تاثیر شگرف رژیم غذایی در درمان سندرم روده تحریک پذیر

یک مطالعه جدید به بررسی اثربخشی سه درمان مختلف برای IBS ، نشان می‌دهد که تنظیمات رژیم غذایی به ویژه مصرف موارد کم FODMAPS و کربوهیدرات‌ها‌، در مقایسه با دارو در کاهش علائم مؤثرتر هستند

در درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، رژیم غذایی مؤثرتر از داروها است. این یافته‌ حاصل مطالعه‌ای است که در دانشگاه گوتنبرگ انجام شده است.

به گزارش تکناک، در این مطالعه با تنظیمات رژیم غذایی، علائم بیش از هفت نفر از ده بیمار به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یک بیماری شایع است که در ترکیب‌ها و درجات مختلف باعث درد شکم، نفخ شکم، اسهال و یبوست می‌شود.

درمان این بیماری غالباً شامل رعایت توصیه‌های رژیم غذایی مانند مصرف کم و جلوگیری از مصرف بیش از حد مواد غذایی مانند قهوه، الکل و نوشیدنی‌های گازدار می‌باشد. ممکن است به بیمار داروهایی برای علائم خاص مانند گاز یا یبوست، اسهال، نفخ یا درد شکم داده شود. بعضی اوقات از داروهای ضد افسردگی برای بهبود علائم در IBS  استفاده می‌شوند.

مطالعه حاضر که در مجله Lancet Gastroenterology & Celetology منتشر شده است، سه درمان را با هم مقایسه کرد: دو درمان مبتنی بر رژیم غذایی و دیگری بر اساس استفاده از داروها. شرکت‌کنندگان این مطالعه بیماران بالغ با علائم IBS شدید یا متوسط ​​در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska در گوتنبرگ بودند.

تسکین بیشتر علائم بعد از اعمال تنظیمات مورد نیاز رژیم غذایی

به گروه اول توصیه‌های رژیم غذایی سنتی IBS با تمرکز بر خوردن همراه با مصرف کم کربوهیدرات‌های قابل تخمیر که معروف به FODMAPS هستند، داده شد. FODMAPS شامل محصولاتی با لاکتوز، حبوبات، پیاز و غلات است که در روده بزرگ تخمیر می‌شوند و در صورت وجود IBS می‌توانند باعث درد شوند.

گروه دوم یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و متناسب با پروتئین و چربی مصرف کردند. در گروه سوم ، بهترین داروهای ممکن بر اساس بدترین علائم IBS به بیمار داده شد.

هر گروه شامل 100 شرکت‌کننده بود و دوره‌های درمانی چهار هفته به طول انجامید. هنگامی که محققان با استفاده از مقیاس امتیاز دهی علائم IBS بررسی کردند که شرکت‌کنندگان چگونه به درمان‌ها پاسخ دادند، نتایج مشخص بود.

از بین کسانی که مشاوره رژیم غذایی سنتی IBS و محتوای کم FODMAP ها را دریافت کرده‌اند ، 76 ٪ علائم به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود. در گروهی که کربوهیدرات کم و پروتئین و چربی بالا دریافت می‌کردند، این نسبت 71 ٪ و در گروهی که دارو مصرف می‌کردند، 58 ٪ بود.

همه شرکت‌کنندگان کیفیت زندگی، علائم جسمانی کمتر و علائم اضطراب و افسردگی را به‌طور قابل توجهی بهتر گزارش کردند.

اهمیت درمان شخصی‌سازی شده

در یک پیگیری شش ماهه و هنگامی که شرکت‌کنندگان گروه‌های درمانی با رژیم غذایی، تا حدی به عادت‌های غذایی قبلی خود بازگشتند، هنوز هم از بخش زیادی از بیماری آنها نظر بالینی تسکین یافته بود که میزان آن در افرادای که از توصیه‌های رژیم غذایی سنتی با FODMAP کم پیروی می‌کردند، 68 ٪ ‌و افرادی که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند 60 ٪ بود.

سانا نیباکا، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: با این مطالعه می‌توانیم نشان دهیم که رژیم غذایی نقش مهمی در درمان IBS دارد اما چندین روش درمانی جایگزین نیز وجود دارد که مؤثر هستند.

وی نتیجه می‌گیرد: ما به دانش بیشتری در مورد چگونگی شخصی‌سازی بهتر درمان IBS در آینده نیاز داریم و بیشتر بررسی خواهیم کرد که آیا عوامل خاصی وجود دارند که می‌توانند پیش‌بینی کنند که آیا افراد بهتر به گزینه‌های مختلف درمانی پاسخ خواهند داد یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.