

بعضی از زنان به طور طبیعی نوک سینه هایشان معکوس است و این نشانه سرطان سینه نیست. اما اگر متوجه شدید که نوک پستان شما دیگر برآمده نیست و اکنون وارونه شده است، بهتر است آن را بررسی کنید.

یکی دیگر از نشانه های احتمالی سرطان، ترشح از نوک پستان است. در صورت شیردهی، تنها مایعی که باید از نوک پستان شما خارج شود، شیر مادر است. ترشح از نوک پستان، از جمله ترشحات خونی، نیاز به مراجعه فوری به متخصص دارد. به هیچ وجه سینه خود را تحریک نکنید و به آن دست نزنید به خصوص اگر ترشحات غیرقابل توضیحی از نوک پستان همراه با یک توده مشاهده کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.