فواید آب آلوئه ورا برای سلامتی

آلوئه ورا (Aloe barbadensis Miller) گیاهی شبیه کاکتوس است که در مناطق نیمه گرمسیری جهان از جمله جنوب غربی ایالات متحده آمریکا می روید و دارای خواص ارزشمندی است.

به گزارش تکناک، قرن ها است که از این گیاه برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها از جمله ریزش مو، بریدگی های جزئی و سوختگی استفاده می شود.

امروزه بسیاری از مردم برای کمک به هضم، تنظیم قند خون، بهبود سلامت دهان و دندان و غیره… آب آلوئه ورا می نوشند. با این حال تحقیقاتی که از این فواید حمایت می کنند محدود است و مصرف آلوئه ورا ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی داشته باشد.

غنی از آنتی اکسیدان

آلوئه ورا سرشار از آنتی اکسیدان های قوی به نام پلی فنول است. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد مضر را در بدن خنثی می کنند.

رادیکال های آزاد مواد شیمیایی بسیار واکنش پذیری هستند که بدن آن ها را در طی فرآیندهای متابولیک طبیعی ایجاد می کند. آنها در غلظت های بالا، می توانند باعث آسیب سلولی شوند و منجر به ایجاد سرطان و سایر بیماری های مزمن شوند.

با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین محتوای آنتی اکسیدانی آب آلوئه ورا و اینکه آیا می تواند در برابر بیماری های مزمن از بدن محافظت کند یا خیر، مورد نیاز است.

منبع خوب ویتامین C

یک فنجان آب آلوئه ورا حدود 10 درصد از ارزش روزانه (DV) ویتامین C را تامین می کند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی است که به جذب آهن در بدن کمک می کند. همچنین از سیستم ایمنی و تولید کلاژن که پروتئینی است که برای بهبود زخم و سلامت پوست حیاتی است، پشتیبانی می‌کند.

ممکن است به درمان اختلالات گوارشی کمک کند

خمیر خارجی برگ های آلوئه به نام لاتکس حاوی آلوئین است. آلوئین یک ترکیب آلی است که به گیاه خاصیت ملین می دهد. این قسمت آلوئه ورا ممکن است با تحریک حرکات روده، یبوست را درمان کند.

بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه نشان داد که مصرف خوراکی آلوئه ورا ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر، از جمله یبوست و اسهال کمک کند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف شربت آلوئه ورا به طور موثر علائم بیماری رفلاکس معده (GERD) از جمله سوزش سر دل، آروغ زدن، برگشت غذا و حالت تهوع را کاهش می دهد.

مطالعه کوچکی روی 44 بیمار مبتلا به کولیت اولسراتیو (UC) خفیف یا متوسط که نوعی بیماری التهابی روده است که باعث التهاب در دستگاه گوارش می شود، نشان داد که مصرف روزانه 200 میلی لیتر ژل آلوئه ورا در کاهش فعالیت بیماری موثرتر از دارونما بود.

اگرچه آلوئه ورا دارای خواص ملین است، اما مهم است که توجه داشته باشید که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در سال 2002 حکمی صادر کرد که تولید کنندگان محصولات ملین بدون نسخه را ملزم به حذف آلوئه ورا به عنوان یک ماده تشکیل دهنده به دلیل فقدان شواهد ایمنی آن تایید کرد.

ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

آلوئه ورا سالهاست که در طب سنتی به منظور کاهش قند خون در افراد دیابتی استفاده می شود. تحقیقات فعلی در مورد فواید این گیاه برای بیماران دیابتی محدود است اما امیدوارکننده به نظر می رسد.

بررسی مطالعات پتانسیل آلوئه ورا را برای کاهش میزان قند خون، افزایش سطح انسولین و بهبود سلامت سلول‌های پانکراس که سلول‌های مسئول تولید انسولین هستند، نشان داد.

مطالعه دیگری در افراد مبتلا به پیش دیابت نشان داد که مصرف 300 میلی گرم عصاره آلوئه ورا دو بار در روز به مدت چهار هفته منجر به بهبود قابل توجهی در میزان قند خون ناشتا شد.

لازم به ذکر است که بسیاری از مطالعات روی آلوئه ورا و قند خون روی موش‌ها انجام شده است. تحقیقات کافی مبتنی بر انسان برای تأیید اینکه آیا همان مزیت برای انسان ها صدق می کند یا خیر، وجود ندارد.

ممکن است از سلامت دهان حمایت کند

آلوئه ورا دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که به طور موثر می تواند برای سلامت دهان مفید باشد. این گیاه به اشکال مختلفی برای استفاده خوراکی فروخته می شود، از جمله خمیر دندان، دهانشویه یا ژل.

بر اساس یک بررسی که شامل شش مرحله با 1358 نفر بود، دهانشویه آلوئه ورا به اندازه درمان سنتی یعنی کلرهگزیدین، در کاهش التهاب لثه موثر بود. البته این گیاه در کاهش تجمع جرم دندانی موثر نبود.

