همه آنچه باید از والت‌های ارز دیجیتال بدانید

داشتن دانش و آگاهی از نحوه فعالیت در بازار رمزارز یک ضرورت مهم است و یکی از بخش های مهم مربوط به تجارت در بازار ارز دیجیتال والت ها هستند.

بازار داغ رمزارز ها سبب شده این روزها خیلی از افراد به آن روی بیاورند با این حال داشتن دانش و آگاهی از نحوه فعالیت در این بازار پیچیده یک ضرورت انکارناپذیر است و یکی از بخش های مهم مربوط به تجارت بازار ارز های دیجیتال والت ها هستند.

به گزارش تکناک، در ادامه این مطلب سعی می‌کرده ایم تا اطلاعاتی اساسی راجع به ماهیت والت‌های کریپتو، چگونگی کارکرد و انواع آنها به شما ارائه کنیم.

منظور از والت یا کیف پول در کریپتو چیست؟

منظور از والت یا کیف پول در کریپتوکارنسی، مکان‌هایی است که معامله گران کدهای دیجیتال امن مورد نیاز برای تعامل با یک بلاکچین را در آن ذخیره می‌کنند. والت‌ها به طور فیزیکی رمز ارزهای شما را ذخیره نمی‌کنند، هر چند که ممکن است نام آنها شما را به این باور غلط کشانده باشد.

والت‌ها در کریپتو باید رمزارز مرتبط با آدرس شما را در بلاکچین پیدا کنند، به همین دلیل است که باید با آن تعامل داشته باشند. در واقع، کیف پول‌های کریپتو بیشتر از آنکه کیف پول باشند، دفتر کل یا لجر هستند: آنها به عنوان هویت و حساب یک مالک در یک شبکه بلاکچین عمل می‌کنند و دسترسی به تاریخچه تراکنش‌ها را فراهم می‌کنند.

digikala

کیف پول‌های کریپتو چگونه کار می‌کنند؟

وقتی شخصی بیت کوین، اتر، دوج کوین یا هر نوع ارز دیجیتال دیگری را به کیف پول کریپتو شما می‌فرستد، در واقع هیچ کریپتوکارنسی‌ای را منتقل نمی‌کند. کاری که آنها انجام می‌دهند این است که انتقال مالکیت آن به آدرس کیف پول شما را امضا می‌کنند. به این معنا که آنها تأیید می‌کنند که رمزارز موجود در بلاکچین دیگر متعلق به آدرس آنها نیست، بلکه متعلق به شما است. دو کد دیجیتال برای این فرآیند لازم است: یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی.

کلید عمومی رشته‌ای از حروف و اعداد است که به طور خودکار توسط ارائه دهنده کیف پول رمزنگاری تولید می‌شود. برای مثال، یک کلید عمومی می‌تواند به این شکل باشد: B1fpARq39i7L822ywJ55xgV614.

کلید خصوصی رشته دیگری از اعداد و حروف است، اما کلیدی که فقط صاحب کیف باید بداند.

برای درک بهتر می‌توانید والت کریپتو را به مانند یک حساب ایمیل در نظر بگیرید. برای دریافت ایمیل، باید آدرس ایمیل خود را به افراد بدهید که در والت‌ها همان کلید عمومی شما خواهد بود و برای اینکه بخشی از هر تراکنش بلاکچین باشید باید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. با این حال، هرگز به کسی رمز عبور برای دسترسی به حساب ایمیل خود را نمی‌دهید. در کیف پول کریپتوکارنسی‌ها هم این رمز عبور معادل کلید خصوصی شما است که تحت هیچ شرایطی نباید آن را با شخص دیگری به اشتراک گذارید.

با استفاده از این دو کلید، کاربران والت‌ها می‌توانند بدون اینکه خدشه‌ای به درستی ارز مورد تراکنش یا خود تراکنش وارد کنند، در تراکنش‌ها شرکت کنند. کلید عمومی اختصاص داده شده به کیف پول دیجیتال شما باید با کلید خصوصی شما مطابقت داشته باشد تا هرگونه وجوه ارسالی یا دریافتی را احراز هویت کند. پس از تأیید هر دو کلید، موجودی والت کریپتو شما به همین ترتیب افزایش یا کاهش می‌یابد.

