چربی شکم مانع بروز دیابت در برخی افراد می شود

پزشکان چربی دور کمر را با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می‌دانند اما تحقیقات جدید نشان می دهند برخی از همان ژن هایی که باعث ذخیره چربی شکم ما می شوند، ممکن است از ما در برابر این بیماری محافظت کنند.

به گزارش تکناک، طبق گزارش CDC، از سال 2017 تا 2020، شیوع چاقی تنها در ایالات متحده تقریباً 42٪ از جمعیت بود. در همان دوره، میزان دیابت شدید از 4.7 درصد به 9.2 درصد رسید. به دلیل شیوع بیش از حد دیابت، محققان سخت تلاش کرده‌اند تا با این بیماری که به عنوان داشتن شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر توصیف می‌شود، از طریق روش‌های مختلف از جمله تلاش برای پیدا کردن عوامل کمک‌کننده موجود در ژن‌های ما، مبارزه کنند.

برخی از این تحقیقات به این درک منتهی شده است که برخی از افراد را می توان در دسته چاقی سالم متابولیک طبقه بندی کرد. این درک اکنون با مطالعه ای که در دانشگاه ویرجینیا (UVA) انجام شده است، عمیق تر شده است.

محققی به نام مت سیولک از مرکز ژنومیک سلامت عمومی دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: شواهد رو به رشدی برای چاقی سالم از نظر متابولیکی وجود دارد. در این شرایط، افرادی که معمولاً به دلیل چاق بودن در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت هستند، در واقع همان چاقی می تواند آنها را از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دور نگه دارد.

سیولک و گروهش کشف کردند که از میان صدها ژن موجود در بدن ما که می‌توانند منجر به چاقی شکمی شوند، پنج مورد از آن‌ها از ابتلا به دیابت نوع 2 از فرد محافظت می‌کنند. افرادی که به این ژن ها مجهز هستند می توانند چربی شکمی قابل توجهی داشته باشند، اما همچنین خطر ابتلا به دیابت نیز در آنها به طرز شگفت انگیزی پایین است.

بر اساس این یافته‌ها، سیولک می‌گوید که پزشکان نه تنها باید به اندازه‌گیری دور کمر و باسن به‌عنوان یک عامل پیش‌بینی‌کننده وضعیتی به نام سندرم متابولیک که نه تنها خطر دیابت، بلکه حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، باید ژنتیک افراد را نیز بررسی کنند.

البته این یافته‌ها به این معنا نیست که داشتن چربی شکم مشکلی ندارد، زیرا همچنان یک عامل خطرناک جدی برای ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود. بر اساس یافته‌ها، تنها درصد کمی از افراد دارای ژنتیک مناسب برای بهره‌مندی از مزایای مربوطه از چربی دور شکم هستند. اما این مطالعه ممکن است راه را برای پیدا کردن راه حل‌های ژنتیکی که به پزشکان در مقابله با این شرایط کمک کند، باز کند.

سیولک به نوبه خود می گوید که به بررسی پدیده چاقی سالم از نظر متابولیکی ادامه خواهد داد.

او گفت: اکنون ما باید مطالعات خود را بر روی زنان و افراد با اجداد ژنتیکی مختلف گسترش دهیم تا حتی ژن‌های بیشتری را که زمینه ساز پدیده چاقی سالم از نظر متابولیک هستند، شناسایی کنیم. ما قصد داریم بر اساس یافته‌های خود آزمایش‌های بیشتری را برای شناسایی موثر یک هدف درمانی انجام دهیم.

این تحقیق در مجله eLife منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.