نیوزلند برای ممنوعیت مصرف دخانیات قانونی عجیب تصویب کرد

برای اولین بار در جهان، دولت نیوزلند قوانینی را تصویب کرد که فروش سیگار و سایر محصولات تنباکو را برای هر کسی که پس از سال 2008 متولد شده باشد، برای همیشه غیرقانونی می‌کند.

برای اولین بار در جهان، دولت نیوزلند قوانینی را تصویب کرد که فروش سیگار و سایر محصولات تنباکو را برای هر کسی که پس از سال 2008 متولد شده باشد، برای همیشه غیرقانونی می‌کند.

به گزارش تکناک، دولت نیوزیلند در تلاش است نسل بدون دودی را ایجاد ‌کند که هرگز از نظر قانونی حق خرید تنباکو و سیگار را نداشته باشد.

اصلاحیه لایحه محیط‌های بدون دود و محصولات تنباکویی تحت نظارت، تغییرات عمده‌ای را در قانون دخانیات نیوزلند ایجاد می‌کند. این قوانین، از ابتدای سال 2023 لازم الاجرا می شود و بلافاصله محتوای نیکوتین تمام محصولات تنباکویی را به سطح غیر اعتیادآور 0.8 میلی گرم در هر گرم تنباکو محدود می کند. این مقدار حدود 20 برابر کمتر از سیگارهای معمولی است که اکنون نیکوتین آنها در سطح 15.8 میلی گرم در هر گرم تنباکو است می باشد.

در ادامه طبق قوانین جدید تصویب شده، نهادهای مربوطه 12 ماه مهلت دارند تا 90 درصد از خرده فروشان مجاز دخانیات کشور را حذف کنند و تا پایان سال 2023 تنها 600 نقطه فروش در کشور باقی بماند.

اما مهم‌تر از همه، محدویتی است که برای افراد زیر 14 سال وضع شده است. این افراد حق خرید محصولات دخانی را به صورت قانونی در خاک نیوزیلند ندارند.

هرکسی که محصولات تنباکویی را به این «نسل بدون دود» بفروشد یا تحویل دهد، یا حتی ترتیبی دهد که این محصولات در اختیار این نسل قرار گیرد، با جریمه ای تا 150هزار دلار نیوزلند (96،700 دلار آمریکا) مواجه خواهد شد. حتی دادن یک نخ سیگار به فردی در این گروه در ملاء عام با جریمه ای تا 50هزار دلار نیوزلند (32،200 دلار آمریکا) روبرو خواهد شد.

نرخ ملی سیگار کشیدن نیوزیلند در 10 سال گذشته به نصف کاهش یافته است و به 8درصد رسیده است. این مقدار کمتر از نصف نرخ جهانی سیگار کشیدن است که اکنون در حدود 22.3درصد است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی است که جهان تاکنون با آن روبرو بوده است. این در نهایت باعث مرگ نیمی از افرادی می شودکه از آن استفاده می کنند.محصولات دخانی به میزان بیش از 7 میلیون نفر در سال  و سالانه 1.2 میلیون غیرسیگاری دیگر را فقط از طریق قرار گرفتن در معرض دود دست دوم می کشد. نرخ استعمال دخانیات در اکثر کشورهای پردرآمد به حدی کاهش یافته است که بیش از 80 درصد از سیگاری‌های جهان اکنون در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند.

دکتر عایشه ورال، معاون وزیر بهداشت نیوزیلند در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: این قانون پیشرفت را به سوی آینده ای بدون سیگار تسریع می کند. هزاران نفر عمر طولانی‌تر و سالم‌تری خواهند داشت و سیستم بهداشتی ۵ میلیارد دلار از عدم نیاز به درمان بیماری‌های ناشی از استعمال دخانیات، مانند انواع متعدد سرطان، حملات قلبی، سکته مغزی، قطع عضو، صرفه جویی خواهد کرد. ما به عنوان یک کشور خوب عمل کرده ایم تا به این نقطه برسیم، اما کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.