فناوری جدید پارچه‌ ها خنکی را برای ورزشکاران به ارمغان می‌آورد

فناوری اندازه گیری تعریق

دوندگان، ورزشکاران و افرادی که در باشگاه تناسب اندام ورزش می کنند می توانند با زیر بغل های عرق کرده و لباس های مرطوب چسبیده بعد از یک تمرین سخت خداحافظی کنند.فناوری اندازه گیری تعریق

به گزارش تکناک، به لطف همکاری جدید محققان UBC Okanagan با کمپانی پوشاک ورزشی Lululemon، و شرکای آنها، این گروه در حال مطالعه برای توسعه نسل بعدی پارچه هایی هستند که بدون توجه به دما و سطح فعالیت، بتواند فرد را گرم، خشک و راحت نگه دارد. فناوری اندازه گیری تعریق

دکتر فرزان غلامرضا، نویسنده ارشد و هماهنگ کننده گروه تحقیقاتی UBCO. توضیح می دهد که ایجاد یک ماده کاربردی که بتواند راحتی ترموفیزیولوژیکی را پاسخ دهد و تعدیل حرارتی از طریق تبادل گرما و رطوبت از پوست به محیط را حفظ کند از دیرباز هدف شرکت های فعال پوشاک بوده است.

دکتر غلامرضا می افزاید: در چند دهه گذشته، پیشرفت های چشمگیری در صنعت پوشاک ورزشی برای بهبود لباس ورزشکاران صورت گرفته است که ویژگی های متعددی برای افزایش راحتی ارائه داده است. آخرین تحقیقات ما به دنبال شناسایی برخی از خواص کلیدی پارچه است که سطح راحتی انسان را در زمان استفاده از پوشاک ورزشی تقویت کند.فناوری اندازه گیری تعریق

دکتر غلامرضا و تیمی از محققان مؤسسه تحقیقاتی مواد و ساخت UBC به همراه محققان دانشگاه آلبرتا، دانشگاه تورنتو و آزمایشگاه‌های فدرال علوم و فناوری مواد سوئیس در حال بررسی راه‌های بهتری برای تجزیه و تحلیل نحوه واکنش پارچه پوشاک ورزشی به گرما و رطوبت بدن هستند.

digikala

دکتر عباس میلانی، استاد دپارتمان مهندسی مکانیک UBC می گوید: درک اینکه چگونه یک ماده به گرمای تولید شده توسط بدن پاسخ می دهد، یک جزء حیاتی برای توسعه پارچه هایی است که عرق را به محیط منتقل می کند و بدن را خنک می کند.

یک فرد که فعالیت بدنی دارد گرمایی تولید می کند که برای حفظ تعادل حرارتی باید در محیط پراکنده شود. تعریق همچنین با دفع گرما از پوست از طریق تبخیر از گرمای بیش از حد محافظت می کند.

عدم دفع گرما و رطوبت از بدن ممکن است منجر به تنش گرمایی یا گرمازدگی شود که می تواند بر سلامت و عملکرد ورزشکاران تأثیر بگذارد.

برای رساندن این تحقیق به مرحله بعدی،دستگاه‌های آزمایشگاهی مانند صفحات داغ تعریق، سیلندرها و آدمک‌های حرارتی مورد استفاده قرار گرفتند. در مقایسه با آزمایش‌های پوشیدنی انسانی، این دستگاه‌ها در زمان و هزینه برای محاسبه راحتی ترموفیزیولوژیکی منسوجات صرفه‌جویی می‌کنند، زیرا کار در آزمایشگاه انجام می‌شود، نه روی افراد.

محققان UBCO با کمک نیم تنه آزمایشی که خاصیت عرق‌کردن دارد یک مدل عددی برای اندازه‌گیری دقیق انتقال حرارت و رطوبت بین پارچه و کاربر ایجاد کردند. سپس، این فرمول را مبنایی برای درک بهتر اینکه چگونه ویژگی‌های پارچه، شرایط محیطی و پارامترهای فیزیولوژیکی می‌توانند با هم کار کنند تا سطح راحتی کلی را افزایش دهند، قرار دادند.

فناوری اندازه گیری تعریق

دکتر غلامرضا می‌گوید: مدل‌های ریاضی همراه با شبیه‌سازی نیم تنه در حال تعریق نشان داده‌اند که این مدل می‌تواند به پیش‌بینی ویژگی‌های راحتی پارچه‌ها از جمله خنک‌سازی اولیه، خنک‌سازی پایدار، خنک‌کردن با تاخیر، جذب رطوبت و زمان خشک شدن کمک کند. به طور کلی، این مدل ابزار مفیدی است که می‌تواند به طور گسترده برای پیش‌بینی اینکه چگونه سیستم‌های پارچه‌ای از راحتی کاربران تحت فعالیت‌های فیزیکی متوسط تا شدید محافظت می‌کنند، استفاده شود.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.