قدرت نمایی لپتاپ جدید ایسوس با پردازنده AMD

AMD و ایسوس لپتاپ بازی ROG Strix Scar 17 X3D را با صفحه نمایش ۱۷ اینچی و نوار RGB در پایین آن معرفی کرده‌اند.

به گزارش تکناک، اما چه چیزی درون این دستگاه وجود دارد که آن را نسبت به دیگر لپ تاپ ها جذاب تر می کند. این Strix توسط پردازنده قدرتمند 7945HX3D  موبایل شرکت AMD تامین قدرت می‌شود که می‌تواند، عملکرد بازی‌هایی را که در چشم‌انداز لپتاپ‌های فعلی AMD ندیده‌ایم، فراهم کند و به وعده لپتاپ بازی “اکستریم” سال گذشته دست پیدا کند.

این پردازنده دارای ۱۶ هسته و ۳۲ رشته با کلاک پایه تا ۵.۴ گیگاهرتز و TDP “55W+” است که این موارد تنها آن را در صدر پردازنده‌های لپتاپی AMD قرار می‌دهند. همچنین اولین پردازنده موبایل است که ویژگی 3D V-Cache از AMD را دارد (به طور خاص ۱۴۴ مگابایت آن)، که به AMD اجازه می‌دهد لایه‌های اضافی کش را مستقیماً روی CPU قرار دهد.

این تکنولوژی برای اولین بار در پردازنده دسکتاپ Ryzen 7 5800X3D از AMD ظاهر شد که در بازی‌های رایانه‌ای، پردازنده نسل ۱۲ام Core i9-12900K اینتل را شکست داد – اما این پردازنده لپتاپ در واقع دارای بیشترین حافظه‌نهان است که تاکنون در هیچ یک از پردازنده‌های X3D دسکتاپ AMD وجود نداشته است.

AMD ادعا می کند که 7945HX3D “سریعترین پردازنده بازی موبایل جهان” خواهد بود و بیش از 15 درصد سریعتر از 7945HX معمولی خواهد بود. به طور خاص، شرکت اعلام کرده است که 3D V-Cache باعث افزایش 11 درصد عملکرد Shadow of the Tomb Raider با TDP 70 وات و 23 درصد با TDP 40 وات خواهد شد.

اما تمام این آزمایش‌های بازی در رزولوشن 1080 پیکسل انجام شده‌اند، جایی که بهبود عملکرد پردازنده بیشتر قابل مشاهده است بنابراین در یک پنل 1440p  یا 4K  ، انتظار همان برتری را نداشته باشید.

به نظر می‌رسد لپتاپ جدید ایسوس در نسخه 1080p  عرضه خواهد شد، زیرا در یادداشت‌های ارائه شده AMD آمده است که آزمایش‌های آن بر روی لپتاپ Asus Strix Scar 17 با “رزولوشن 1080p native” و با گرافیک Nvidia GeForce RTX 4090، با 32 گیگابایت RAM DDR5 و 1 ترابایت SSD انجام شده است. همچنین این آزمایش در حالت توربو اجرا شده است، البته که از چنین دستگاهی انتظار عمر باتری طولانی را ندارید.

پردازنده‌های X3D پایه اصلی سلطه فعلی AMD در صحنه بازی‌های دسکتاپ هستند. آنها این فاصله بزرگی که در سال گذشته بین بالاترین پردازنده‌های AMD و اینتل دیده بودیم را کوچک کردند و با ارائه افزایش‌های چشمگیر عملکرد در بازی‌ها در توان پایین، ثابت کردند که چقدر قوی هستند.

سوال بزرگ این است که آیا نسخه موبایل این پردازنده تأثیر مشابهی روی بازی‌های لپتاپی خواهد داشت. اینتل به شدت در رقابت عمر باتری با AMD شکست خورده است، اما در لپتاپ‌های بازی بالارده این ایراد خیلی بیشتر نمایان است.

اگر AMD یک پردازنده در اینجا داشته باشد که در هر دو عملکرد خام و کارایی، از اینتل پیشی بگیرد، این می‌تواند برای AMD گیمرها در فضای لپتاپی پریمیوم، مزیت بزرگی باشد. در دورانی که تولیدکنندگان چیپ دیگر بر روی کارایی تمرکز نمی‌کنند، پردازنده 7950X3D  از AMD به عنوان یک استثناء از این قانون برجسته است.

لپتاپ Strix Scar 17 X3D در تاریخ 22 اوت در دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.