موشک فرودگر ژاپنی با مریخ نورد اماراتی به ماه می‌رود

یک شرکت ژاپنی روز یکشنبه با فرودگر خصوصی خود بر روی یک موشک SpaceX با اولین مریخ ‌نورد اماراتی و یک ربات اسباب‌بازی که برای چرخیدن به اطراف طراحی شده است سفر به ماه را آغاز کرد.

به گزارش تکناک، نزدیک به پنج ماه طول می کشد تا فرودگر و آزمایش های آن به ماه برسد.

شرکت I space موشک خود را طوری طراحی کرده که از حداقل سوخت استفاده کند تا در هزینه ها صرفه جویی کند و فضای بیشتری برای محموله باقی بگذارد. بنابراین مسیری آهسته و کم انرژی به ماه را طی می کند و در فاصله 1 میلیون مایلی (1.6 میلیون کیلومتری) از زمین پرواز می کند و قبل از اینکه تا پایان آوریل به عقب برگردد،با ماه تلاقی می کند.

در مقابل،کپسول خدمه اوریون ناسا با آدمک های آزمایشی پنج روز طول کشید تا به ماه برسد. ماموریت پرواز در ماه،روز یکشنبه با سقوط در اقیانوس آرام به پایان می رسد.

فرودگر فضایی به سمت دهانه اطلس در بخش شمال شرقی سمت نزدیک ماه،در بیش از 50 مایل (87 کیلومتر)در عرض و کمی بیش از 1 مایل (2 کیلومتر)به عمق فروخواهد رفت.این کاوشگر با چهار پایه کشیده بیش از 7 فوت (2.3 متر) ارتفاع دارد.

امارات متحده عربی بوسیله یک ماهواره علمی در اطراف مریخ،می خواهد ماه را نیز کاوش کند.مریخ نورد این کاوش که به افتخار خانواده سلطنتی دبی رشید نامگذاری شده است، تنها 22 پوند (10 کیلوگرم) وزن دارد و مانند همه اجزا این مأموریت، حدود 10 روز روی سطح کار خواهد کرد.

علاوه بر این،فرودگر یک جسم گرد به اندازه پرتقال از آژانس فضایی ژاپن حمل می کند که در ماه به یک ربات چرخدار تبدیل می شود.مواردی که توسط فرودگر اماراتی مشاهده شد شامل این موارد بود: یک باتری حالت جامد از یک شرکت ژاپنی شمع سازی، یک کامپیوتر پروازی کانادایی با هوش مصنوعی برای شناسایی ویژگی‌های زمین‌شناسی و دوربین های 360 درجه از یک شرکت در تورنتو.

سفر بر روی موشک یک آزمایش کوچک لیزری توسط ناسا بود که اکنون به تنهایی به ماه می‌رود تا در دهانه‌های سایه‌دار دائمی قطب جنوبی ماه به دنبال یخ بگردد.

ماموریت فضایی هاکوتو نامیده می شود .هاکوتو به زبان ژاپنی یعنی خرگوش سفید. ،در فرهنگ عامیانه آسیای جنوب شرقی معتقدند که یک خرگوش در ماه زندگی می‌کند. دومین فرود روی ماه توسط این شرکت خصوصی برای سال 2024 و فرود سوم در سال 2025 برنامه ریزی شده است.

I space که در سال 2010 تأسیس شد،در میان فینالیست‌های مسابقه Google Lunar XPRIZE بود که نیاز به فرود موفقیت‌آمیز روی ماه تا سال 2018 داشت. ماه‌نورد ساخته شده توسط I space هرگز به فضا پرتاب نشد.

با پرتاب قبل از صبح یکشنبه از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال،  I space اکنون در راه تبدیل شدن به یکی از اولین نهادهای خصوصی است که اقدام به فرود روی ماه می کند.اگرچه این فرودگر تا اوایل سال آینده پرتاب نمی‌شود،اما فرودگرهای ماه ساخته شده توسط فناوری Astrobotic Pittsburgh و ماشین‌های شهودی هیوستون به لطف کوتاه تر شدن زمان سفرها،ممکن است I space را به ماه برسانند.

فقط کشورهای روسیه،ایالات متحده و چین موفق به فرود به اصطلاح “نرم” روی ماه شده اند که توسط لونا 9 در اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1966 آغاز شد. و فقط ایالات متحده فضانوردان را روی سطح ماه قرار داده است: 12 انسان در شش فرود.

یکشنبه پنجاهمین سالگرد آخرین فرود فضانوردان بر ماه توسط یوجین سرنان و هریسون اشمیت آپولو 17 در 11 دسامبر 1972 بود.

تاکشی هاکامادا، بنیانگذار و مدیر اجرایی I space، که در آن زمان حتی زنده نبود، گفت:در آن زمان همه عکس‌های گرفته شده از مهتاب توسط آپولو ناسا درباره شگفتی های تکنولوژی بودند،در حال حاضر تمامی این عکس ها درمورد شگفتی تجارت است.

این پرواز باید دو هفته پیش اتفاق می افتاد، اما توسط اسپیس ایکس برای بررسی های بیشتر ، پرتاب این موشک به تعویق افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.