معرفی ربات تغییر شکل دهنده تترافلکس

اگر رباتی بخواهد از زمین های ناهموار و نامنظم عبور کند، در صورتی که تنها یک فرم ساختاری داشته باشد محدود می شود.

به گزارش تکناک، ربات تغییر شکل دهنده تترافلکس  (Tetraflex) با در نظر گرفتن این واقعیت طراحی شده است، زیرا می تواند شکل خود را برای تطابق با حالت های مختلف حرکت تغییر دهد.

ربات تغییر شکل دهنده تترافلکس که توسط دانشمندان دانشگاه بریستول بریتانیا ساخته شده است، نام خود را از شکل پیش فرض چهار وجهی (هرم) گرفته است. برآمدگی های صلب دیسکی شکل در چهار گوشه دستگاه قرار دارند و از طریق شش پایه مجزا به یکدیگر متصل می شوند. این پایه‌ها به شکل لوله‌های لاستیکی هستند که با فشار هوا سفت شده اند.

با پمپاژ انتخابی هوا به داخل یا خارج هر یک از پایه ها، می توان طول آنها را افزایش یا کاهش داد. این قابلیت به ربات اجازه می دهد تا بین اشکال مختلف بدنه خود به جلو و عقب سوئیچ کند، که به نوبه خود به آن اجازه می دهد تا در سطوح مختلف به شکل های مختلف حرکت کند.

به عنوان مثال، می تواند از سمت یک انتها به انتهای دیگر بچرخد، به علاوه می تواند مانند یک کرم ابریشم بخزد یا شبیه یک کرم حلقه شود. این ربات حتی می‌تواند یک جسم ظریف را درون پایه‌های نرم و محافظ خود محصور کند، سپس آن شی را با خزیدن در حالی که آن را نگه داشته است، حمل کند.

محققان اکنون قصد دارند الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را توسعه دهند که به ربات اجازه می‌دهد تا تغییرات شکل بیشتری را برای انجام کارهای مختلف انجام دهد. امید است که مدل های ارتقا یافته تترافلکس در نهایت در کاربردهایی مانند جستجوی بازماندگان در مکان‌های فاجعه، بازرسی سکوهای نفتی یا احتمالاً حتی کاوش در سطح سیارات دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر پیتر وارتون، دانشمند ارشد، گفت: مهیج ترین جنبه این مطالعه برای من، تطبیق پذیری تترافلکس و چگونگی استفاده از این ربات ها برای کاوش در زمین های چالش برانگیز و انجام وظایف در مناطقی است که انسان نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد. راه رفتن های چندگانه تترافلکس و قابلیت حمل اشیا این تطبیق پذیری را به خوبی نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.