چاقی چگونه درمان می شود؟

چاقی یک بیماری شایع است که در نتیجه تجمع بیش از حد چربی در بدن شما رخ می دهد. از هر 4 بزرگسالی که 20 سال یا بیشتر دارند، 3 نفر اضافه وزن دارند یا با چاقی زندگی می کنند.

به گزارش تکناک، چاقی می تواند یک عامل خطرناک برای ابتلا به سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و آپنه خواب باشد.

خوشبختانه، چندین راه مختلف برای درمان چاقی و مدیریت وزن مناسب وجود دارد. هدف نهایی این درمان‌ها، رسیدن یا حفظ وزن سالم و به حداقل رساندن خطرات و عوارض سلامتی مرتبط با چاقی است. پزشکان ممکن است بسته به شرایط شما تغییرات سبک زندگی، مصرف برخی داروها و انجام جراحی را توصیه کنند.

تغییرات سبک زندگی

در بیشتر موارد، تغییر سبک زندگی خود به خود می تواند به شما کمک کند وزن مناسب خود را حفظ کنید و عوارض مرتبط با چاقی را کاهش دهید. در حالی که داروها و بیماری‌های مختلف می توانند باعث چاقی شوند، عادات دیگری مانند سبک زندگی کم تحرک یا داشتن یک رژیم غذایی پرچرب و پر قند نیز می تواند به افزایش میزان چربی در بدن شما کمک کند. برای مدیریت چاقی، پزشک شما ممکن است اصلاحات زیر را توصیه کند:

  • خواب با کیفیت خوب: تاکنون تحقیقات زیادی ارتباط بین کمبود خواب و چاقی را نشان داده است. به این دلیل که کم خوابی می تواند گرسنگی را افزایش دهد و منجر به خوردن بیش از حد غذا شود. 7 تا 8 ساعت خواب توصیه شده در شب می تواند به تنظیم وزن شما کمک کند.
  • داشتن یک رژیم غذایی مغذی: برای از دست دادن چربی اضافی، معمولاً باید تعداد مشخصی کالری مصرف کنید. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که تغییرات کوچکی در وعده های غذایی خود اعمال کنید، مانند ترکیب میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غذاهای دریایی و پروتئین های بدون چربی. آنها همچنین ممکن است شما را تشویق کنند که به آرامی مصرف غذاهای فرآوری شده و شیرین را کاهش دهید.
  • فعالیت بدنی: درمان چاقی مستلزم کاهش بافت چربی یا چربی است که بدن شما حمل می کند. فعالیت بدنی منظم می تواند با افزایش مصرف انرژی به چربی سوزی افراد کمک کند. حداقل 150 تا 300 دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​در هفته یا 75 تا 150 دقیقه فعالیت شدید می تواند به کاهش وزن و بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند فهرستی از فعالیت‌های بدنی که برای شما مفید هستند، تهیه کنید.

داروها

اگر تغییرات سبک زندگی برای بهبود وضعیت شما کافی نیست، ممکن است پزشک مصرف برخی از داروها را به شما توصیه کند. انواع مختلف داروها می توانند به کاهش چربی و کاهش خطر هرگونه عوارض مرتبط با چاقی کمک کنند. این داروها در صورتی که با تغییرات سبک زندگی همراه باشند، بهترین عملکرد را دارند. در حالی که برخی از این داروها می توانند به شما کمک کنند کمتر احساس گرسنگی کنید یا سریعتر احساس سیری کنید، برخی دیگر می توانند جذب چربی را برای بدن شما دشوارتر کنند.

داروهای تجویزی که در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان چاقی تایید شده اند عبارتند از:

  • Xenical (اورلیستات): مقدار چربی جذب شده توسط بدن را محدود می کند
  • کیسمیا (فنترمین و توپیرامات): اشتها را مهار می کند
  • کنتراو (نالترکسون-بوپروپیون): سیری را افزایش می دهد (چقدر سیر هستید) و اشتها را کاهش می دهد
  • ساکسندا (لیراگلوتید): مانند هورمون پپتید 1 (GLP-1) شبیه گلوکاگون عمل می کند که اشتها را تنظیم می کند
  • Wegovy (semaglutide): یکی دیگر از آگونیست های GLP-1 که به مدیریت اشتها کمک می کند
  • IMCIVREE (ستملانوتید): اشتهای شما را کاهش می دهد و متابولیسم شما را سرعت می بخشد

گاهی اوقات پزشکان داروهایی را برای درمان سایر بیماری ها مانند دیابت نوع 2، برای کمک به درمان چاقی تجویز می کنند که به عنوان استفاده غیرقابل برچسب شناخته می شود. به عنوان مثال، FDA سماگلوتید را با نام‌های تجاری مختلف Ozempic و Rybelsus برای درمان دیابت نوع 2 تایید کرده است اما برخی از پزشکان ممکن است این داروها را برای درمان چاقی تجویز کنند.

جراحی ها و سایر روش ها

اگر تغییرات سبک زندگی و داروها آنطور که شما یا پزشک تان انتظار داشتید، تاثیری بر چاقی نداشتند، جراحی کاهش وزن که معمولا به عنوان جراحی چاقی شناخته می شود، ممکن است یک گزینه درمانی مناسب برای شما باشد. جراحی یکی از موثرترین روش ها برای کاهش وزن است. با این حال، برای اینکه اثر جراحی در طول زمان موثر بماند، باید حتما تغییر سبک زندگی نیز تغییر کند.

برای واجد شرایط بودن جراحی کاهش وزن، باید شاخص توده بدنی (BMI) 35 یا بالاتر داشته باشید و در معرض خطر عوارض سلامتی مرتبط با چاقی باشید.

برخی از گزینه های رایج برای جراحی کاهش وزن عبارتند از:

  • جراحی بای پس معده: بای پس شایع ترین جراحی کاهش وزن است. برای این روش، جراح قسمت کوچکی از معده شما را به قسمت میانی روده شما متصل می کند که این کار مصرف غذا را محدود می کند. همچنین این جراحی توانایی بدن شما برای جذب و ذخیره چربی را محدود می کند.
  • بستن معده: در این جراحی، جراح باندی را دور معده شما می‌پیچد تا آن را کوچک‌تر کند. این کار باعث می شود حتی پس از خوردن مقدار محدودی غذا احساس سیری کنید. باند معده می تواند به شما کمک کند حدود یک سوم تا یک دوم چربی بدن خود را از دست بدهید. البته این نوع جراحی ممکن است به اندازه سایر جراحی های کاهش وزن موثر نباشد.
  • گاسترکتومی: در این روش، جراح بخشی از معده شما را برمی دارد و شکلی استوانه ای یا آستین مانند از معده شما ایجاد می کند تا به شما در کاهش مصرف غذا و کاهش وزن سریعتر کمک کند.

زندگی با چاقی

چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های دیگر مانند دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد. متأسفانه تحقیقات نشان داده است که درمان برای افرادی که دارای چاقی هستند در وهله اول ممکن است دشوار باشد، زیرا برخی از پزشکان ممکن است با حمایت یا فرضیه هایی در مورد سلامتی، تعصبات ضمنی یا صریح وزن را نشان دهند. این نگرش ها به این معنی است که افراد چاق کمتر به پزشکان اعتماد می کنند و بیشتر از مراجعه به پزشک اجتناب می کنند یا آن را به تعویق می اندازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.