مطالعه کوچک دیگری نشان داد که خمیر دندان آلوئه ورا به اندازه خمیردندان فلوراید سنتی در بهبود شاخص پریودنتال و امتیاز لثه در افراد مبتلا به التهاب لثه موثر است.

همچنین دهانشویه آلوئه ورا ممکن است شدت موکوزیت ناشی از اشعه را کاهش دهد که  وضعیتی که باعث تورم و تحریک در دهان می شود.

یک مطالعه نشان داد که دهانشویه آلوئه ورا به اندازه دهانشویه بنزیدامین، یک عامل ضد التهابی رایج برای درمان موکوزیت دهان در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، موثر است.

حقایق تغذیه ای آب آلوئه ورا

محتوای مواد مغذی آب آلوئه ورا می تواند در برندهای مختلف، متفاوت باشد. برخی از محصولات ممکن است حاوی قند اضافه شده برای بهبود طعم یا مواد مغذی بیشتر به منظور بهبود مشخصات تغذیه ای خود باشند.

با این حال، 1 فنجان آب آلوئه ورا ساده معمولاً شامل موارد زیر است:

  • کالری: 37
  • چربی: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 9.3 گرم
  • شکر: 9.3 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • سدیم: 20 میلی گرم
  • ویتامین C: 4 میلی گرم یا 10 درصد از DV

آب آلوئه ورا یک نوشیدنی کم کالری است که می تواند جایگزینی برای نوشیدنی های شیرین و آب میوه باشد. همچنین این نوشیدنی حاوی آنتی اکسیدان ها، پلی ساکاریدهای مختلف و مقادیر کمی آهن و کلسیم است.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده است که پلی ساکاریدها(نوعی کربوهیدرات) موجود در آلوئه ورا، ممکن است به بهبود پاسخ سیستم ایمنی در پاسخ به بیماری ها کمک کنند.

عوارض آب آلوئه ورا

اگرچه مصرف موضعی آلوئه ورا به طور کلی بی خطر محسوب می شود، اما مصرف خوراکی آلوئه ورا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

مطالعات حیوانی نشان داده است که مصرف عصاره برگ آلوئه ورا ممکن است باعث سرطان دستگاه گوارش در موش‌ها شود. اعتقاد بر این است که این مسئله به دلیل ترکیب آلوئین موجود در عصاره آلوئه ورا است.

محصولات خوراکی آلوئه ورا باید حاوی کمتر از 10 قسمت در میلیون (PPM) آلوئین باشند. در نتیجه، بسیاری از محصولات تجاری آب آلوئه ورا با استفاده از فرآیندی به نام رنگ‌زدایی برای حذف یا کاهش میزان آلوئین فیلتر شده‌اند.

با این حال هیچ الزامی برای زدن برچسبی که میزان آلوئین را در محصولات آب آلوئه ورا الزامی کند، وجود ندارد. همچنین FDA آب آلوئه ورا را تائید نمی کند، بنابراین قدرت، خلوص یا ایمنی آن تضمین نمی شود.

مصرف آلوئه ورا با عوارض جانبی زیر در مطالعات انسانی و حیوانی مرتبط است:

  • اسهال
  • درد شکم
  • پایین آوردن میزان پتاسیم
  • نارسایی کلیه
  • آسیب کبدی
  • واکنش های پوستی بیش از حد حساس

با این حال آزمایش‌های انسانی بزرگ‌تری برای تأیید این اثرات مورد نیاز است.

مصرف خوراکی آلوئه ورا به صورت ژل در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود زیرا ایمنی آن هنوز ثابت نشده است.

بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید تا بررسی کنید که آیا مصرف محصولات این گیاه برای سلامتی شما بی خطر است یا خیر و تعیین کند که چقدر می توانید با خیال راحت مصرف کنید.

نکاتی در مورد مصرف آب آلوئه ورا

اگر تصمیم به نوشیدن آب آلوئه ورا دارید، در زیر نکات مفیدی را برای شما آورده ایم که هنگام مصرف باید به خاطر داشته باشید:

  • آب آلوئه ورا را از برندهای معتبر خریداری کنید.
  • به دنبال نوعی از آب آلوئه ورا باشید که دارای گواهی ارگانیک توسط USDA و فاقد مواد افزودنی، نگهدارنده و شکر افزوده باشد.
  • محصولات آب آلوئه ورا با کمتر از 10 PPM آلوئین را انتخاب کنید.
  • با مقدار کمی آب آلوئه ورا شروع کنید تا ببینید بدن شما چگونه پاسخ می دهد.
  • برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی، آب آلوئه ورا را طبق دستورالعمل روی برچسب محصول یا طبق دستورالعمل پزشک مصرف کنید.
  • آب آلوئه ورا را ساده بنوشید یا آن را در اسموتی های میوه ای بگنجانید تا مواد مغذی بیشتری داشته باشید.
  • پس از باز کردن، آب آلوئه ورا را در یخچال نگهداری کنید تا قدرت آن حفظ شود و عمر مفید آن افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.