نجات یک زن جوان با پیوند تاریخ ساز دو عضو

پزشکان مؤسسه قلب دانشگاه پزشکی واشنگتن دو عضو اهداکننده یعنی یک کبد و یک قلب را به صورت همزمان به بیماری به نام آدریانا رودریگز پیوند زدند.

به گزارش تکناک،این یک موضوع تاریخ ساز است زیرا تاکنون پیوند قلب و کبد هرگز با هم روی یک بیمار انجام نشده است.

انتخاب انجام این روش پیچیده پزشکی به منظور کاهش ریسک این مسئله بود که بدن رودریگز به تنهایی قادر به حفظ قلب پیوند شده نیست. بر اساس بیانیه رسمی، پیوند دوگانه انجام شده، مبتنی بر مفهوم محافظت ایمنی است که به کبد اهداکننده اجازه می‌دهد تا محافظت ایمنی را بر روی قلب پیوندی القا کند.

این وضعیت باعث آسیب گسترده و دائمی به قلب بیمار شده بود

رودریگز پس از تشخیص تشریح عروق کرونر در 7 دسامبر 2022، نیاز به پیوند قلب داشت. این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک شریان درون قلب به طور غیرمنتظره ای پاره می شود و در نتیجه لخته خون بین لایه های قلب تشکیل می شود.

در ابتدا، در مرکز پزشکی PeaceHealth سنت جوزف در بلینگهام، پزشکان او از یک پمپ بالون آئورت برای رسیدگی به این ناهنجاری استفاده کردند. هدف از این کار، جلوگیری از تشکیل لخته خون و حفظ جریان خون بدون وقفه بود.

با این حال، او در نهایت به UW Medicine منتقل شد، جایی که مشخص شد این بیماری باعث آسیب گسترده و دائمی به قلب او شده است.

پزشکان اشاره کردند که چنین تشریح‌هایی در زنان باردار بسیار نادر است. رودریگز تنها دو هفته قبل از تشخیص، سومین فرزند خود را در PeaceHealth به دنیا آورد.

دکتر دانیل فیشبین، متخصص نارسایی قلبی در تیم تحقیقاتی رودریگز، در بیانیه‌ای گفت: تصور می‌شود تغییرات هورمونی و استرس در بارداری می‌تواند شریان‌های کرونر را در برابر این پارگی‌ها آسیب‌پذیر کند.

فیش بین افزود: در بهترین حالت، این بیماری می تواند بدون آسیب قلبی بهبود یابد. اما این بیمار نارسایی قلبی وحشتناکی داشت.

بنابراین رودریگز در تاریخ 5 ژانویه رسماً به لیست انتظار پیوند قلب اضافه شد.

جراحی 17 ​​ساعته پیوند دوگانه قلب و کبد

دو جنبه منحصر به فرد در وضعیت پزشکی این بیمار وجود داشت که قبلاً هرگز دیده نشده بود.

در وهله اول، او تحت پیوند کبد از یک اهداکننده قرار گرفت تا احتمال رد کردن قلب اهدایی توسط بدنش کاهش یابد. ثانیاً، کبد سالم خودش به بیمار مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی پیوند زده شد.

به گفته متخصصان، مکانیسم دقیقی که کبد اهداکننده می‌تواند به طور موثر محافظت ایمنی برای حفظ قلب اهداکننده را فراهم کند تا حدودی یک راز باقی مانده است.

این جراحی پیچیده توسط دکتر شین لین، متخصص قلب و عروق در موسسه توصیه شد. لین با یک مطالعه در سال 2021 مواجه شد که یک محافظت ایمونولوژیک عمیق را از طریق استراتژی پیوند قلب پس از کبد (HALT) در هفت بیمار بسیار حساس که به هر دو عضو به طور همزمان نیاز داشتند، نشان داد.

دکتر لین مطمئن بود که این روش موفقیت آمیز خواهد بود، اما یافتن اهداکننده مناسب چالش برانگیز بود.

لین گفت: رودریگز تمام معیارهای پیوند را داشت، اما آنتی‌بادی‌های او (در برابر آنتی‌ژن‌های اهداکنندگان عضو) بالاترین میزانی بود که تا به حال دیده‌ایم. اساساً از نظر سیستم ایمنی، او نیاز داشت که اهداکننده دوقلوی همسان او باشد.

خوشبختانه، در 14 ژانویه، LifeCenter Northwest به UW Medicine اطلاع داد که یک کبد و قلب از یک اهداکننده متوفی در دسترس قرار گرفته است.

در طی عمل جراحی ابتدا کبد و سپس قلب پیوند زده شد. به طور همزمان، کبد رودریگز فرصتی دوباره برای زندگی بهتر برای بیمار دیگر فراهم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.