ظرفیت مناسب اپل برای ایجاد موتور جستجوی اختصاصی

یک گزارش اشاره می‌کند که اپل می‌تواند موتور جستجوی اختصاصی خود را ایجاد کند و وابستگی خود به گوگل را پایان دهد، زیرا اپل در حال حاضر بیشتر عناصر مورد نیاز برای مستقل شدن را در اختیار دارد.

به گزارش تکناک، استفاده از موتور جستجوی گوگل برای اپل سودآور بوده است، زیرا این غول جستجو میلیاردها دلار به اپل پرداخت کرده تا بهترین گزینه جستجو در iOS باشد. هرچند توافقی که در دادگاه مورد بحث قرار دارد برای اپل مفید است، همیشه امکان اینکه که اپل تصمیم بگیرد به تنهایی عمل کند، وجود دارد.

در خبرنامه “Power On” بلومبرگ در روز یکشنبه، مارک گورمن به این نتیجه می‌رسد که اپل می‌تواند موتور جستجوی اختصاصی خود را ایجاد کند و با فروش تبلیغات، منبع درآمدی به اندازه ساعت هوشمند اپل (Apple Watch) داشته باشد. علیرغم شایعات مکرر در این زمینه این یک “ریسک بزرگ” است که به دلیل هماهنگی مزایای توافق اپل-گوگل به واقعیت تبدیل نمی‌شود.

یکی از اشخاص درگیر توافق توضیح داد که هماهنگی مزایا بخش عمده‌ای از ایجاد این توافق بود؛ از آنجایی که اپل می تواند جستجوهای رقیب را تبلیغ کند، حداقل با هدایت مشتریان به سمت گوگل درآمد کسب می کند.

با این حال، اپل می‌تواند با داشتن موتور جستجوی خود، درآمد بیشتری نسبت به توافق با گوگل کسب کند. این امکان، اپل را به سمت کار روی فناوری جستجوی خود سوق داده است که به خدمات دستگاهی کمک می‌کند اما به جستجوی وب کمک نمی‌کند.

پیشروی به تنهایی

در این سناریو گورمن پیشنهاد می‌دهد که اپل می‌تواند یک موتور جستجوی اختصاصی و با حفظ حریم خصوصی بیشتری نسبت به گوگل ارائه دهد. این امر در حال حاضر در موتورهای جستجوی ساخته شده برای خدماتی مانند App Store و Maps قابل مشاهده است.

اپل همچنین در چند سال گذشته در حال کار بر روی یک موتور جستجوی اختصاصی نسل بعدی برای برنامه‌هایی با نام رمز پگاسوس تحت مدیریت  John Giannandrea، مدیر سابق گوگل بوده است. این موتور جستجو به زودی در برنامه‌هایی مانند App Store عرضه خواهد شد و نتایج جستجوی دقیق‌تری را ارائه خواهد کرد.

شواهد دیگر برنامه Spotlight است، که برای نتایج جستجوی خود از بینگ و گوگل استفاده می‌کند و احتمالاً با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی تولیدی، بهبودهای بیشتری خواهد یافت.

ربات موتور جستجو Applebot نیز یک عنصر مهم است، زیرا این ربات جستجوگر به دنبال وب‌سایت‌هایی می‌گردد که مشابه نسخه‌های مایکروسافت و گوگل هستند. همچنین تیم فناوری تبلیغاتی نیز وجود دارد که در نهایت ممکن است یک گروه تبلیغاتی برای جستجوی وب ایجاد کند.

بر اساس استدلال، توجیهی که از سوی ادی کیو معاون ارشد خدمات اپل آمده است که جستجوی گوگل بهترین است و اپل هیچ انگیزه‌ای برای ایجاد موتور جستجوی خود ندارد، احتمالاً درست است، اما ممکن است این اقدام همچنین برای تلاش در حفاظت از گوگل در برابر اجرای قوانین دولت باشد. اگر آمریکا باور کند که گوگل قوانین ضد رقابت را نقض کرده است، توافق میلیارد دلاری موجود در زمینه جستجو ممکن است ناپدید شود.

بنابراین تا زمانی که اپل باور کند که گزینه بهتری ساخته است، گوگل بهترین گزینه اپل باقی می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.