چرا 2024 سال ارتقاء به یک پردازنده 8 هسته ای است؟

برای طولانی‌ترین زمان، پردازنده های 6 هسته‌ای گزینه ای پرطرفدار برای سازندگان رایانه‌های شخصی بوده‌اند که هم در بازی‌ها و هم در حجم‌های کاری بهره‌وری عملکرد کافی را ارائه می‌کنند.

به گزارش تکناک، 6 هسته پردازنده  آن چیزی نیست که شما آن را “خیلی کم” بنامید. علاوه بر این، بازی ها به ندرت توانسته اند از بیش از 6 هسته بهره ببرند. برای کاربر معمولی که یک رایانه شخصی می سازد، خرید تنها بهترین سی پی یو های بازی با 6 هسته بسیار منطقی است.

اما، همانطور که می دانید، اگر کاربر رایانه شخصی هستید، فقط روی آن بازی نمی کنید. و از آنجایی که کاربران رایانه شخصی از تمام توان محاسباتی در اختیار خود برای بارهای کاری مختلف استفاده می کنند، 8 هسته در نهایت حتی برای کاربر معمولی نیز مفید واقع می شوند. این موضوع حتی در مورد بازی نیز صادق است، زیرا بازی‌های مدرن‌تر ، بیشتر به پردازنده‌های 8 هسته‌ای فشار وارد می‌کنند.

اگر دوست دارید چندین برنامه را در پس‌زمینه اجرا کنید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که CPU خود را به یک CPU  8هسته‌ای ارتقا دهید.

گزینه های چندوظیفه ای مانند یک نسیم هستند

من(نویسنده) از پردازنده‌های 6 هسته‌ای برای طولانی‌ترین زمان استفاده کرده‌ام. وقتی یک CPU  6 هسته‌ای Ryzen در ساخت کامپیوتر شخصی قبلی خود داشتم، هرگز با مشکلات فاحشی در بازی مواجه نشدم. اما، همیشه یک قانون اساسی وجود داشت که باید از آن پیروی می‌کردم . هرگز هنگام نصب بازی، با سیستم کار نکنید. حتی مرور کروم در آن شرایط ایده‌آل نبود و این مشکل روی سیستمی با 16 گیگابایت رم و NVMe SSD بود.

زمانی که CPU را به رایزن  5700X 8 هفت هسته ای تغییر دادم، طولی نکشید که متوجه شدم اکنون می توانم چندین برنامه را به طور همزمان بدون کاهش سرعت سیستم خود اجرا کنم.

مدیریت منابع ویندوز به وضوح نشان داد که تقریباً هر یک از 16 رشته به طور منظم در طول نصب بازی به طور 100٪ استفاده می‌شدند. زمانی که برای باز کردن چند برنامه دیگر نگران بستن چند برنامه دیگر نباشید، انجام چند وظیفه همزمان بسیار کمتر آزاردهنده و استرس زا می شود.

مزایای بهره وری واقعی است

بارهای کاری چند هسته ای مانند ویرایش ویدیو، رمزگذاری ویدیو، انیمیشن سه بعدی و ارائه سه بعدی از تمام هسته ها و رشته های موجود در رایانه شخصی شما استفاده می کنند. در حالی که درست است که متخصصان و کاربران بهره وری، به طور کلی، بهترین CPU های بهره وری را با تعداد هسته های بالاتر ترجیح می دهند، یک CPU  8هسته ای نسبت قیمت به عملکرد عالی را برای شما فراهم می کند.

اگر به طور منظم از برنامه‌هایی مانند Adobe Photoshop، Adobe Premiere Pro و Blender استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که آنها می‌توانند تمام پردازنده‌ها (رشته‌های) CPU  8هسته‌ای شما را به اندازه کافی بارگذاری کنند. سرمایه گذاری روی یک CPU  8هسته ای با در نظر گرفتن مزایای آن در چنین بارهای کاری چند هسته ای، منطقی تر است.

اجرای بنچمارک Blender 4.0 روی Ryzen 7 5700X  نشان داد که تمام رشته‌ها به طور حداکثری بارگذاری شده‌اند، به این معنی که بنچمارک می‌تواند از تمام اسب بخار پردازنده موجود استفاده کند. اگرچه این به خودی خود تعجب‌آور نیست، اما نشان می دهد که اگر حتی گهگاه از برنامه های چند هسته ای سنگین استفاده می کنید، قطعاً باید به یک CPU  8هسته ای (یا بالاتر اگر بودجه شما اجازه می دهد) ارتقا دهید.

بازی های سنگین برتری پیدا می کنند

اکثر بازی‌های مدرن ممکن است هنوز با ۶ هسته خوب کار کنند، اما عناوینی در دسترس هستند که می‌توانند از آخرین پردازنده‌های ۸ هسته‌ای استفاده کامل کنند. بازی‌هایی مانند Cyberpunk 2077 واقعاً می‌توانند در محیط‌های خاص به یک CPU  8هسته‌ای فشار وارد کنند. همانطور که توسعه‌دهندگان،بازی‌ها را برای پردازنده‌های ۸ هسته‌ای بیشتر و بیشتر بهینه می‌کنند، هم عناوین اصلی و هم پورت‌های PC همچنان از ۸ هسته استفاده می‌کنند.

در آزمایش ما، Cyberpunk 2077 توانست به اندازه کافی تمام رشته ها را بارگذاری کند، با 90% استفاده از CPU . به علاوه، 11 رشته از 16 رشته بیش از 90 درصد بارگذاری شده است. این به وضوح نشان می دهد که 8 هسته برای برخی عناوین سنگین “غیر ضروری” نیست. ما همچنان شاهد بازی های AAA بیشتر با استفاده از 8 هسته خواهیم بود. در واقع، Alan Wake 2 به بارگیری 8 هسته / 16 رشته و حتی تعداد هسته های بالاتر نیز تا حد مناسبی شناخته شده است.

حتی اگر یک رایانه شخصی را صرفاً برای بازی های سطح بالا می سازید، برای آماده شدن برای بازی های رایانه ای در سال 2024 به سخت افزار سطح بالایی نیاز دارید.

عصر پردازنده های 8 هسته ای اصلی

من معتقدم که سال 2024 در نهایت سالی خواهد بود که پردازنده های 8 هسته ای به جریان اصلی تبدیل می شوند. سازندگان رایانه های شخصی معمولی به بهره وری و مزایای چندوظیفه ای پردازنده های با تعداد هسته بالاتر پی می برند و شروع به انتقال از تراشه های 6 هسته ای می کنند.

برای سرمایه گذاری تقریباً 40 درصدی، مثلاً، Ryzen 7 7700X در مقایسه با Ryzen 5 7600، می توانید به یک سطح از عملکرد بالاتر دسترسی داشته باشید. این امر به ویژه برای کاربرانی که به طور منظم از سیستم های خود نه تنها برای بازی ها بلکه برای برنامه های غیر بازی نیز استفاده می کنند، جذاب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.