انواع کیف پول‌ها در کریپتو

کیف پول‌های کریپتو را می‌توان به طور کلی به دو گروه کیف پول داغ و کیف پول سرد طبقه بندی کرد. تفاوت اصلی این است که کیف پول‌های داغ همیشه به اینترنت متصل هستند در حالی که کیف پول‌های سرد آفلاین نگه داشته می‌شوند.

سوالات پرتکرار در خصوص والت‌های کریپتوکارنسی

بهترین کیف پول کریپتو کدام والت است؟

بهترین کیف پول کریپتو والتی است که استفاده از آن آسان باشد و از تعداد زیادی کوین‌ها و توکن پشتیبانی کند. والت‌های داغ باید شامل ابزارهای امنیتی قوی مانند احراز هویت دو یا چند عاملی و پشتیبانی از حساب‌های چندامضایی باشد، و در عین حال رایگان باشد و یا کارمزدی حداقلی دریافت کند. والت‌های سرد باید قیمت مناسبی داشته باشند و انواعی از والت‌های داغ برای تسهیل داد و ستد کریپتوکارنسی‌ها از آنها پشتیبانی کنند.

طبق تحقیقات ما، برخی از بهترین کیف پول‌های کریپتو عبارتند از: کیف پول کوین‌بیس، کیف‌پول لجر نانو اس (Ledger Nano S)، اکسدوس(Exodus) و تراست والت Trust) Wallet).

چگونه یک والت کریپتو داشته باشم؟

اولین قدم این است که انواع والت‌ها را بشناسید تا بدانید کدام یک با نیازهای معاملاتی شما مطابقت دارد. برای اینکه یک والت «داغ» (Hot wallet) یا یک والت نرم افزاری داشته باشید، باید نرم افزار آن را در دستگاه تلفن همراه یا دسکتاپ خود دانلود و نصب کنید و چنانچه والت مورد نظرتان از نوع صیانتی (Custodial wallet) و در صرافی‌های کریپتو است مراحل ثبت نام را طی کنید. برای اینکه یک والت کریپتو از نوع سرد داشته باشید، باید محصول فیزیکی آن را خریداری کنید که معروف ترین برندهای آن والت‌های سخت افزاری Trezor و Ledger Nano S هستند.

از کدام والت برای نگهداری کریپتوکارنسی‌ها استفاده کنم؟

والتی که برای نگهداری کریپتوکارنسی‌هایتان باید استفاده کنید به چگونگی استفاده‌ای که از کریپتوهایتان دارید بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از سرمایه گذاران با تجربه فقط به معامله کوین‌های خاص علاقه دارند، بنابراین باید به دنبال والتی باشند که مختص آن ارز خاص باشد. اگر در بازار کریپتو مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم از کیف پول کوین بیس که بهترین والت برای مبتدیان است و یا از تراست والت(Trust Wallet)که بهترین کیف پول رمز ارز برای موبایل است استفاده کنید.

 امن ترین والت کریپتو کدام است؟

امن ترین والت کریپتو والتی است که بالاترین درجه امنیت را برای کلیدهای عمومی و خصوصی شما فراهم کند، از جمله فناوری‌هایی مانند احراز هویت دو مرحله‌ای و پشتیبانی از حساب‌های چند امضایی هم در نسخه هاب نرم افزاری و هم در نسخه تحت وب. اگر خیلی نگران امنیت هستید، بهترین والت سخت افزاری یعنی Ledger Nano S را توصیه می‌کنیم، زیرا کیف پول‌های ذخیره‌سازی سرد ذاتا امن‌تر از کیف پول‌های داغ هستند.

جمع‌بندی

فناوری بلاکچین امکان انجام تراکنش‌های مالی با استفاده از کریپتوکارنسی‌ها را فراهم آورده است. با این حال، با افزایش تعداد کاربران کریپتو، نرخ سرقت سایبری مربوط به ارزهای دیجیتال نیز افزایش یافته است. به همین دلیل مهم است که در مورد والت‌های کریپتو اطلاعات کسب کنید، نحوه کارکرد آن‌ها را بدانید و بدانید که در هر یک از آنها چه دیجیتالی باشند و چه فیزیکی باید به دنبال چه مواردی باشید تا به این وسیله بتوانید به بهترین شکل از کریپتوکارنسی‌های خود محافظت کنید.

 

 

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.