پوست هوشمند به ربات ها حس لامسه می دهد

دانشمندان دانشگاه ادینبورگ پوست الکترونیکی هوشمندی را طراحی کرده ‌اند که با استفاده از حس لامسه، می ‌تواند مسیر توسعه ربات های نرم و انعطاف ‌پذیر را هموار کند.

به گزارش تکناک، براساس بیانیه ای که درهفته گذشته منتشر شد، تیم محققان دانشمندان ادینبورگ با اشاره به این موضوع می گویند که پوست الکترونیکی قابل کششی که ساخته شده، برای اولین بار سطحی از خود آگاهی فیزیکی دقیقا همانند انسان و حیوانات را برای ربات‌ ها فراهم می کند.

پوست الکترونیکی هوشمند جدید می ‌تواند به پیشرفت در صنعت رباتیک نرم کمک کرده و کاربردهای گسترده ‌ای نظیر ابزارهای جراحی، پروتزها و دستگاه ‌هایی برای کاوش را در محیط ‌های خطرناک در بر گیرد.

برخلاف ربات‌های سفت و سخت سنتی، ربات‌های نرم به فناوری حس عمقی نیاز دارند تا بتوانند اشکال سه ‌بعدی را با دقت بیشتری حس کنند.

بدون داشتن حس عمقی، درک سرعت، شکل و وزن خود و نحوه تعامل با محیط  برای ربات ‌های نرم دشوار است. تیمی از محققان دانشگاه ادینبورگ با ایجاد یک فناوری اختصاصی بر این مشکل غلبه کرده‌ اند و ربات ‌هایی را با توانایی‌ های سنجش بسیار دقیق و در زمان واقعی، ارائه می ‌دهند.

دکتر یونجی یانگ از دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: حواس ادراکی که توسط این پوست الکترونیکی هوشمند جدید به دستگاه های رباتیک اعطا می شود، مشابه حواس انسان ها و حیوانات است. این سطح جدید از خودآگاهی فیزیکی نشان دهنده یک تغییر مرحله ای در قابلیت های سنجش ربات های نرم است.

این پوسته الکترونیکی تازه اختراع شده، از یک لایه نازک سیلیکونی ساخته شده که در آن تعدادی سیم و موج یاب حساس تعبیه شده است. ضخامت آن فقط 1 میلی متر است و می توان آن را با نرم افزار هوش مصنوعی ترکیب کرد تا به ربات های نرم این توانایی را بدهد که اجسام را در فاصله چند میلی متری، در همه جهات، خیلی سریع حس کنند.

دکتر فرانچسکو جورجیو سرچی، یکی از رهبران این مطالعه، اظهار داشت: انعطاف ‌پذیری در فناوری که ما توسعه داده ‌ایم، به معنای این است که می ‌توان آن را بر روی ربات‌ های نرم مختلف اعمال کرد تا آنها را قادر به دقیق ‌ترین درک نسبت به  شکل و حرکات خود کند. با توجه به این اختراع، ما اکنون به تحقق برخی از ایده ‌های جذاب در صنعت رباتیک نرم، نزدیک ‌تر شده‌ایم.

در بیانیه مطبوعاتی، دکتر جان لونزدیل، یکی از محققان این مطالعات، افزود که این “نوآوری هیجان انگیز و پیشرفته” حتی “پتانسیل ‌هایی در کاربردهای پزشکی و حتی فراتر از آن” دارد. در ژانویه سال 2023، تحقیقاتی مشترک بین موسسه TU Dresden و دانشگاه اوکلند در نیوزلند انجام شد و پوسته‌ های حسی، ماهیچه‌ ها و نورون‌ های مصنوعی که بر روی مواد انعطاف‌ پذیر چاپ شده بود، معرفی شدند.این پوسته‌ها به ربات ‌ها اجازه می ‌دهند تا احساس کنند و از آنها در کاربردهای پزشکی و سایر صنایع استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.