معرفی دوربین لایکا با ماژول Raspberry Pi

دوربین لایکا MPi با استفاده از فناوری Raspberry Pi Zero W  و با ماژول دوربین HQ عرضه می شود.

به گزارش تکناک،  Raspberry Pi به افزودن ویژگی های جدید به فناوری های قدیمی شهرت دارد و دنیای عکاسی هم از این موضوع مستثنی نیست. مایکل سوگوئیتان به عنوان یک سازنده، عکاس، موسیقی‌دان و رباتیست فول استک که سازنده دوربین لایکا  MPi است، دوربین لایکا  M2 را گرفته و یک ماژول Raspberry Pi Zero W (Zero 2 W نیز همان کار را انجام می دهد) و دوربین Raspberry Pi HQ را در داخل آن جای داده است.

هزینه ساخت کمتر از 100 دلار بوده و با استفاده از مجموعه ای از قطعاتی جمع شده که برای دوربین مناسب هستند، پیاده سازی شده است. سوگوئیتان علاقه‌مند است تا به این نکته تاکید کند که این ساختار غیرمخرب است و پشتیبان دیجیتال به جای درب فیلم و صفحه فشار موجود قرار می‌گیرد، که امکان بازگشت را فراهم می‌کند.Raspberry Pi Zero W با استفاده از کابل CSI به دوربین HQ متصل می شود و ماژول LCD Waveshare 1.3 اینچی خروجی ویدئو را فراهم می کند.

برای نصب مناسب Raspberry Pi Zero W در داخل دوربین، یک محفظه چاپ سه بعدی سفارشی ایجاد شده است. به گفته سوگویتان، این با استفاده از Fusion 360 طراحی شده است. با وجود معرفی سخت افزار جدید به دوربین، او توانسته است برخی از قابلیت های سخت افزار اصلی را از جمله هر دو سیستم تشخیص فاصله و شاتر مکانیکی که با شاتر الکترونیکی استفاده شده توسط Pi همگام شده است، حفظ کند. فشار سریع دکمه شاتر باعث فعال شدن GPIO می شود که در نتیجه عکس گرفته می شود.

صفحه نمایش Waveshare دارای سه دکمه و یک پد جهت‌ دهی چهارطرفه است. این ورودی برای تنظیم سرعت شاتر با مقدار های 1/1000, 1/250, 1/60 و 1/15  استفاده می‌شود. اگر شما به یک خروجی برق نیاز داشته باشید، استفاده از این دوربین سخت خواهد بود، بنابراین سوگوئیتان با استفاده از پاوربانک Anker 511 به عنوان منبع تغذیه، آن را با ذهنیت قابل حمل بودن طراحی کرد. این پاور بانک از طریق micro USB متصل می‌شود و می‌توان آن را با یک شارژر دیواری شارژ کرد.

سوگویتان قالب رباتیکی به نام Blossom را به عنوان بخشی از برنامه PhD خود ایجاد کرد. در این پروژه، او از آن به عنوان پایه‌ای برای ساخت نرم‌افزار دوربین استفاده کرد. می‌توانید در GitHub بیشتر درباره چارچوب Blossom بخوانید. سوگویتان این شاخه را به عنوان نسخه اصلاح شده‌ای از چارچوب Blossom خود توصیف کرده است.

 

اگر می‌خواهید بیشتر درباره این پروژه هنرمندانه با Raspberry Pi بخوانید، به صفحه پروژه اصلی برای Leica MPi مراجعه کنید و حتماً مایکل سوگوئیتان را برای پروژه‌های جالب دیگر دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.