نگاهی به وضعیت فناوری بلاک چین در سال 2023

سال 2022 را در حالی به پایان بردیم که بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حواشی متعدد ماه های گذشته تحت نظارت شدید قرار داشت.

به گزارش تک ناک، با زمستان کریپتو در سال 2021 که بیت کوین تقریبا یک سوم ارزش خود را از دست داد و پیروی سایر ارزهای دیجیتال از مسائل امنیتی مربوط به مبادلات رمزارز، غروب دوره ارزهای دیجیتال به نظر بسیار نزدیک و باور پذیر می رسید.

با این حال، با نگاهی به پیش‌بینی‌ها برای سال 2023، به نظر می‌رسد که بازار ممکن است بازگشتی داشته باشد و اکنون حتی ممکن است یک لحظه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری در این حوزه  باشد.

وب 3.0 و تأکید آن بر تمرکززدایی، اقتصادهای مبتنی بر توکن، NFT ها و متاورس، بر فناوری بلاک چین استوار است. ارزهای دیجیتال جدید هر روز ظهور می‌کنند و راه‌حل‌های معاملاتی ارز دیجیتال مانند Dash 2 Trade الگوریتمی قابل اعتماد را نوید می‌دهند که به معامله‌گران کمک می‌کند تا رمزگشایی کنند که روی چه توکن‌هایی سرمایه‌گذاری کنند.

دارایی‌های ارزهای دیجیتال هنوز سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرخطری هستند و زیان‌های سنگینی متحمل می‌شوند، این صنعت هنوز به پایان نرسیده است و بر اساس تئوری‌های چرخه بازار می‌توانیم فرض کنیم که وقتی ارزش دارایی‌هایی رمز ارز نزولی هستند ، محتمل‌ترین جهتی که آن‌ها در نقطه‌ای در آینده پیش خواهند رفت، صعودی است.

بیایید برخی از دلایلی را که چرا فناوری بلاک چین احتمالاً در سال 2023 همچنان یک مسئله مهم خواهد بود را بررسی کنیم.

بهبود در مقررات و قوانین

مقررات ارزهای دیجیتال به طور کلی یک مشکل مهم بوده است. به دلیل افزایش پذیرش و استفاده غیرقانونی از این دارایی ها و تهدیدی که این امر برای ثبات مالی جهانی ایجاد می کند، بسیاری از قانونگذاران و ناظران دولتی مجبور به مداخله برای پر کردن شکاف های نظارتی پیرامون بازار سرمایه رمز ارزها شدند.

در سال 2022 پیشرفت‌های قابل توجهی در این بخش صورت گرفته است. به عنوان مثال، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در ایالات متحده، مجازات‌ها را برای استفاده ارزهای دیجیتال تحت فهرست اتباع ویژه و افراد مسدود شده (SDN) افزایش داده است.

امسال، مقامات دولتی برخی کشورها بزرگترین بازار تاریک نت، Hydra، و دو میکسر ارزهای دیجیتال، Bitblender و Tornado Cash را تحریم کردند. از زمان بحران FTX، فشار برای کنترل نظارتی دارایی های رمزنگاری شده گسترش یافته است و احتمالاً در سال 2023 ادامه خواهد یافت.

قانونگذاران احتمالاً در سال 2023 توجه بیشتری به وب 3.0 خواهند داشت، به ویژه با توجه به هیاهوی پیرامون DeFi و NFT. به عنوان مثال، برای ترویج وب 3.0، دولت ژاپن طرح هایی را برای استراتژی تحول دیجیتال تصویب کرد و دفتر وب 3.0 را زیر نظر وزارت دیجیتال تأسیس کرد.

وب 3.0 نقش مهمی ایفا خواهد کرد

اینترنت از زمان پیدایش، به طور مداوم توسعه یافته است و اکنون بیش از 5 میلیارد کاربر فعال (حدود 63 درصد از جمعیت جهان) را دارد. مرحله اولیه اینترنت که گاهی اوقات به عنوان وب ایستا شناخته می شود، که در آن اکثر سایت های آنلاین فقط خواندنی بودند و فاقد ویژگی های تعاملی بودند، مدت هاست گذشته است. وب پویا که به عنوان وب 2.0 نیز شناخته می شود، جایگزین وب 1.0 شده است.

فناوری بلاک چین

وب 2.0 از طریق استفاده گسترده از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و دیگران، به کاربران این امکان را می‌دهد تا با صفحات وب تعامل داشته باشند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و محتوای خود را تولید وبا دیگران به اشتراک بگذارند.

وب 3.0 آخرین مرحله است. هدف آن ایجاد نسخه دموکراتیک تر از اینترنت امروزی است. این مفهوم حول محور ایده دموکراسی‌سازی و توانمند ساختن مردم برای کنترل و مالکیت داده‌هایشان است. تمرکززدایی به کاربران اینترنت این امکان را می دهد که تجارت بیشتری را به صورت همتا به همتا انجام دهند و قدرت را از شرکت های بزرگ حذف کنند.

