کاهش افسردگی و اضطراب افراد مسن با تحریک مغز

مطالعه‌ای جدید از محققان دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد که تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) به‌طور موثر افسردگی و اضطراب افراد مسن را کاهش می‌دهد و یک جایگزین درمانی غیرتهاجمی و بدون دارو محسوب می شود.

به گزارش تکناک، در یک مطالعه جدید به رهبری دانشگاه فلوریدا، یک درمان غیرتهاجمی با تحریک مغز، باعث بهبود علائم افسردگی و اضطراب در میان سالمندان شد.

بهبود علائم افسردگی و اضطراب در بین بیمارانی که میزان بالاتری از علائم را قبل از درمان گزارش کرده بودند، بیشتر بود. در میان شرکت‌کنندگانی که اضطراب متوسط تا شدید یا اضطراب مرتبط با موقعیت‌ها یا رویدادهای استرس‌زا را تجربه کرده بودند، مزایای درمان در یک پیگیری یک ساله ادامه یافت.

این یافته‌ها که در مجله Brain Stimulation منتشر شده است، نشان می‌دهد که تحریک مغز  به عنوان تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال یا tDCS شناخته می‌شود، به عنوان یک گزینه غیرتهاجمی و بدون دارو برای درمان علائم افسردگی و اضطراب که 1 نفر از هر 4 بزرگسال مسن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نویدبخش است.

آدام وودز، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: افسردگی و اضطراب می‌توانند بر سلامت کلی روان، عملکرد شناختی و توانایی عملکرد مستقل ما با افزایش سن تأثیر بگذارند. اغلب، درمان‌های اولیه این بیماری شامل دارو یا درمان است که هر دو می‌توانند موثر باشند. با این حال، نیاز مبرمی به گزینه‌های در دسترس و غیرتهاجمی نیز وجود دارد که می‌توانند در افرادی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند یا قادر به دسترسی یا شرکت در برنامه‌های درمانی فشرده مبتنی بر بیمارستان‌ها‌ نیستند، به کار گرفته شوند.

مزایای درمانی این روش جدید در میان شرکت‌کنندگان مبتلا به افسردگی و اضطراب تحت بالینی نیز مشاهده شد به این معنی که علائم آنها ممکن است معیارهای تشخیص را نداشته باشد. به گفته محققان، حتی افسردگی و اضطراب تحت بالینی نیز می‌تواند با کاهش شناختی در افراد مسن مرتبط باشد.

درمان tDCS توسط یک جریان الکتریکی ایمن و ضعیف که از طریق الکترودهایی که روی سر فرد قرار می‌گیرد، انجام می‌شود. محققان قشر جلوی مغز را هدف قرار دادند که ناحیه‌ای از مغز است که با شناخت و تنظیم احساسات مرتبط است.

در مطالعه جدید نزدیک به 400 سالمند به‌طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند: 12 هفته درمان با روش tDCS همراه با آموزش شناختی که برای بهبود حافظه کاری و سرعت پردازش طراحی شده است، یا 12 هفته تمرین شناختی همراه با نسخه دارونما Tdcs.

همچنین محققان داده‌های زیادی را از آزمون‌های شناختی، عملکردی و تصویربرداری عصبی و همچنین معیارهای خودگزارشی علائم روان‌شناختی از جمله افسردگی و اضطراب، جمع‌آوری کردند.

پس از کنترل عواملی مانند داروهای تجویزی که ممکن است بر علائم افسردگی و اضطراب تأثیر بگذارد، محققان به این نتیجه رسیدند که شرکت‌کنندگانی که تحت درمان tDCS بودند، در مقایسه با گروهی که تحت   tDCS نبودند، بهبود قابل‌توجهی در افسردگی خفیف و اضطراب حالت متوسط تا شدید داشتند.

دکتر هانا هاسمن، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: تاکنون تحقیقات گسترده، اثربخشی تحریک فعال در این ناحیه از مغز را در کاهش علائم روانی در افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی، نشان داده است. مشاهده این تاثیرات، یک غافلگیری غیرمنتظره و در عین حال خوشایند بود. نشان دادن این اثر درمانی مهم است زیرا حتی علائم افسردگی تحت بالینی و اضطراب در افراد مسن با پیامدهای نامطلوب همراه است.

محققان می‌گویند که گام‌های بعدی برای این تحقیق باید شامل یک آزمایش تصادفی 3 مرحله‌ای باشد که برای ارزیابی اثر tDCS و آموزش شناختی بر اضطراب در میان گروه بزرگ و متنوعی از سالمندان طراحی شده است.

سازمان غذا و داروی کره، tDCS را به عنوان یک درمان خانگی برای افسردگی بزرگسالان در کره جنوبی تایید کرده است، با مطالعه بیشتر و زمانی که شواهد کافی در ایالات متحده در دسترس باشد و با  تاییدیه سازمان غذا و دارو، این درمان می‌تواند به یک درمان در دسترس و آسان برای استفاده در ایالات متحده تبدیل شود.

هاسمن گفت: درمان tDCS مقرون به صرفه، قابل حمل است و می‌تواند به‌طور یکپارچه با درمان‌های سلامت روان موجود ادغام شود یا به عنوان یک مداخله مستقل استفاده شود. پتانسیل این درمان برای خود مدیریتی در خانه، دسترسی به آن را بیشتر می‌کند و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و آن را به مداخله‌ای امیدوارکننده برای افرادی تبدیل می‌کند که ممکن است موانعی را برای دسترسی به مراقبت‌های بالینی رو در رو تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.