آزمایش انسانی واکسن اعتیاد به زودی آغاز می شود

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال 2019 حدود 600 هزار نفر در جهان به دلیل مصرف بیش از حد داروهای مخدر جان خود را از دست دادند و نزدیک به 80 درصد از این مرگ ها مربوط به مواد افیونی بود.

به گزارش تکناک، اپیوئیدها دسته ای از مواد مخدر هستند که شامل هروئین، مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل و مسکن هایی هستند که به صورت قانونی و با نسخه در دسترس هستند. به اکثر بیماران به عنوان مسکن های ضد درد، مواد مخدر ضعیف داده می شود. متاسفانه این دسته از داروها به شدت مورد سوء مصرف قرار می گیرند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه مونتانا در 29 آگوست، اکنون محققان دانشگاه مونتانا (UMT) واکسن اعتیادی ساخته اند که می تواند از افرادی که با اعتیاد به مواد مخدر دست و پنجه نرم می کنند یا کسانی که در معرض خطر مصرف بیش از حد تصادفی این نوع مواد مخدر هستند، محافظت کند.

دکتر جی ایوانز، یکی از محققین این مطالعه در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: ما پیش بینی می کنیم که واکسن اعتیاد خود را در اوایل سال 2024 روی انسان ها آزمایش کنیم.

وی افزود: اولین واکسن، هروئین را هدف قرار خواهد داد و مدت کوتاهی پس از آن واکسن فنتانیل در مرحله اول آزمایشات بالینی بررسی می شود. وقتی که ایمنی و اثربخشی اولیه را در این آزمایش‌ها ایجاد کنیم، امیدواریم بتوانیم یک واکسن چند ظرفیتی ترکیبی را که هم هروئین و هم فنتانیل را هدف قرار می‌دهد، توسعه دهیم.

فنتانیل و سایر مواد مخدر باعث ایجاد یکی از بدترین بحران های مواد مخدر در کشورهایی مانند ایالات متحده می شوند.

بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت، در ایالات متحده، بیش از 106000 مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد داروهای مخدر در سال 2021 گزارش شده است. از این تعداد، 71000 را می توان به مواد افیونی مصنوعی مانند فنتانیل نسبت داد.

دکتر مارکو پراوتونی، استاد روانپزشکی گفت: واکسن اعتیاد ما برای خنثی کردن مواد افیونی طراحی شده‌اند و در عین حال در تهیه این واکسن، در استفاده از داروهای حیاتی مانند متادون، بوپرنورفین، نالترکسون و نالوکسان که در درمان اعتیاد به مواد افیونی و جلوگیری از اوردوز استفاده می‌شوند، صرفه جویی شده است.

تیم تحقیقاتی پراوتونی در 10 سال گذشته روی واکسن‌های اپیوئیدی کار کرده و هاپتن‌هایی را طراحی کرده‌اند که وقتی با یک حامل بزرگ‌تر مانند پروتئین ترکیب می‌شوند، می‌توانند باعث تولید آنتی‌بادی‌های اپیوئیدی شوند.

هاپتن ماده‌ای است که قادر است با آنتی‌بادی واکنش نشان دهد ولی به تنهایی نمی‌تواند محرک تولید آنتی‌بادی شود. بنابراین یک هاپتن ممکن است یک شاخص آنتی ژنی یا بخشی از آن باشد.

آزمایشگاه دانشگاه مونتانا به شکل یک کمکی به نام INI-4001 است که وقتی به کوکتل های واکسن اضافه می شود، اثربخشی واکسن ها را افزایش می دهد.

ایوانز افزود: ماده کمکی ما پاسخ واکسن را بهبود می بخشد و ایمنی قوی تر و بادوام تری ایجاد می کند.

محققان گفتند: ما در چند سال گذشته با محققان بی شماری برای طراحی و بهینه‌سازی واکسن‌های ضد مواد افیونی برای پیشرفت در آزمایش‌های بالینی انسانی، همکاری کرده‌ایم.

آزمایشات واکسن هروئین قبل از فنتانیل آغاز می شود

این واکسن ها روی حیوانات آزمایش شدند که موفقیت آمیز بودند. موش ها در دانشگاه  UMT و موش ها و خوک ها در دانشگاه مینه سوتا مورد آزمایش قرار گرفتند. علاوه بر این، مقاله ای که موفقیت واکسن فنتانیل را نشان می دهد در جولای امسال منتشر شد. با این حال انتشاری در مورد موفقیت واکسن هروئین هوز منتشر نشده ولی به نظر می رسد که به زودی منتشر می شود.

دکتر ایوانز گفت: آزمایش‌های بالینی انسانی شامل یک چالش دارویی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها در مراحل اولیه توسعه بالینی است. ما بیماران را برای ارزیابی مدت زمان ماندگاری آنتی‌بادی‌ها علیه مواد افیونی، بررسی خواهیم کرد.

محققان تاکید کردند که آزمایشات انسانی فاز 1 در دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک انجام خواهد شد. پیدا کردن افرادی که فنتانیل یا هروئین مصرف می کنند ممکن است تا شش ماه طول بکشد.

دکتر ایوانز گفت: ما با کمترین دوز شروع می کنیم، دوزی که ممکن است حتی موثر نباشد. آزمایش های مرحله اول بر ایمنی متمرکز هستند. هنگامی که اولین گروه دوز کامل شد، یک هیئت نظارت بر ایمنی داده ها، داده ها را بررسی می کند و در صورت ایمن بودن واکسن، آزمایش در سطح دوز بعدی را تأیید می کند. این فرآیند تا رسیدن به میزان دوزی که هم بی‌خطر و هم مؤثر هستند، زمان می‌برد.

واکسن اعتیاد برای مصرف بیش از حد مواد افیونی نه تنها برای افرادی که از نظر پزشکی یا تفریحی در مصرف مواد افیونی شرکت می کنند، بلکه برای قربانیان خاموش آن نیز مفید است. اعتیاد، خانواده های معتادین را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. استفاده غیرپزشکی از چنین موادی می تواند منجر به طرد اجتماعی، جلب توجه منفی و استرس روانی در افراد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.