وب Semantic ، داده کاوی، یادگیری ماشینی، پردازش زبان طبیعی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فناوری بلاک چین تنها چند فناوری هستند که در وب 3.0 ادغام می شوند. بدون شک، توسعه فناوری بلاک چین در توسعه وب 3.0، از جمله Metaverse، NFTs، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز بسیار مهم است.

هویت

همانطور که برای جهان های دیجیتال پیش بینی می شود، حفاظت از هویت منحصر به فرد و احراز هویت ما به خصوص با تغییر تجارت و ارتباطات بیشتر به صورت آنلاین بسیار مهم تر می شود. در حال حاضر، سیستم های شناسایی دارای چندین نقص هستند و ممکن است مستعد خطا و تقلب باشند.

طرفداران فناوری بلاک چین استدلال می کنند که این مسائل را می توان با استفاده از فناوری بلاک چین حل کرد، که همچنین یک نقطه شناسایی و تأیید دارایی را ارائه می دهد. اگرچه همانطور که اخیراً دیدیم عاری از تقلب نیست و همچنین قابلیت هک شدن را دارد. علاوه بر این، برخی استدلال می‌کنند که شناسایی بلاک چین می‌تواند شکل جدیدی از خودمختاری را ارائه دهد. در واقع، هسته وب 3.0 این تقاضا برای کنترل اطلاعات شخصی و داده های دیجیتالی در سراسر پلتفرم ها است.

سیگنال های همکاری

اگرچه بدبینان با این استدلال که ارزهای دیجیتال بسیار پرخطرتر از سایر انواع سرمایه گذاری هستند و برنامه های کاربردی زیادی برای استفاده قانونی از کریپتو وجود ندارد، تلاش کرده اند قابلیت دوام ارزهای دیجیتال را به عنوان سرمایه گذاری رد کنند، اما استفاده کسب و کارهای بزرگ فناوری اطلاعات و موسسات مالی از رمز ارز ها به طور مداوم در حال افزایش هستند. طبق آمار Fidelity Digital Assets که بیش از 1000 سازمان مدیریت مالی  را در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا مورد بررسی قرار داده است، تقریباً 74 درصد از سازمانهای سرمایه گذاری قصد دارند روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنند.

در نیمه اول سال 2022، 58 درصد از سرمایه گذاران سازمانی ارزهای دیجیتال خریداری کردند و سال 2023 برای رمزارزها بسیار امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. در خلال کنفرانس Cloud Next، گوگل فاش کرد که به Coinbase تکیه خواهد کرد تا به مشتریان خاصی اجازه دهد تا در اوایل سال 2023 پرداخت خدمات ابری را با استفاده از ارزهای دیجیتال آغاز کنند.

به گفته کوین بیس،این صرافی ارزهای دیجیتال از زیرساخت محاسبات ابری گوگل استفاده خواهد کرد. گوگل پیش‌بینی می‌کند که در نتیجه این توافق، کاربران قادر خواهند بود از ارزهای رمزنگاری‌شده، از جمله بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین استفاده کنند.

علاوه بر این، گوگل از Blockchain Node Engine ، یک راه حل میزبانی node  برای توسعه دهندگان وب3.0 است رونمایی کرد. هدف این ابزار توسعه و پیاده سازی پلتفرم ها و برنامه های کاربردی مبتنی بر بلاک چین است.

رشد سرمایه گذاری استیبل کوین(رمز ارزهای پایدار)

تصور می شد که استیبل کوین ها نسبت به ارزهای دیجیتال بی ثباتی مانند بیت کوین و اتریوم پایدارتر هستند. به دلیل این ویژگی، آنها برای کسانی که مایل به محافظت از سرمایه خود در دوره های پر نوسان هستند، گزینه مناسبی در نظر گرفته می شدند. سقوط استیبل کوین TerraUSD در نوامبر این حباب را سوراخ کرد. با این حال، انتظار می‌رود که سایر استیبل‌کوین‌های باثبات‌تر دوباره احیا شوند. در واقع، استیبل کوین‌های وثیقه‌ دارشده مانند USD Coin ثابت کرده‌اند که انعطاف‌پذیر هستند و این احتمالاً به تقویت بازار استیبل کوین در آینده کمک می‌کند.

meme coin بیشتری عرضه خواهد شد

Dogecoin، یک سکه رمزنگاری که برای اولین بار در سال 2013 به عنوان یک الگوی رفتاری مبتنی بر تصویر سگ Shiba Inu معرفی شد و محبوب شد، راه طولانی را برای رسیدن به ارزش فعلی بازاریعنی 10.06 میلیارد دلاری خود طی کرده است. انتظار می رود این الگو با بیش از 200 رمز ارز meme coin که اکنون استفاده می شود، در سال 2023 ادامه یابد. Tamadodge جدیدترین ارز رمزنگاری شده meme  است و کاربران می توانند آن را با بازی کردن به دست آورند یا با پول fiat خریداری کنند تا در خریدهای درون بازی خرج کنند. این نوع ارز دیجیتال برای رونق به یک جامعه تجارت آنلاین مشتاق متکی است و یک دارایی پرخطر و فرار است.

