استارشیپ روز پنجشنبه به پرواز در می آید

اسپیس ایکس پس از تلاش ناموفق روز گذشته تصمیم دارد که مجددا برای پرتاب استارشیپ در پنجشنبه این هفته اقدام کند.

به گزارش تکناک، استارشیپ قدرتمندترین راکت تاریخ قرار بود که روز گذشته، به صورت کامل به فضا پرتاب شود اما اختلال سیستم فشار بوستر سوپر توپی باعث شد که این پرواز به تعویق بیفتد.

پس از آن، اسپیس ایکس اعلام کرد که تا ۴۸ ساعت آینده باز هم برای پرتاب راکت تلاش می کند اما در اعلامیه بعدی عنوان کرد که پنجشنبه این هفته ، در تاریخ ۲۰ آوریل دوباره برای اجرای پرواز مداری آزمایشی استارشیپ اقدام خواهد کرد.

استارشیپ پس از مدت‌ها انتظار و دریافت مجوز موردنیاز، دیروز قرار بود به فضا برود . در این راستا اقدامات لازم را انجام داده بود. اسپیس ایکس آماده‌سازی نهایی را برای تجهیزات Starship و Super Heavy خود از روز شنبه انجام داده بود و آنها را با یک سیستم خاتمه پرواز تجهیز کرده بود. سپس، روز یکشنبه، این شرکت بررسی نهایی آمادگی پرتاب خود را تکمیل کرد.بنابراین، همه چیز برای اولین آزمایش پرواز تاریخی Starship در روز دوشنبه آماده بود.

روز گذشته با وجود این که شرایط آب و هوایی در سایت پرتاب برای بلند شدن خوب به نظر می رسید اما نگرانی هایی در مورد برش یا چینش باد بالاتر در جو وجود داشت. فراتر از آب و هوا، این اولین تلاش برای پرتاب برای اولین مرحله Super Heavy موشک است و اولین بار است که مرحله فوقانی استارشیب در یک پیکربندی انباشته پرواز می کند.اگر یکی از هزاران حسگر، دما، فشار یا متغیرهای دیگر را خارج از استاندارد گزارش می کردند، تلاش برای پرتاب با مشکل مواجه می شد.

نظرات در مورد موفقیت این پرواز برای Super Heavy و Starship متفاوت است. ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس ایکس، شانس موفقیت پرتاب را 50 درصد اعلام کرده بود.
به هر حال، در روز پنجشنبه یک پنجره زمانی 62 دقیقه‌ای در ساعت 16:58 دقیقه به وقت تهران باز می‌شود و اگر مشکلی پیش نیاید و اسپیس ایکس بتواند مشکل قبلی را هم تا این تاریخ برطرف کند، احتمالا در همین بازه زمانی شاهد پرتاب استارشیپ باشیم.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، بوستر Super Heavy 8 دقیقه بعد از پرتاب در خلیج مکزیک فرود می‌آید و پس از آن، خود استارشیپ یعنی مرحله دوم راکت، از زمین خارج می‌شود و 90 دقیقه پرواز می‌کند. هرچند که قطعیتی برای این اتفاقات وجود ندارد و شاید مانند دفعه قبلی پرتاب به تعویق بیفتد یا راکت منفجر شود. با این وجود، پنجشنبه تاریخ بعدی اسپیس ایکس برای پرتاب استارشیپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.