مزایای هفته کاری 4 روزه برای کارمندان و محیط زیست

شواهدی در حال شکل گرفتن است که نشان می دهد هفته کاری چهار روزه هم برای کارمندان و هم برای بهره وری عالی است.

به گزارش تکناک، یک تحقیق بزرگ در بریتانیا که اخیراً در مورد 61 شرکت انجام شد، شاهد اندکی افزایش درآمد در طول تحقیق بود. علاوه بر این، کارمندان فرسودگی کمتر، بهره وری بالاتر و حتی خواب بیشتر را گزارش کردند. این بررسی به دنبال تحقیق های موفق مشابه در سازمان‌های مختلف در همه جا از سوئد گرفته تا ژاپن و نیوزلند انجام می‌شود.

جای تعجب نیست که ایده هفته کاری چهار روزه فهرست قابل توجهی از حامیان برجسته، از پروفسور وارتون، آدام گرانت تا برنی سندرز، را به دست آورده است. بسیاری از روسایی که آن را امتحان کرده‌اند، حامیان مشتاقی نیز هستند، اگرچه اغلب مراقب هستند که شرکت‌ها باید در مورد نحوه اجرای دقیق ساعات کاری کوتاه‌تر شفاف سازی کنند و تاکید کنند که تغییر بدون چالش نیست.

اما یک طرفدار فوق العاده از هفته کاری چهار روزه وجود دارد که در مطبوعات تجاری کمتر مورد توجه قرار می گیرد: همانطور که مجله گریست اخیراً به خوانندگان یادآوری کرده است، سیاره زمین نیز هفته کاری چهار روزه را دوست دارد.

ترافیک کمتر، خدمات بیشتر

چرا ساعات کار کمتر به محیط زیست کمک می کند؟ کلر الیز تامپسون از مجله گریست با جولیت اسکور، اقتصاددان و استاد جامعه‌شناسی در کالج بوستون که نزدیک به 40 سال رابطه بین تغییرات آب و هوا و کار را مطالعه کرده است، صحبت کرد تا متوجه این موضوع شود.

اولین و واضح ترین مثالی که روشن می کند زمان کمتر در محل کار مساوی است با سلامت بیشتر برای سیاره زمین، کاهش رفت و آمد است. تامپسون گزارش می‌دهد که در چهار تحقیقی که در مورد برنامه چهار روزه کاری در هفته‌ که در سراسر جهان برگزار شد، نتایج حاکی از آن بود که زمان رفت و آمد حدود نیم ساعت در هفته کاهش یافته است. عجله دیوانه وار کمتر برای رسیدن به محل کار به معنای کاهش CO2 در جو است. شما می توانید استدلال کنید که کار از راه دور اثرات مشابه یا حتی بیشتر در این زمینه دارد، اما هفته های کاری کوتاه، مزایای زیست محیطی دیگری نیز دارد.

مطالعات آزمایشات چهار روز کاری در هفته نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از کارمندان وقت آزاد جدید خود را چه به صورت داوطلبانه یا سازمانی پیرامون مسائلی که به آنها اهمیت می دهند به جامعه بر می گردانند. معلوم می‌شود، وقتی انرژی و زمان بیشتری داریم، بسیاری از مردم آن را صرف این می کنند که شهروندان بهتری شوند و این به نفع محله‌های ما، دموکراسی و کره زمین است.

کاهش ساعت ممکن است به معنای کاهش مصرف انرژی نیز باشد، اما داده ها هنوز برای اثبات این موضوع کافی نیستند.

بازنگری در موفقیت

این تغییرات جزئی قابل توجه نیستند و برای بحران های زیست محیطی راه حل فوری به حساب نمی آیند. اما این مقاله استدلال می کند که بزرگترین مزیت چهار روز کاری در هفته ممکن است بیشتر در مورد تغییر نگرش در مورد کار و مصرف باشد.

در واقع تحقیق در مورد چهار روز کاری در هفته ممکن است درس ارزشمندی در مورد شادی کارگران ارائه دهد. در این مطالعه آزمایشی در بریتانیا، 15 درصد از کارمندان گفتند که هیچ مقدار پولی نمی تواند آنها را متقاعد کند که به برنامه کاری پنج روزه برگردند.

به عبارت دیگر، نشان دادن به کارمندان که تعادل متفاوت کار و زندگی چگونه می تواند باشد، به طور اساسی از اهداف این تحقیق است. به‌جای تعقیب کورکورانه برای ساعت‌های بیشتر کاری، پول بیشتر، مقام بالاتر و وسایل مجلل‌تر، بسیاری از افراد به جای معیارهای سنتی موفقیت سایر عوامل را برای شکوفایی انسان در نظر می گیرند.

یکی از شرکت کنندگان در تحقیق چهار روز کاری در هفته توضیح می دهد: مردم روی تعقیب پول متمرکز هستند. اما متوجه می‌شوید وقتی که زمان بیشتری دارید، همه چیز به پول مربوط نمی‌شود. این مربوط به زمانی است که در اختیار دارید و کاری که می خواهید با آن زمان انجام دهید. چقدر سپاسگزار هستید برای این بخش بزرگ از هفته‌تان، برای سرمایه‌گذاری در هر چیزی که شما تمایل دارید انجام بدهید.

آموزش این درس به افراد بیشتر می تواند بزرگترین مزیت زیست محیطی پذیرش برنامه های کاری کاهش یافته در مقیاس بزرگ باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.