بیت کوین ممکن است نابود شود

درحالی که وب 3.0 شروع به عرضه موارد استفاده واقعی می کند، کمبود کاربرد روزمره بیت کوین شروع به کار علیه این رمز ارز خواهد کرد. بیت کوین ممکن است قربانی سندروم “سنگ حیوان خانگی” شود، جایی که مالکیت این رمز ارز به اندازه سرمایه گذاری در توکن ها و اکوسیستم هایی با افزایش استفاده تجاری ،مطلوب به نظر نمی رسد. کسب‌وکارها، مردم و دولت‌ها همچنان با فشار برای کاهش مصرف بیهوده انرژی مواجه خواهند بود و ارزهای دیجیتال در حال حاضر به دلیل ضایعات فراوان خود در این زمینه تحت فشار زیادی قرار دارند.

کاربرد بیشتر NFT

ما از دوره “jpeg” عبور خواهیم کرد و قابلیت های NFT پیشرفته تر، سفارشی تر و تجاری تر خواهد شد. NFTهای jpeg تراشه آبی ممکن است به طور همزمان یک طبقه دارایی چند میلیارد دلاری باشند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که دوره «jpeg» توکن‌های غیرقابل تعویض، که نماد آن 10000 پروژه pfp و هنر بدون کاربرد است، در سال 2023 با پیشرفت اکوسیستم Web 3.0 به پایان برسد.

از آنجایی که بسیاری از موارد استفاده دیگر ، که همگی از NFT ها به عنوان فناوری پایه استفاده می کنند توسعه خواهند یافت و نام “NFT” دیگر به طور ذاتی نشانگر هنر دیجیتالی نخواهد بود

اصطلاح « phygital» در سال 2023 رایج‌تر خواهد شد و جوانی که یک جفت نایک واقعی می‌خرد، یک رسید دیجیتالی برای آن کفش‌ها نیز دریافت می‌کند که می‌توانند از آن برای پوشاندن کفش به آواتار خود در Metaverse استفاده کنند.

خدایان رمزارز دیگر وجود نخواهند داشت

رسانه ها جستجوی خدایان رمز ارز را متوقف خواهند کرد و برای عقاید منطقی به رمزارز روی خواهند آورد. همانطور که ماهیت واقعی “خدایان رمز ارز” بیشتری در طول سال 2023 آشکار می شود، این امر به تدریج اما به طور اجتناب ناپذیر اتفاق می افتد. رسانه ها باید با تثبیت اشتباه خود با “خدایان رمز ارز” مقابله کنند و به دنبال نظرات منطقی در صنعت  ارز دیجیتال باشند. خوشبختانه، افرادی که علاقه مند به گزارش در مورد واقعیت های ارزهای دیجیتال هستند، برای یافتن این افراد معقول مشکلی نخواهند داشت.

بهبود قابل توجه در بازی های وب 3.0

بازی‌های مبتنی بر وب 3.0 تاکنون در اکثر موارد نتوانسته است از پتانسیل خود استفاده کند. Axie Infinity و DeFi Kingdoms دو تا از موفق ترین بازی های Web 3.0 هستند.  با این حال، علیرغم اینکه آنها به عنوان منادی آینده بازی معرفی می شوند، تأثیر زیادی بر روی 3 میلیارد گیمر در سراسر جهان نداشته اند. بازی های مبتنی بر Web 3.0 جدیدی در سال 2023 منتشر خواهد شد که عملی بودن را با زیبایی بازی‌های معمولی ترکیب می کند.

جلوه‌های بصری بازی‌های وب 3.0 آینده شبیه بازی‌های ویدیویی رایج خواهد بود. استودیوها، کسب‌وکارها و بازی‌هایی که با استراتژی گیم‌پلی اول شخص توسعه می‌یابند، مانند Horizon، Animoca و دیگر بازی‌ها، مانند Axie، با استراتژی token-first توجه عمومی بیشتری دریافت خواهند کرد.

صرف نظر از پیش‌بینی‌های حرفه‌ای، هنوز مشخص نیست که چگونه ارزش ارزهای دیجیتال تغییر خواهند کرد و در سال 2023 وضعیت به چه صورت باشد. محدودیت‌های بیشتر و گسترش مبادلات رمز ارز توسط  نهاد های سرمایه‌گذاری تنها مواردی نیستند که می‌توان پیش‌بینی کرد. در سال 2023، همه چیز می تواند با متاورس، NFT و گزینه ایجاد یک قلمرو مجازی بسیار جالب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.