ورزش همچنان بهترین روش برای درمان آلزایمر است

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون انجام شد،نشان می دهد ورزش همچنان بهترین وموثرترین روش بالقوه برای درمان آلزایمر محسوب می شود.

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون انجام شد،نشان می دهد ورزش همچنان بهترین وموثرترین روش بالقوه برای درمان آلزایمر محسوب می شود.

به گزارش تک ناک، تیم تحقیقاتی روی مجموعه داده‌های ژنتیکی در مقیاس بزرگ بیماری آلزایمر (AD) کار کرد تا الگوهای ژنتیکی آن را در سراسر مغز شناسایی کند و از آنها برای شناسایی روش‌های درمانی استفاده کرد که می‌تواند الگوهای AD را معکوس کند.

نتایج نشان داده است که از بین بیش از 250 جایگزین بالقوه، ورزش موثرترین درمان نظری برای AD است.

دانشمندان در مقاله مطالعه که در ژورنال Scientific Reports در 13 اکتبر منتشر شد، نوشتندورزش الگوهای بیانی صدها ژن AD را در دسته‌های مختلف، از جمله اسکلت سلولی، رشد عروق خونی، میتوکندری و ژن‌های مرتبط با تحریک اینترفرون معکوس می کند.

آلزایمر فعلا بیماری بدون درمان

digikala

بیماری آلزایمر (AD) یک اختلال عصبی پیچیده است که چندین ناحیه مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و درمان آن دشوار است  آلزایمر شایع ترین نوع زوال عقل در میان افراد مسن است. عمدتاً اولین علائم خود را در سن 60 سالگی نشان می دهد، به آرامی حافظه و مهارت های تفکر و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از بین می برد.

هنوز هیچ درمانی برای AD وجود ندارد. با این حال، از داروها برای بهبود موقت یا کند کردن پیشرفت آلزایمر استفاده می شود.

تحقیق جدید در جستجوی مدل‌های درمانی بالقوه، 250 مجموعه داده درمانی بالقوه را در انسان و جوندگان تجزیه و تحلیل کرد و مؤثرترین درمان‌های نظری را برای معکوس کردن الگوهای بیان ژن AD شناسایی کرد.

مشخص شد که ورزش جزو سه روش درمانی برتری است که ممکن است بیماری AD را معکوس کند. با این حال، نویسندگان همچنین تأکید کردند که اکثر آزمایش‌ها روی جوندگان انجام شده است. نویسندگان در این مطالعه خاطرنشان کردند: توانایی بالقوه ورزش برای معکوس کردن الگوهای AD قابل توجه بود.

تیم تحقیقاتی همچنین اظهار داشت که هنگامی که روش های درمانی فعلی با ورزش ترکیب می شود، یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) به نام فلوکستین با معکوس کردن 549 ژن AD نتایج مثبتی را نشان داده است.

شناسایی آنچه می تواند آلزایمر را بدتر کند

روش امتیاز دهی و رتبه بندی نیز به تیم تحقیقاتی کمک کرد تا تشخیص دهد چه چیزی می تواند AD را بدتر کند. دو مجموعه داده برتر از بافت CNS انسان و مرتبط با الکل بودند، که نشان می دهد سوء مصرف الکل ممکن است یک عامل خطر برای AD باشد.

نویسندگان مطالعه بیان کردند که درمان‌های مورد بررسی باید در حال حاضر نظری تلقی شوند، زیرا مطالعات بیان درمان ژنی در چندین فاکتور از جمله جنس، گونه، طول درمان و غیره بسیار متفاوت است. مطالعات انسانی بیشتری باید انجام شود تا مشخص شود ورزش چگونه بیماری AD را معکوس می کند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.