ناسا ویرانی‌های زلزله ترکیه را ارزیابی می‌کند

آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که دانشمندان آژانس های فضایی در سراسر جهان، از جمله ناسا، بلافاصله شروع به جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای مربوط به زلزله ترکیه کردند.

به گزارش تکناک، بر اساس داده های جدید ماهواره رصدخانه زمین ناسا دو زلزله  7.8 و 7.5 ریشتری جنوب ترکیه و غرب سوریه از یک گسل واقع در 18 کیلومتری زیر سطح سرچشمه گرفته و منجر به لرزش شدیدی شده که صدها کیلومتر دورتر از مرکز زمین لرزه را تحت تاثیر قرار داد.

اریک فیلدینگ، ژئوفیزیکدان در آزمایشگاه رانش جت ناسا، می گوید: اینها زمین لرزه های بسیار بزرگ و قدرتمندی بودند که در امتداد یک سری طولانی از گسل ها از عمق تا سطح زمین گسیختگی ایجاد کردند.

این زلزله لرزش بسیار شدیدی را در یک منطقه بسیار بزرگ ایجاد کرد که بسیاری از شهرهای کوچک پر از جمعیت را تحت تاثیر قرار داد. طول گسیختگی و بزرگی زمین لرزه 7.8 ریشتری مشابه زلزله 1906 بود که سانفرانسیسکو را ویران کرد.

ناسا داده های ماهواره ای را بررسی می کند

این اطلاعات برای ایجاد یک نقشه پراکسی آسیب اولیه استفاده شد که مناطقی را در شهرهای تورکولو، قهرمان مرعش و نوردای که آسیب قابل توجهی به زیرساخت‌ها، اقامتگاه‌ها و ساختمان‌ها وارد آن وارد شده بود را، مشخص ‌کرد.

داده های ماهواره رصد پیشرفته زمین-2 (ALOS-2) برای ساختن نقشه مورد استفاده قرار گرفت. سپس این اطلاعات توسط آزمایشگاه سنجش از دور رصدخانه زمین سنگاپور که با آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و Caltech  در ارتباط است مورد بررسی قرار گرفت.

ماهواره ALOS-2 مجهز به رادار دیافراگم مصنوعی است که از پالس های مایکروویو برای بررسی سطح سیاره و تشخیص تغییرات با گوش دادن به بازتاب ها استفاده می کند.

برای ایجاد نقشه از ابزار Beaises ALOS-2 — PALSAR-2، Landsat 9 — OLI-2 استفاده شده است. اریک فیلدینگ، ژئوفیزیکدان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا گفت: این نقشه تنها بخش مرکزی منطقه آسیب دیده را پوشش می دهد، اما شامل کانون های زلزله اصلی 7.8 ریشتر و پس لرزه 7.5 ریشتری است.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که نقشه پروکسی خسارت ممکن است در مناطق پوشش گیاهی، مانند کوهستان، به دلیل تغییرات فصلی دقت کمتری باشد.

کمک ناسا از فضا

نقشه پروکسی آسیب و داده‌های ماهواره‌ای با مؤسساتی مانند وزارت امور خارجه ایالات متحده، امدادرسانی جهانی میاموتو و بانک جهانی توسط اعضای منطقه برنامه علوم کاربردی علوم زمین ناسا با همکاری شرکای بین‌المللی به اشتراک گذاشته می‌شود.

ماهواره های ناسا خسارات ناشی از زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه را ترسیم می کنند.

این تیم در تماس‌های هماهنگ مستمر سازمان‌دهی شده توسط آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده برای تعیین الزامات ذینفعان منطقه‌ای و کمک به افزایش دانش علمی شرکت می‌کند.

شانا مک‌کلین، که این برنامه مشترک را مدیریت می‌کند، گفت: ما از نزدیک این رویداد را زیر نظر داریم.

ما از این اطلاعات علاوه بر نقشه برداری ماهواره ای از آسیب ها،برای ردیابی خطرات افزایش یافته لغزش زمین، قطع برق و پیش بینی آب و هوا استفاده می کنیم که می تواند چالش هایی را برای عملیات های امداد، پس از زلزله ایجاد کند.

تیم ناسا در حال به روز رسانی پلتفرم نقشه برداری خود در زمان واقعی با تصاویر و دادهای مربوط به زلزله است، زیرا اطلاعات جدیدی برای ارزیابی آسیب و حمایت از تلاش های امداد و نجات در منطقه در دسترس قرار می گیرد.

فاجعه قرن

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در حالی که در حال بازدید از استان عثمانیه، یکی از ده منطقه‌ای که در 6 فوریه با زلزله مواجه شد، این زلزله را فاجعه قرن توصیف کرد.

برآوردها حاکی از آن است که بیش از ده ها هزار نفر در زلزله ترکیه-سوریه جان خود را از دست داده اند زیرا کمک ها و تلاش های نجات ادامه دارد و خسارت مالی تاکنون گزارش نشده است.

فاجعه ناشی از این زمین لرزه شدیدترین فاجعه ای است که از سال 1939 تاکنون ترکیه را تحت تأثیر قرار داده است و بسیار بیشتر  از زلزله سال 1999  که 17هزار کشته بر جای گذاشت تلفات داده است.

 

این نوشته در علمی ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.