چرا باید مصرف شیرین کننده های مصنوعی را کاهش دهیم؟

نوشابه های رژیمی منبع غذایی بزرگی از شیرین کننده های مصنوعی برای بسیاری از افراد هستند

شکر مشکل بزرگی است. به طوری که اکنون بسیاری از کشورها برای محصولات قندی مالیات وضع می کنند تا مردم را از خرید آنها منصرف کنند.

به گزارش تکناک، برای افرادی که به شیرینی علاقه زیادی دارند، حتی شکر نیز لذت بخش است، بنابراین توصیه بسیاری از سازمان های بهداشتی جایگزینی شکر اضافه شده با شیرین کننده های مصنوعی است. با این حال، افزودن شیرین کننده ها بدون مشکل نیست و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است مشکل را حتی بدتر کند.

شیرین کننده های مصنوعی نحوه واکنش بدن به سایر غذاها را تغییر می دهند

به همان شکلی که افراد به مرور زمان نسبت به غذاهای تند آستانه تحمل خود را بالا میبرند، شیرین کننده ها نیز می توانند همین کار را انجام دهند. هرچه بیشتر مصرف کنید، بدن شما بیشتر به طعم شیرین عادت می کند و باعث می شود سایر غذاها مزه ای ملایم و غیر اشتها آور داشته باشند. نتیجه آن یک سری تغییرات است که در آن بیشتر غذاهای شیرین مصرف می‌کنید و به غذاهای سالم کمتری مانند غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تمایل کمتری دارید.

نکته مثبت این است که این وضعیت می تواند معکوس شود. گاهی اوقات تنها چند هفته طول می کشد تا از غذاهای پر قند فاصله بگیرید تا این ارتباط از بین برود. این نه تنها برای سلامتی شما مفید است، بلکه برای کام شما نیز عالی است. طولی نمی کشد که متوجه طعم هایی در غذاهایی می شوید که هرگز نمی دانستید وجود دارند!

شیرین کننده های مصنوعی احساس سیری نمی دهند

شکر کالری بالایی دارد، در حالی که شیرین کننده های مصنوعی فاقد محتوای غذایی هستند. به این ترتیب، شیرین کننده ها تجزیه نمی شوند و به بدن شما جذب نمی شوند و از احساس سیری جلوگیری می کنند. با توقع طعم شیرین و بدون کالری همراه با آن، بسیاری از مردم در نهایت در خوردن تنقلات شیرین زیاده‌روی می‌کنند و کالری بیشتری نسبت به زمانی که در وهله اول به شکر عادت داشتند، مصرف می‌کنند.

مقصر هورمون دوپامین است که به عنوان سیگنالی عمل می کند تا به شما بگوید چه زمانی به اندازه کافی غذا خورده اید. بدون کالری موجود در شیرین کننده، دوپامین آزاد نمی شود و مغز را گیج می کند و فکر می کند که در حال دریافت غذا است. از سوی دیگر، شکر دوپامین را تحریک می‌کند و احتمال اینکه برای ارضای اشتهای خود به میان‌وعده‌ها متوسل شوید، کمتر می‌شود.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند بیوم روده را مختل کنند

در معده و روده شما مجموعه ای از باکتری ها به نام بیوم وجود دارد که به تجزیه، هضم و جذب غذایی که می خورید کمک می کند. شیرین کننده ها بدون کالری هستند، بنابراین مستقیماً از بدن شما عبور می کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که آنها ممکن است بر نوع باکتری هایی که در روده شما رشد می کنند تأثیر بگذارند. این اختلال می تواند قند خون و ذخیره چربی را افزایش دهد و خطر ابتلا به دیابت و چاقی را زیاد کند.

چگونه باید مصرف شیرین کننده های مصنوعی را کاهش داد

اگر به خوردنی های شیرین علاقه دارید، ممکن است به کاهش مصرف شکر و شیرین کننده مصنوعی توصیه شوید. با این حال، غذاهای زیادی وجود دارد که سرشار از قندهای طبیعی هستند که به شما کمک می کند فراموش کنید که تا به حال در رژیم غذایی خود به شکر تصفیه شده نیاز داشته اید.

میوه ها انتخاب خوبی به شمار می آیند و آناناس، انگور و انبه در میان محبوب ترین ها هستند، زیرا محتوای قند طبیعی بالایی دارند. اینها همچنین بسیار مغذی هستند و احساس سیری را در شما ایجاد می کنند، بنابراین مشکلات مشابه مربوط به قندهای اضافه را ندارند.

در حالی که میوه جایگزین خوبی برای نوشابه است، نمی توانید آن را به این راحتی به فنجان قهوه صبحگاهی خود اضافه کنید! قهوه به طور طبیعی تلخ است، بنابراین معمولاً شکر به آن اضافه می شود تا طعم قوی آن را بپوشاند. اگر واقعاً نمی توانید قهوه سیاه را تحمل کنید، پس داشتن انواع طعم دار یک جایگزین است. این آسیاب ها به جای شکر با روغن درست می شوند و طعم شیرینی می دهند که ممکن است ذائقه شما را راضی کند.

هنوز تحقیقات زیادی برای درک نقش شیرین کننده های مصنوعی در بدن مورد نیاز است. با این حال، اطلاعات کافی در دسترس است که نشان می دهد در مصرف محصولات شیرین احتیاط کنید. مانند بسیاری دیگر از انواع مواد غذایی، به جای اینکه چیزی را به طور کامل از رژیم غذایی خود خارج کنید، میانه روی کنید. با این حال، که اگر به اندازه کافی خوشحال هستید که بدون شیرین کننده های مصنوعی زندگی کنید، احتمالاً باید این کار را انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.