ایرباس از موتور پیل سوختی هیدروژنی با آلایندگی صفر رونمایی کرد

موتور سوخت هیدروژنی ایرباس

ایرباس در یک بیانیه مطبوعاتی فاش کرد در حال توسعه یک موتور پیل سوختی هیدروژن به عنوان یکی از راه حل های بالقوه برای تجهیز هواپیمای بدون آلایندگی خود است وآن را تا سال 2035 وارد ناوگان هوایی خواهد کرد.

به گزارش تکناک، گام‌های بعدی این است که ایرباس آزمایش‌های زمینی و پروازی موتور سوخت هیدروژنی را در هواپیمای نمایشگر ZERO خود آغاز کند.

هواپیمای آزمایشی پرواز A380 MSN1 در حال حاضر در حال تغییر برای افزودن ظرفیت حمل مخازن هیدروژن مایع و سیستم های توزیع به آن است.

در بیانیه گلن لیولین، معاون هواپیمای بدون آلایندگی ایرباس می گوید : موتور سوخت هیدروژنی ایرباس راه‌حلی بالقوه برای کمک به ما برای دستیابی به هدف هایمان در زمینه آلایندگی کربن صفر هستند و ما روی توسعه و آزمایش این فناوری تمرکز کرده‌ایم تا بفهمیم آیا این فناوری برای یک هواپیمای بدون آلایندگی در سال 2035 امکان پذیر است یا خیر.

موتورهای پیل سوختی
در صورت دستیابی به اهداف فناوری در مقیاس بالا، موتورهای پیل سوختی هیدروژنی ممکن است قادر به تامین انرژی صد هواپیمای مسافربری با برد تقریباً 1000 مایل دریایی باشند. با ادامه سرمایه‌گذاری در این فناوری، گزینه‌های بیشتری را به خودمان می‌دهیم که تصمیمات ما را در مورد معماری هواپیمای زورو آینده ما، که قصد داریم توسعه آن را در بازه زمانی 2027-2028 راه‌اندازی کنیم، آگاه می‌سازد.

ایرباس همچنین گفت که برای تامین انرژی یک هواپیمای بدون آلایندگی به هیدروژن روی آورده است، زیرا وقتی هیدروژن با انرژی های تجدیدپذیر تولید می شود، دی اکسید کربنی منتشر نمی کند و آب مهم ترین محصول جانبی آن است. علاوه بر این، پیل‌های سوختی هیدروژنی توان خروجی خود را افزایش می‌دهند و امکان مقیاس‌پذیری را به ویژه در صورت انباشته شدن در کنار هم فراهم می‌کنند.

در اکتبر 2020، ایرباس Aerostack ، یک سرمایه گذاری مشترک با ElringKlinger، شرکتی با بیش از 20 سال تجربه در تولید سیستم های پیل سوختی و تامین کننده قطعات را ایجاد کرد. در دسامبر 2020، ایرباس پاد کانسپت خود را ارائه کرد که شامل 6 سیستم محرکه پروانه پیل سوختی جدا شدنی بود.

آزمایشگاه DisruptiveLab
سرانجام ، در نوامبر 2022، ایرباس از آزمایشگاه DisruptiveLab خود را رونمایی کرد، آزمایشگاه پروازی جدیدی که برای آزمایش فناوری‌هایی طراحی شده است که هدف آن بهبود عملکرد هواپیما و کاهش انتشار CO2 هلیکوپتر است.
برونو اون، مدیر عامل هلیکوپترهای ایرباس، گفت: DisruptiveLab یک گام دیگر در راهبرد بلندپروازانه هلیکوپترهای ایرباس برای کاهش اثرات زیست محیطی هلیکوپترهای خود و گام برداشتن به سمت صنعت هوافضای پایدار پیش می رود.

وی افزود: در واقع معماری نوآورانه و سیستم محرکه هیبریدی کاملاً موازی را تنها می‌توان بر روی یک مدل آزمایشگاهی کاملاً جدید آزمایش کرد تا تأثیر ترکیبی در کاهش CO2 را که می‌تواند تا 50 درصد باشد تأیید کرد.

آزمایشگاه DisruptiveLab یک معماری آیرودینامیکی جدید را که برای کاهش مصرف سوخت طراحی شده است، تجزیه و تحلیل خواهد کرد، همچنین اجرای هیبریداسیون را با یک سیستم محرکه هیبریدی کاملا موازی که باتری را قادر می سازد در حین پرواز شارژ شود، بررسی خواهد کرد. نمایشگر جدید قبل از پایان سال 2022 به آسمان خواهد رفت تا آزمایش پرواز و بلوغ این فناوری های جدید را آغاز کند.

هفته گذشته گزارش دادیم که ایرباس در حال مهندسی مخازن جدید ذخیره هیدروژن برودتی برای پشتیبانی از هواپیماهای آینده با سوخت هیدروژن مایع است. ایرباس آنها را قلب های سرد می نامد و در مرکز هواپیمای جدید ZERO ایرباس مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.